Ce se poate întâmpla într-o seară, la operă/ de Oltea Şerban Pârâu
Povestea mea nu se petrece la Bucureşti, ci la Berlin şi
porneşte de la producţia lui Roland Schwab cu Don Giovanni de
Mozart (premiera a avut loc în 16 octombrie), montare care a
inflamat spiritele, a generat manifestaţii şi a produs emoţii pe
scenă, în sală şi chiar în fosa orchestrei.
Deşi este o capitală a provocărilor culturale, nu se întâmplă
frecvent la Berlin ca publicul să reacţioneze la un al doilea sau
al treilea spectacol după premieră cu huiduieli, care chiar dacă
sunt contracarate de strigătele de bravo ale celeilalte părţi a
publicului, rămân în memoria celor prezenţi ca un eveniment. Nu
suntem în Italia, unde astfel de manifestări sunt frecvente, ci
într-un oraş cu un public cu reacţii temperate şi, mai ales,
familiarizat cu îndrăzneala montărilor.
De asemenea, nu se întâmplă des ca pasiunea celor de pe scenă să
depăşească limitele legilor teatrale şi o crosă de golf să
aterizeze în actul întâi în capul unui violonist din orchestră. Cu
atât mai mult, nu este un lucru obişnuit ca unul dintre actorii
figuranţi să se împiedice într-o scenă destul de periculoasă jucată
la marginea scenei şi să se prăbuşească în fosă peste muzicieni,
producând un şoc atât de intens instrumentiştilor încât spectacolul
să nu mai poată fi reluat deşi, într-un final, s-a aflat că
persoana accidentată se găseşte, din fericire, în afara oricărui
pericol.
Un fenomen care ar fi putut produce reacţia violetă a
spectatorilor, în afara îndrăznelii montării, este şi seria de
greve ale orchestrei, care a dus la prezentarea unora dintre
spectacolele Deutsche Oper din ultimul timp jumătate cu
acompaniament de orchestră şi jumătate doar cu pian, aspecte care
pentru publicul care plăteşte bilet nu reprezintă decât un element
perturbator, solidaritatea socială în cazul în care plăteşti 100 de
euro pe bilet fiind aproape nulă.
Totuşi, manifestul tipărit de cei care consideră montarea lui
Roland Schwab cu Don Giovanni o blasfemie sau manifestaţia
organizată de aceştia în faţa operei reprezintă mai mult decât atât
şi este reflexul faptului că Berlinul rămâne un oraş care acceptă
îndrăzneala şi avangarda, dar poate avea şi reacţii în faţa
acestora, reacţii care divid publicul în tabere pro şi contra şi
care nu se petrec în presă sau la nivelul criticii. Ci chiar în
viaţa reală.
Personal, mă situez hotărât în tabăra pro, modul în care Roland
Schwab prezintă falimentul moral al modului de viaţă al lui Don
Giovanni, irosirea care îl conduce spre sfârşitul previzibil,
intensitatea fizică şi psihologică cu care este descrisă evoluţia
eroului având o putere hipnotică. Reflectarea lui Don Giovanni
alături de Leporello în grupul de actori care îi ilustrează
multiplicitatea are o forţă scenică şi o diversitate esenţiale
pentru a susţine vizual o montare a anului 2010. Scenografia
complexă şi puternică a lui Piero Vinciguerra, costumele modulare
semnate Renée Listerdal, dar şi contribuţia coregrafică la mişcarea
scenică oferită de Silke Sense contribuie la crearea acelei
impresii generale de forţă care ne cucereşte, fără a umbri puterea
muzicii mozartiene în sine.
Una dintre operele cu cele mai multe arii şi duete celebre din
istoria muzicii, Don Giovanni le oferă tuturor celor opt personaje
posibilitatea de a-şi evidenţia forţa artistică şi darurile
muzicale, atât în arii cât şi în ansambluri - septetul din finalul
primei părţi este una dintre cele mai bine şi divers expresiv
cântate scene pe care le-am auzit vreodată live -, contribuţia
celui care semnează conducerea muzicală, Roberto Abbado, fiind şi
ea importantă pe parcursul întregii opere.
Cele trei personaje feminine sunt cele care aduc culoarea în nota
întunecată a montării, culorile care încadrează vizual producţia
fiind negru şi alb, cu o intensă tuşă de roşu marcând infernul.
Deşi sunt introduse în culori pastelate, cele trei doamne, Zerlina
(Martina Welschenbach), Donna Anna (Marina Rebeka) şi Donna Elvira
(Ruxandra Donose) au fiecare forţă şi personalitate, cea care iese
în evidenţă fiind Ruxandra Donose. Fără îndoială personajul cel mai
complex, pendulând între pasiune, gelozie, dorinţă de răzbunare şi
o incontestabilă nobleţe a atitudinii, Donna Elvira este
întruchipată de Ruxandra Donose cu intensitate şi dramatism,
timbrul de mezzo marcând discursul vocal cu forţă în acut şi
culoare intensă în registrul grav, evoluţia ei actoricească fiind
de reală anvergură.
În ceea ce priveşte personajele centrale, Don Giovanni şi
Leporello, întruchipate de doi specialişti ai acestor roluri,
italienii Ildebrando D'Arcangelo şi Alex Esposito, ei investesc o
energie şi inventivitate scenică ieşite din comun în portretizarea
celor doi eroi. O astfel de demonstraţie de atletism atât vocal cât
şi actoricesc cred că poate fi văzută foarte rar pe scenă, iar
dublarea performanţei scenice cu o perfectă cunoaştere muzicală a
partiturii reprezintă o tentaţie căreia are toate motivele să i se
lase pradă.
Nici un personaj din lumea operei nu a fost subiectul mai multor
analize şi interpretări decât Don Giovanni. În spiritul acestei
permanente căutări a moralei poveştii sale, producţia lui Roland
Schwab de la Deutsche Oper cred că va rămâne un reper. Seria
spectacolelor de toamnă s-a încheiat, dar în luna iunie 2011, va
urma o nouă suită de spectacole, la care cu siguranţă biletele vor
fi epuizate cu mult timp înainte.
OLTEA ŞERBAN-PARAU (n. 12 martie 1969) este muzicolog şi critic
muzical, actualmente redactorul-şef al postului public Radio
România Cultural, după ce a condus timp de 7 ani postul particular
Radio Romantic. Semnează în continuare rubrici săptămânale în
Ziarul de Duminică şi Adevărul literar. Activitatea ei publicistică
cuprinde peste 2.000 de articole apărute în presa scrisă,
majoritatea pe teme muzicale, sute de emisiuni şi programe de radio
şi numeroase emisiuni şi apariţii TV. Este semnatara traducerii şi
a articolelor privind compozitorii români pentru Larousse -
Dicţionar de mari muzicieni, şi responsabilă cu secţiunea muzicală
a Dicţionarului enciclopedic. Este membră a Uniunii Compozitorilor
şi Muzicologilor din România. A fost distinsă cu mai multe premii,
printre care Premiul pentru Originalitatea Profilului Radiofonic al
Consiliului Naţional al Audiovizualului în 2002 şi Premiul pentru
Publicistică al Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România
în 2006.