Primăria caută directori pentru 21 de spitale din Capitală
Managerii clinicilor şi spitalele private din Bucureşti nu sunt
interesaţi de cele 21 de posturi care urmează să fie scoase la
concurs de către Primăria Capitalei, deşi ar urma să conducă
spitale cu sute de angajaţi şi cu bugete anuale de zeci de milioane
de euro, aşa cum este cazul Spitalului Colentina.
"Nu ar fi atractiv pentru că vorbim de un post de manager care are
unele limitări. Managerul public nu poate să-şi exercite profesia
aşa cum ar trebui pentru că legislaţia nu-i dă voie", a spus
Cătălin Popa, CEO al spitalului Euroclinic, afacere care rulează
anual în jur de 10 mil. euro şi care a fost preluată recent de
Centrul Medical Unirea. El se referă la aspecte precum numărul de
angajaţi, bugetul, posibilitatea de a aduce îmbunătăţiri
spitalului, care sunt stabilite prin reglementări. Spre exemplu,
spitalele nu au putut să facă angajări în ultimul an, chiar dacă au
fost medici care au plecat în străinătate sau au ieşit la pensie,
iar abia de curând autorităţile au anunţat că au deblocat unele
posturi. Venitul mediu al unui manager care lucrează la stat este
de maximum 5.000 - 6.000 de lei (peste 1.100 de euro). La privat
venitul la nivel de middle management este de 3.000 de euro.
Birocraţia, principala problemă
"Cei care
fac această meserie la stat o fac cu unele limitări impuse şi nu
vor avea niciodată rezultate fabuloase", a mai spus Popa. Întrebat
de ce ar fi nevoie pentru ca această poziţie să devină atractivă
managerilor privaţi, Popa a răspuns: "Mai multă libertate pentru a
lua deciziile care să ducă instituţia mai departe". Printre
problemele sistemului de stat, Popa a vorbit şi despre interesele
politice, "care nu ar trebui să existe într-o instituţie de
sănătate".
O poziţie similară are şi Cristian Sas, COO al reţelei de clinici
Anima, business pornit recent, parte a grupului A&D Pharma.
"Salariile sunt plafonate şi nu văd de ce ar pleca (managerii
privaţi - n.red.). Cele două medii sunt antagonice şi nu ar avea
valoare să lucreze după nişte reguli pe care nu le înţeleg. Noi în
privat avem nişte proceduri gândite după necesităţi, spre exemplu
trebuie să asigurăm un cost bun pentru acţionarii noştri, în timp
ce la stat obiectivul este să se asigure o transparenţă, care
oricum nu funcţionează", a spus Sas, care a precizat că este o
părere personală şi nu a companiei la care este angajat.
21 de spitale îşi aşteaptă şefii
Marius Savu, directorul general al Administraţiei Spitalelor şi
Serviciilor Medicale din cadrul Primăriei Capitalei, a spus că în
această perioadă se întrunesc consiliile de administraţie ale
spitalelor şi că peste o lună urmează să fie scoase posturile la
concurs.
Consiliile de administraţie ale spitalelor au fost constituite după
ce unităţile au trecut în administrarea Primăriei Capitalei în urma
procesului de descentralizare. Din consiliul de administraţie al
spitalelor fac parte opt persoane: două numite de consiliile locale
(sau CGMB), două de Ministerul Sănătăţii, una de primar, una de
Universitatea de Medicină, una de Colegiul Medicilor, una de
Ordinul Asistenţilor Medicali. Ultimele trei au statut de
invitat.
"În această perioadă se discută şi metodologia de concurs care
urmează să fie stabilită de primarul general în baza unui cadru
general elaborat de Ministerul Sănătăţii", a spus Savu.
În Bucureşti există peste 40 de spitale, dintre care 21 au fost
preluate de Primăria Capitalei în urma descentralizării.