Anul 2012 şi Apocalipsa de vodevil/ de Marius Vasileanu
Aparent, apocalipsa este cea mai dramatică ruptură posibilă.
Cuvântul "apocalipsă", provenit din limba greacă, se traduce prin
"acţiunea de a dezvălui, de a da la o parte vălul care acoperă
tainele lui Dumnezeu".
Semidoctismul cultural, ştiinţific, teologic, metafizic naşte
apocalipse de vodevil. New Age-ismele apărute precum ciupercile
după ploaie revendică apocalipse la kilogram - mai nou: în anul
2012. Pseudo-ocultismele îşi imaginează apocalipse de gaşcă.
Politicianismul mimează apocalipse de catifea sau, dimpotrivă,
asemeni bătăilor dintre cocoşi. Mass-media vând aproape zilnic
apocalipse în prime time. Cercetătorii văduviţi de conştiinţă
făuresc apocalipse care vor candida la Premiul Nobel. Versantul
fandosit al societăţii civile se mândreşte cu apocalipse
politically correct. Profeţii sexului fără limite doresc apocalipsa
oricărei familii. Obsedaţii IT tastează apocalipse declanşate din
spaţiul virtual. Fundamentaliştii de pretutindeni, din toate
religiile, prepară o salată din toate acestea - strecoară un strop
de doctrină, alte câteva de prostie & frustrare - şi cobesc
apocalipse second-hand...
Pe măsură ce limitele (auto)cunoaşterii se extind, obsesiile
discursului apocaliptic se îndepărtează de abordările semidocte.
Ultima nebunie, cea legată de anul 2012, care, zice-se, a fost
prevăzută cu secole în urmă de mayaşi, este la fel de hilară. După
câţiva ani, timp în care au vândut binişor o sumedenie de cărţi şi
alte produse mediatice pe această temă, aşa-numiţii specialişti o
dau la-ntors: vezi Doamne, anul 2012 nu e chiar bătut în cuie,
Apocalipsa poate veni şi ceva mai încolo cu 3-4 sau 20 de ani.
Desigur că nebunia este coroborată cu cele mai noi previziuni NASA
legate de activitatea solară sau de vreun asteroid mai obraznic
care poate lovi Terra.
Din perspectivă creştină, însă, "apocalipsa" se referă la
evenimente de ordin major cu conotaţie teologică şi mai puţin de
ordin fizic, care sunt colaterale. Pentru amărâţii care au
supravieţuit acelui nemaivăzut tsunami din Pacific, s-a petrecut în
mod cert o catastrofă, dar nu o apocalipsă (în sens teologic),
pentru familiile din Haiti care au trăit recentul cutremur
devastator, asemenea. În mod evident, catastrofe s-au petrecut şi
se vor mai întâmpla - oricând Pământul poate fi lovit de un
asteroid care să producă pagube greu de evaluat. Dar asta nu
înseamnă că are legătură cu obligatorie cu scrierile biblice sau cu
cele mayaşe.
Atunci când se mai apucă şi fundamentaliştii ortodocşi să-şi
altoiască fobia vizavi de paşapoartele cu cip-uri pe scrierile
legate de 2012 nebunia ia proporţii de un umor cosmic. Nu cred că
are cineva habar despre cum va arăta adevărata apocalipsă, dar, în
mod clar, apocalipsele second hand sunt de tot
râsul-plânsul...
Iată ce scrie ÎPS Bartolomeu Anania, unul dintre cei mai
simpatizaţi cărturari-teologi contemporani (într-o declaraţie de
presă difuzată pe 16 martie 2009, în preajma Sărbătorii Paştelui):
"De ce ne poticnim noi la mijloc, unde se petrece impasul, şi nu
anticipăm capătul drumului? Sfântul Evanghelist Matei ne
istoriseşte că, la un moment dat, aflându-se Iisus laolaltă cu
ucenicii Săi, le-a făcut următoarea mărturisire despre Sine: «Fiul
Omului va să fie dat în mâinile oamenilor şi-L vor omorî şi a treia
zi va învia». În final, Evanghelistul adaugă: «Şi ei foarte s-au
întristat» (Matei 17, 22-23). Se naşte întrebarea: De ce oare s-au
întristat, de vreme ce Iisus le vestea învierea? Normal ar fi fost
ca, auzind vestea uciderii, pentru o clipă să li taie respiraţia,
pentru ca imediat după aceea, la vestea învierii, să răsufle
uşuraţi. Iată însă că ei au rămas încremeniţi în spaţiul tenebros
al evenimentului, incapabili să vadă mai departe"...
