Cum ajung zeci de milioane de pachete dintr-un capăt în altul al lumii
"Directorul nostru financiar spunea că industria curieratului e extrem de sexy, deşi alţii cred asta despre zonele de IT şi auto. Dar cineva tot trebuie să ducă lucrurile de la A la B şi dacă o facem chiar noi, e cu atât mai bine. Cu atât mai mult cu cât ne trec prin mâini 2% din PIB-ul mondial."
Carsten Helssen, directorul de comunicare şi marketing al UPS
Europe, compania care transportă volumul cel mai mare de colete
anual, vorbea târziu în noapte, pe aeroportul internaţional Köln -
Bonn, despre munca pe care o face de peste 20 de ani, scrie revista
BUSINESS Magazin.
Şi, după cum spune el, în cei aproape 40 de ani de activitate a
companiei americane în Europa, toţi cei care au ajuns în vârful
managementului au pornit de jos. E practic drumul de la simplu
curier, care livrează bagajele de la depozit către clienţi, până la
gestionarea unui mecanism care la prima vedere pare cel puţin
copleşitor. Vă veţi întreba de ce am vorbit despre curierat noaptea
şi de ce tocmai în aeroport. E firesc să fie aşa, iar povestea e
cât se poate de simplă. Platformele curieriştilor, aşezate în
apropierea aeroportului din Köln, denumit Konrad Adenauer, după
numele primarului oraşului şi al primului cancelar al Germaniei,
cel care a mutat capitala la Bonn după război, este goală în timpul
zilei. Avioanele încărcate cu pachete din toate colţurile lumii
încep să aterizeze abia după nouă seara. Şi nu e vorba de
două-trei, ci de câteva zeci. De la micile ATR-uri cu o capacitate
de sub zece tone până la coloşii care transportă peste o sută,
precum impresionantul Boeing 767-400 Jumbo.
Cei 2.300 de angajaţi ai hub-ului UPS din Köln, cu toate joburile
posibile - mai puţini pompieri şi doctori, după cum glumeşte
Cartsen -, se ocupă de descărcarea zecilor de mii de colete, de
sortarea lor în funcţie de destinaţie şi apoi de încărcarea în
zborurile cargo corespunzătoare.
Precizie de ceas elveţian
"Totul trebuie să meargă precum ceasul elveţian. Când lucram în
centrul de sortare şi vedeam la miezul nopţii sutele de mii de
colete, nu puteam să cred niciodată că vor putea ajunge la timp
pentru toată lumea." Şi e într-adevăr greu de crezut. Capacitatea
de sortare a hub-ului este de 110.000 de colete pe oră, iar timpul
disponibil pentru întreaga operaţiune este de trei ore şi jumătate.
Se întâmplă astfel: după ce sunt descărcate, pachetele ajung în
zona de înseriere şi timbrare, unde primesc un cod de bare
corespunzător ţării şi districtului în care trebuie să ajungă. Apoi
sunt fotografiate şi se plimbă pe kilometri de benzi unde, în
funcţie de codul scanat, platformele care le transportă se înclină
la stânga sau la dreapta, ca să le trimită la zborul
corespunzător. Iar zecile de mii de pachete coboară către
angajaţi, de unde sunt încărcate în compartimente standard pentru
aeronave.
Aşadar, pachetul trimis astăzi din România pleacă la 9 seara de pe
Aeroportul Henri Coandă din Otopeni, ajunge la 23 la Köln, iar la
două noaptea îşi găseşte deja cursa care o să-l transporte la
destinaţie. Decolările încep la două şi jumătate fie că vorbim de
aeronave mici, care se adresează Europei, sau de cele de dimensiuni
mari, cu destinaţii precum Louisville, Philadelphia, Dallas,
Miami, Columbia, Rockford sau Hartford (SUA), Hamilton (Canada),
Shanghai, Shenzen sau Hong Kong (Asia). Iar dimineaţa curierul bate
la uşa destinatarului şi îi livrează coletul trimis. Şi nu sunt
deloc puţine, circa 15 milioane în fiecare zi, în cazul UPS.
