Piaţa francizelor se apropie de un miliard de euro

Autor: Adriana Rosoga 31.10.2010

Cifra de afaceri în sistem de franciză în România se ridica la circa 900 de milioane de euro în 2009, potrivit unui raport de cercetare de piaţă realizat de Asociaţa Română de Franciză (ARF). "Reţelele de franciză autohtone reprezintă 45-47% din cota de piaţă a tuturor sistemelor de francize, datorită în principal faptului că produsele şi serviciile sunt adaptate nevoilor consumatorilor, dar şi pentru că preţul şi investiţiile necesare sunt considerabil mai mici decât cele aferente francizelor străine", spun reprezentanţii ARF.

Cele mai căutate francize sunt cele din industria alimentară şi servicii. "Conform unor studii recente, românii cheltuiesc cea mai mare parte din veniturile lor pentru hrană, fiind pe primul loc în UE la acest capitol, lucru ce se reflecta şi în proporţia deţinută de francizele destinate acestui domeniu." În perioada 2007-2010 strategia de pătrundere a francizelor străine pe piaţa locală a fost master-franciza, adică francizorul (cel care obţine franciza) beneficiază de o exclusivitate teritorială pe o zonă geografică definită printr-un contract de master-franciză. Printre francizele care operează pe piaţa locală se numără: Pizza Hut, Chipstix, NewYork Pizza, Broaster Chicken, NordSee (foto), DryWallTeam, Fornetti, Piritex, Ana Pan, Miniblue sau Wu Xing.