Sandu, MKB: Banca era prea mare şi trebuia eficientizată
MKB Nextebank este noul brand comercial sub care MKB
Romexterra, o bancă de talie redusă controlată indirect de grupul
german Bayern LB, se pregăteşte să îşi relanseze operaţiunile,
după un vast proces de restructurare.
"Era nevoie de o nouă identitate. Ne-am dat seamna că nu puteam să
fim în continuare o bancă universală, sunt deja prea multe. Ce am
vrea să facem este să avem ca ţintă nu avocaţi, doctori sau notari,
ci breslele lor", spune Dan Sandu, 41 de ani, numit în primăvară
preşedinte executiv al MKB Romexterra, după ce Adrian Radu şi-a
încheiat al doilea mandat.
El fusese cooptat în echipa de conducere încă din toamna lui 2009,
iniţial deţinând poziţia de vicepreşedinte executiv. Denumirea
juridică a băncii va fi păstrată cel puţin în viitorul apropiat,
însă promovarea se va face sub brandul Nextebank şi cu un nou logo,
care utilizează imaginea unui ghepard în sprint.
Practic, banca va încerca să îşi facă loc pe nişa profesiilor
liberale, venind cu produse specializate pentru a răspune nevoilor
distincte ale avocaţilor, notarilor sau medicilor.
Sandu subliniază că nu are în gând doar produse de finanţare, ci
mai ales servicii tranzacţionale, care pot fi oferite prin
intermediul platformelor de "bancă la distanţă" - internet banking,
mobile banking sau reţele de ATM cu funcţionalităţi extinse. Noul
serviciu de internet banking, precum şi sistemul IT de bază
(core-banking) au fost dezvoltate pe plan intern.
Pe această nişă s-a specializat şi Libra Bank, iar marii jucători
precum BCR sau BRD au de asemenea oferte dedicate acestei categorii
de clientelă. Sandu spune că însă că oferta MKB se va diferenţia
prin specializare, în timp ce celelalte bănci au produse
"standardizate".
Banca renunţase încă de anul trecut la segmentul de corporate,
astfel că acum nu mai intră în tranzacţii cu valori mai mari de un
milion de euro. Magdalena Manea, care coordona acest segment de pe
poziţia de vicepreşedinte, a părăsit banca anul trecut, iar
ulterior a fost cooptată în conducerea RBS Bank România.
Reduceri drastice de personal, dar şi de
active
"Banca era prea mare", spune Sandu, subliniind
că numărul de angajaţi a fost redus de la peste 1.000 de persoane
la circa 600 în prezent, fără să apară presiuni la nivel
operaţional.
În paralel, circa 30 de unităţi au fost închise, rămânând
operaţionale 45.
Sandu spune că oricum nu este adeptul derulării operaţiunilor
curente în unităţi, în timp ce consilierii mobili pot servi
clienţii acolo unde ei doresc.
Totuşi, banca va mai deschide trei unităţi până la sfârşitul
anului, însă utilizând un model nou, care presupune doar funcţii de
vânzare, toate operaţiunile derulându-se centralizat.
În paralel cu reducerea reţelei şi a personalului, banca a trecut
şi printr-o redimensionare a bilanţului.
Portofoliul de credite a coborât la 700 de milioane de lei (164 de
milioane de euro), cu 50% sub valoarea de la sfârşitul anului
trecut, pe fondul rambursărilor făcute de clienţi - inclusiv după
refinanţarea la alte bănci - dar şi al provizionării. Depozitele au
coborât mai încet, la un miliard de lei.
"Am curăţat bilanţul, dar încă nu am terminat. Anul acesta vorbim
de o pierdere mare, dar până la sfârşitul anului viitor vom obţine
profit", spune Sandu. Banca a avut pierderi de 9,5 milioane de euro
anul trecut, cu 39% sub cele din 2008.
Am renunţat la comisionul de administrare ca să ne protejăm
clienţii
Odată cu aplicarea Ordonanţei 50, MKB a renunţat la perceperea
comisionului lunar de administrare la credite, care ajungea să
reprezinte şi 6% din sold anual, pentru a-şi proteja clienţii,
confruntaţi cu scăderi ale veniturilor. "Este o formă de
restructurare la iniţiativa băncii. Nu trebuie să aştepţi până când
clienţii au probleme, după reducerea salariilor din sectorul public
e doar o chestiune de timp", spune Anca Mitrică, director executiv
în cadrul băncii. Ea afirmă că, în unele cazuri, rata lunară
suporată de clienţi a coborât chiar şi cu 100 de euro.
"Pe termen scurt ai venituri mai mici, dar dacă te gândeşti în
asamblu, în loc să ajungă în default (încetarea plăţilor - n. red.)
20% din credite, ai astfel doar 5%. Poate fi vorba de o pierdere pe
termen scurt, dar pe termen lung e mai bine", apreciază
Mitrică.