De fapt, dacă vorbim de Europa, Kölnul este creierul care
organizează "mâinile" din teritoriu, unde, spre deosebire de oraşul
de pe Rin, lucrurile se întâmplă mai mult în timpul zilei şi nu
noaptea. Construcţia celor 30.000 de metri pătraţi de platformă din
incinta aeroportului german, o investiţie de 135 de milioane de
euro, nu a fost deloc întâmplătoare.
Când alegi locul pentru un hub de asemenea dimensiuni trebuie luate
în calcul mai multe variabile, iar Kölnul le-a bifat pe toate:
situarea în centrul zonei europene de business, în apropierea
oraşelor-cheie, buna dezvoltare a infrastructurii rutiere şi
feroviare, sistemul care să permită zboruri 24 de ore din 24,
pistele cu dimensiuni adaptate avioanelor de mare capacitate,
condiţiile meteorologice favorabile (lipsa ceţii şi a zăpezii) şi
situarea între două mari oraşe care să permită un flux mare de
personal calificat.
Colete mai uşoare
Criza nu le-a stricat prea mult planurile curieriştilor. Deşi în
2009 vânzările au scăzut atât în volum, cât şi în valoare, finele
anului a dat semne de revenire, iar plusurile au început să apară
la ambele capitole. Scăderea nu a venit nicidecum din micşorarea
volumelor, ci în special din pricina diminuării greutăţii
coletelor, pe de-o parte, iar de cealaltă parte, din mutarea
solicitărilor dinspre livrarea expres (în termen scurt) către cea
normală.
"În unele zile se vedea că sunt mai puţine pachete, dar dacă
înainte îmi încăpea sub braţ un singur colet, erau zile când erau
mai uşoare şi mai mici, deci angajaţii duceau chiar trei deodată",
spune Carsten Helssen.
Explicaţia directorului de comunicare al UPS pentru scăderea totuşi
rezonabilă în parametri economici actuali se referă la faptul că
mulţi dintre clienţi au nevoie de livrarea rapidă a produselor, ca
parte a modelului lor de business: "Dacă distribui de exemplu
DVD-uri sau noi aparate electronice, livrarea e extrem de
importantă pentru că toate trebuie să ajungă simultan în diverse
colţuri ale lumii. E absurd să fi apărut pe rafturile magazinelor
din Paris şi nu şi pe cele din Vancouver".
Aşa se face că şefii marilor companii de curierat se gândesc în
continuare la dezvoltare. Huburile europene ale UPS (Köln), DHL
(Leipzig), FedEx (Paris) şi TNT (Liege) îşi trimit avioanele către
tot mai multe destinaţii. Iar cererea din noile ţări cucerite nu e
un criteriu strict la care se opresc.
"Avem un avion chiar şi către Andorra. Dacă un client ne
contactează şi vrea să livreze colete către Argentina, Japonia,
Franţa, Andorra şi Cipru, am putea pierde contractul dacă nu îi
acoperim două din cinci destinaţii", ilustrează Helssen printr-un
exemplu cât se poate de relevant. Aşa au ajuns marile businessuri
europene şi în România, iar 2008 a fost anul în care şi-au făcut
simţită prezenţa.
Topul companiilor din curierat nu s-a schimbat faţă de 2009, cel
mai mare jucător privat rămânând Fan Courier, care a rulat afaceri
de 40 de milioane de euro şi a avut un profit net de 8,3 milioane
de euro. Anul trecut, mai mulţi jucători locali din curierat, care
au fost preluaţi de companiile internaţionale în 2008, au trecut
prin procese de reorganizare.
În top urmează granzii TNT, DHL şi UPS, cei din urmă estimând o
creştere de 20% pentru anul în curs faţă de perioada similară a
anului trecut.
Speranţele pentru această creştere se bazează şi pe rezultatele din
trimestrul IV al lui 2010. Nu de alta, dar luna decembrie e de
departe cea mai activă pentru firmele de curierat, activitatea din
preajma sărbătorilor fiind chiar şi cu 50% mai mare faţă de o
perioadă normală.
"Lucrăm la foc continuu şi pe 23 şi pe 24 decembrie şi practic
Crăciunul e sărbătorit la noi cu întârziere", mărturiseşte Iulia
Nartea, country manager al UPS România, în aşteptarea rezultatelor
peste obiective din ultima lună a anului.