Primăria caută directori pentru 21 de spitale din Capitală

Autor: Ioana David 02.11.2010

Managerii clinicilor şi spitalele private din Bucureşti nu sunt interesaţi de cele 21 de posturi care urmează să fie scoase la concurs de către Primăria Capitalei, deşi ar urma să conducă spitale cu sute de angajaţi şi cu bugete anuale de zeci de milioane de euro, aşa cum este cazul Spitalului Colentina.

"Nu ar fi atractiv pentru că vorbim de un post de manager care are unele limitări. Managerul public nu poate să-şi exercite profesia aşa cum ar trebui pentru că legislaţia nu-i dă voie", a spus Cătălin Popa, CEO al spitalului Euroclinic, afacere care rulează anual în jur de 10 mil. euro şi care a fost preluată recent de Centrul Medical Unirea. El se referă la aspecte precum numărul de angajaţi, bugetul, posibilitatea de a aduce îmbu­nătăţiri spitalului, care sunt stabilite prin reglementări. Spre exemplu, spitalele nu au putut să facă angajări în ultimul an, chiar dacă au fost medici care au plecat în străinătate sau au ieşit la pensie, iar abia de curând autorităţile au anunţat că au deblocat unele posturi. Venitul mediu al unui manager care lucrează la stat este de maximum 5.000 - 6.000 de lei (peste 1.100 de euro). La privat venitul la nivel de middle management este de 3.000 de euro.

Birocraţia, principala problemă
"Cei care fac această meserie la stat o fac cu unele limitări impuse şi nu vor avea niciodată rezultate fabuloase", a mai spus Popa. Întrebat de ce ar fi nevoie pentru ca această poziţie să devină atractivă managerilor privaţi, Popa a răspuns: "Mai multă libertate pentru a lua deciziile care să ducă instituţia mai departe". Printre problemele sistemului de stat, Popa a vorbit şi despre interesele politice, "care nu ar trebui să existe într-o instituţie de sănătate".
O poziţie similară are şi Cristian Sas, COO al reţelei de clinici Anima, business pornit recent, parte a grupului A&D Pharma. "Salariile sunt plafonate şi nu văd de ce ar pleca (managerii privaţi - n.red.). Cele două medii sunt antagonice şi nu ar avea valoare să lucreze după nişte reguli pe care nu le înţeleg. Noi în privat avem nişte proceduri gândite după necesităţi, spre exemplu trebuie să asigurăm un cost bun pentru acţionarii noştri, în timp ce la stat obiectivul este să se asigure o transparenţă, care oricum nu funcţionează", a spus Sas, care a precizat că este o părere personală şi nu a companiei la care este angajat.

21 de spitale îşi aşteaptă şefii
Marius Savu, directorul general al Administraţiei Spitalelor şi Serviciilor Medicale din cadrul Primăriei Capitalei, a spus că în această perioadă se întrunesc consiliile de administraţie ale spitalelor şi că peste o lună urmează să fie scoase posturile la concurs.
Consiliile de administraţie ale spitalelor au fost constituite după ce unităţile au trecut în administrarea Primăriei Capitalei în urma procesului de descentralizare. Din consiliul de administraţie al spitalelor fac parte opt persoane: două numite de consiliile locale (sau CGMB), două de Ministerul Sănătăţii, una de primar, una de Universitatea de Medicină, una de Colegiul Medicilor, una de Ordinul Asistenţilor Medicali. Ultimele trei au statut de invitat.
"În această perioadă se discută şi metodologia de concurs care urmează să fie stabilită de primarul general în baza unui cadru general elaborat de Ministerul Sănătăţii", a spus Savu.
În Bucureşti există peste 40 de spitale, dintre care 21 au fost preluate de Primăria Capitalei în urma descentralizării.