Prin labirintul „Divinei Comedii”/ de Antonio Patraş
Cititorul în mioritic grai al lui Dante (e vorba de cititorul,
bineînţeles, cultivat, chiar dacă nu până într-atât încât să aibă
acces la originalul toscan) are toate motivele să se simtă frustrat
de lipsa unei bibliografii critice serioase în care locul de cinste
îl ocupă şi azi tomurile abstrus hermeneutice ale lui Coşbuc
(inspiratul şi fără egal în măiestrie tălmăcitor al capodoperei
genialului florentin).
Până şi puţinele lucruri inteligente care s-au spus, totuşi, despre
autorul Divinei Comedii le găsim nu în fastidioasele opuri ale
aşa-zişilor "specialişti", ci în textele unor cărturari veritabili
(ca, pentru a da doar nişte exemple mai la îndemână, Petru Creţia
sau H.-R. Patapievici) care nu s-au sfiit să publice prin gazete şi
să scoată mai apoi tomuri... (horribile dictu!) "eseistice", de
înviorătoare spontaneitate şi temeinică "erudiţie" (vocabulă care,
derivată etimologic, desemnează taman trecerea de la starea curat
"naturală" - subst. lat. rus, ruris, "bădărănie", "grosolănie", iar
adj. lat. rudis, "brut", "necioplit" - la cea artificială,
specifică omului educat şi trăitor în orizontul modelator
pervertitor al culturii). În acest de toată tristeţea pustiu
exegetic al italienisticii, cartea lui Dragoş Cojocaru (foto) -
Natura în "Divina Comedie". Studiu istoric şi comparativ, Editura
Universităţii "Al.I. Cuza", Iaşi, 2005) - acoperă spaţiul a măcar
unui raft de bibliotecă, reuşind să impună, prin metodă şi
interpretare, o viziune proaspătă şi adecvată sensibilităţii
contemporane, în acord cu cele mai substanţiale repere ale
dantologiei moderne.
Lucrarea aceasta originală e chiar teza de doctorat a
universitarului ieşean, cunoscut publicului larg mai mult ca
publicist şi traducător. Se pare însă că iubitorul frumuseţilor
poeziei lui Dante va fi fost îndeajuns de păţit după publicarea
fermecătorului volum de eseuri Suavul suspin, de vreme ce ţine cu
tot dinadinsul să preîntâmpine acum reproşurile de mai an: "Se cade
acum - precum ne aminteşte cu un ochi râzând şi cu altul plângând
vitala experienţă - să formulăm şi câteva precauţii de ordin
stilistic. Tratarea bogatului material o vom efectua, după caz,
analitic ori sintetic, menţinându-ne în marginile manierei
academice: şi anume considerând această categorie în sens pozitiv
şi restituindu-i respectul cuvenit. Altfel spus, vom menţine,
întrucât cartea de faţă are la bază o teză de doctorat, formula
persoanei I plural auctoriale. Dar vom nuanţa de îndată (întrucât
e, pentru noi, limpede că o limbă de lemn nu poate exprima decât
idei vehiculate de un creier din plastilină) că prin manieră şi
limbaj academic înţelegem nu - aşa cum impropriu, din nenorocire şi
din pricini istoriceşte determinate, se mai "înţelege" pe alocuri -
obediente deficite de imaginaţie deghizate în morgă, neputincioase
închistări stilistice, ori chiar retardate bâjbâieli prin
nostagicele tipare ale frazeologiei preşcolare, ci (în bunul
spirit, bunăoară, al lui Platon şi - de ce nu? - al lui Dante
însuşi) inteligenţă speculativă, cutezanţă semantică şi agerime
perspectivistică".
Obiectul studiului îl determină pe Dragoş Cojocaru să facă, de la
bun început, necesarele distincţii terminologice (natura naturans,
natura naturata, natură vs cultură etc.) şi să-şi precizeze metoda
(istoric-comparativă). Capitolul Dante la izvoare subliniază
legăturile multiple ale capodoperei danteşti cu antichitatea
greco-latină, atât la nivel tematic, cât şi stilistic. Exegetul
identifică aici cei mai semnificativi topoi (preluaţi cu precădere
din Biblie, din Homer, Vergilius, Ovidius şi Lucanus),
configuratori ai unui univers imaginar superior prin ambiţia
cuprinderii totalizatoare, sinteză a cunoştinţelor despre om şi
univers (tutto lo scibile), alegorie de proporţii menită să
sensibilizeze ideile, altfel mult prea abstracte, prin imagini de o
uimitoare expresivitate şi pregnanţă naturalistică. Dar -
subliniază cu sagacitate autorul prezentului studiu - când a fost
nevoit să arate cum se sublimează arta prin şi din natură, Dante
"s-a priceput să o facă în teoretice argumentări, acolo unde şi-a
propus. Nu neapărat cu filosofice intenţii a implicitat-o însă, de
asemenea, la un moment dat, printr-o metaforă menită a mai descreţi
frunţi încruntate gnoseologic - ceata diavolilor aşteaptă cu limba
scoasă, spre ostăşească paradă, un semn de start mărşăluitor din
partea căpeteniei Barbariccia (pe româneşte "Barbă-creaţă"); iar
semnul nu se lasă aşteptat (...): ed elli avea del cul fatto
trombetta".