Desigur, dată te iei după jdemiile de pagini scrise deja cu privire
la 2012 (la care se adaugă emisiuni semidocte a la Oreste & co)
îţi vine greu să te gândeşti la ceea ce va fi după. Iată ce mai
spune acelaşi Bartolomeu Anania, Mitropolitul de Cluj: "a porni la
drum înseamnă a avea o ţintă, ceea ce denotă existenţa unui scop.
De cele mai multe ori, între tine şi ţintă se interpun unul sau mai
multe obstacole, numărul acestora depinzând de distanţa dintre
punctul de pornire şi cel la care vrei să ajungi. Orice obstacol e
un punct de poticnire; dacă el e masiv, înalt, puternic, te poate
descuraja. Ştiţi care e cheia succesului? Să faci din el un
obstacol transparent, adică să vezi prin el sau pe deasupra lui
ceea ce e dincolo. Obstacolul poate fi negura, întunericul,
necunoscutul. Ţinta poate fi sigură sau nesigură, ipotetică, dar
întotdeauna revelatoare."
Iar după ce aminteşte despre binecunoscuta afirmaţie făcută de
Iisus cu privire la falşii profeţi şi la nenumăratele "profeţii"
contemporane nouă cărturarul mai precizează: "De obicei, o furtună
se anunţă prin înteţirea vântului, prin fulgere la orizont, prin
spulbere de praf, prin dispariţia luminii soarelui în spatele
norilor negri, prin tot ceea ce poate produce panică şi spaimă. Aşa
se anunţă şi vremurile apocaliptice. Eu nu ştiu dacă ele mijesc sau
vor pieri înainte de a se naşte, dar ştiu sigur că noi nu împotriva
apocalipsei trebuie să luptăm (căci ea va veni oricum), ci pentru
capacitatea noastră, a fiecăruia, de a o traversa fără vătămări
sufleteşti, fără vina fraţilor de a-şi fi vândut fratele, aşa cum
s-a întâmplat în istoria lui Iosif. Or, pentru aceasta există o
singură armă: răbdarea. Răbdarea însă trebuie însoţită, neapărat,
de conştiinţa că tot începutul are un sfârşit, şi că acesta nu
poate fi decât luminos. Cartea Apocalipsei e înfiorătoare, dar ea
se termină anunţând Cerul cel nou şi pământul cel Nou; şi, în
final, Noul Ierusalim."
…Purtăm în noi întreaga cuprindere ce ne cuprinde, aş putea spune
parafrazându-l pe Constantin Noica. Iată de ce, atunci când uităm
profunda unitate a întregii Creaţii, ajungem în situaţii critice
sau doar hilare în care unii dintre semenii noştri îşi permit să se
joace de-a apocalipsa.
A devenit o constantă în antropologia religiei observaţia că omul
care depăşeşte pe verticala spiritului gradul natural de înţelegere
şi de comuniune cu Creaţia se manifestă prin (su)râs. Înţeleptul
surâde atunci când priveşte dinspre nonliniar spre liniar, dinspre
zenit spre marca poştală, dinspre limita luminoasă spre limitele
uzuale ale acestei lumi.
Dumnezeu a făcut lumea în şapte hohote de râs - spune o legendă
îndepărtată. Cu alte cuvinte suntem, fiecare, măcar prin
constituţie, fărâme din marele râs cosmic. Habar n-am cum va fi
adevărata apocalipsă, dar mă întreb, măcar în relaţie cu
apocalipsele second-hand, nu se va manifesta cumva precum un imens,
un cosmic hohot de râs?...
MARIUS VASILEANU (n. 14 aprilie 1964, în Gura Humorului, Bucovina)
are o licenţă în filosofie (Universitatea Bucureşti) şi un master
în antropologia spaţiului sacru (Universitatea de Arhitectură "Ion
Mincu"). Din 2007 este doctorand al Universităţii Bucureşti,
Facultatea de Litere, cu o temă interdisciplinară în care continuă
studiile de antropologie a religiei. A fost director al Editurii
Muzicale şi profesor de istoria religiilor în învăţământul
preuniversitar. A ţinut cursuri şi seminarii de introducere în
istoria şi antropologia religiilor la Universitatea Bucureşti şi la
Universitatea de Arhitectură "Ion Mincu". A susţinut o bogată
activitate în presă: studii, articole, eseuri, recenzii, proză
scurtă, editoriale, interviuri - în jurnale, reviste culturale şi
cu profil spiritual -, producător şi realizator de emisiuni radio,
numeroase colaborări la principalele televiziuni centrale. A fost
redactor-şef al revistei Adevărul literar şi artistic. În prezent
realizează o pagină de religie în săptămânalul Timpul. A publicat
cartea "În căutarea duminicii. Sacru şi profan în epoca
foiletonistică" (Editura Paralela 45, 2008).