Piaţa francizelor se apropie de un miliard de euro
Cifra de afaceri în sistem de franciză în România se ridica la
circa 900 de milioane de euro în 2009, potrivit unui raport de
cercetare de piaţă realizat de Asociaţa Română de Franciză (ARF).
"Reţelele de franciză autohtone reprezintă 45-47% din cota de piaţă
a tuturor sistemelor de francize, datorită în principal faptului că
produsele şi serviciile sunt adaptate nevoilor consumatorilor, dar
şi pentru că preţul şi investiţiile necesare sunt considerabil mai
mici decât cele aferente francizelor străine", spun reprezentanţii
ARF.
Cele mai căutate francize sunt cele din industria alimentară şi
servicii. "Conform unor studii recente, românii cheltuiesc cea mai
mare parte din veniturile lor pentru hrană, fiind pe primul loc în
UE la acest capitol, lucru ce se reflecta şi în proporţia deţinută
de francizele destinate acestui domeniu." În perioada 2007-2010
strategia de pătrundere a francizelor străine pe piaţa locală a
fost master-franciza, adică francizorul (cel care obţine franciza)
beneficiază de o exclusivitate teritorială pe o zonă geografică
definită printr-un contract de master-franciză. Printre francizele
care operează pe piaţa locală se numără: Pizza Hut, Chipstix,
NewYork Pizza, Broaster Chicken, NordSee (foto), DryWallTeam,
Fornetti, Piritex, Ana Pan, Miniblue sau Wu Xing.