Pentru a preîntâmpina previzibilele, de doctă ignoranţă remarci,
altfel pline de binevoitoare sugestii, edificate în urma
sârguincioasei consultări a dicţionarului, universitarul ieşean
porneşte la drum în buna şi verificata tradiţie a mai tuturor
comentatorilor: citează celebra epistolă către Cangrande della
Scalla în care Dante vorbeşte despre semnificaţia titlului marelui
său poem şi despre cele patru sensuri stabilite cândva de
Pseudo-Dionisie Areopagitul în interpretarea Sfintei Scripturi, şi
pe care le implică, de asemenea, lectura "Divinei", cum i-a spus
Boccaccio, Comedii. Ca atare, reprezentarea naturii va avea atât un
sens literal (în linia unei poetici mimetice axate pe acuitatea
observaţiilor şi pe sensibilitatea faţă de lumea fenomenală, faţă
de concret), cât şi, apoi, unul alegoric şi, în fine, unul moral -
anagogic. Aşa cum constată şi interpretul, Dante este un poeta
doctus ("angajat în ordonarea şi transmiterea cunoştinţelor despre
univers"), un poeta artifex ("preocupat de alcătuirea alegorică a
discursului narativ") şi un poeta vates ("aplecat asupra binelui
cetăţii, al Italiei şi, până la urmă, al omului ca subiect al
dramei eshatologice"). La un prim nivel compoziţional, poetica lui
Dante se axează pe "prelucrarea marii poezii clasice prin
procedeele retorice de imitatio şi aemulatio, pe care le aplică,
însă, la un al doilea nivel, în etapa de alegoreză, mesajului
biblic sau altui «model analogic sacru», de unde şi noutatea
scrierii sale în raport cu izvoarele clasice întrebuinţate".
O dată lămurite chestiunile de metodă, autorul lucrării purcede la
inventarierea simbolurilor ce alcătuiesc cele trei regnuri
(mineral, vegetal şi animal) ale naturii, pe care le încadrează
într-un (eco-)sistem coerent, în trepte, după modelul construit de
viziunea geometric-arhitecturală a de nimeni întrecutului în
imaginaţie şi cărturărie poet creştin şi ghibelin, necruţător cu
simoniacii papi şi visând pe drumurile prăfuite ale pământului
italic la restaurarea imperiului sub semnul acvilei biruitoare.
Titlurile stârnesc curiozitatea epic-informaţională a cititorului
şi trimit, într-o manieră ludic-fabulistică, la esenţa
moral-etologică a elementelor însufleţite şi neînsufleţite din
lumea înconjurătoare cu grijă şi cu dichis catalogate: De la
greoiul fier la orientalul safir, Mărăcinele otrăvit şi roza
mistică, Referinţe parfumate, Urmărire pe lanţul trofic, Stâna şi
ograda între redempţiune şi naturalism, De la stol la cuplu în
zugrăvirea pasiunii etc.
De la umila piatră la acvila în zbor, exegetul descrie
fenomenologic toate compartimentele universului viu, cu o neascunsă
plăcere a clasificării şi repertorierii "naturii". Cum mineralul nu
poate rămâne decât nemuritor şi rece la drama omului pe pământ şi
prin alte lumi rătăcitor, cele mai fascinante, "paşnice" ori nu,
"rodiri simbolice" apar abia în lumea vegetalului, supusă
ciclurilor naturii şi anunţând astfel, prin miracolul morţii şi
reînvierii veşnic reiterate, corespondenţele de substanţă între
regnuri şi specii, cu o noimă de care poetul trecentist era perfect
conştient, dacă e să dăm crezare, şi nu văd de ce n-am face-o,
avizatului interpret. Dintre vegetalele de cea mai aleasă stirpe
Dragoş Cojocaru se opreşte cu plăcere hermeneutică asupra
măslinului, plasat "la o benefic-roditoare răspântie între calea
(cea dreaptă) a naturii nutritive şi calea (cea răsfrântă, adică
reflectată) a imagisticii simbolice". Virtuţile dietetice ale
uleiului obţinut din fructele atât de bogat conotatului arbore
recomandă preţiosul lichid pentru "alimentaţia moderată a unui trup
sănătos conţinător nu doar al unei minţi sănătoase, ci, mai ales,
al unui spirit contemplativ prin excelenţă, cum este sfântul Petrus
Damiani, care îşi aminteşte - cu paradisiacă seninătate - de
renunţarea purificatoare la pământeştile chiolhanuri, întru
limpezirea dumnezeieştii iluminări: al servigio di Dio mi fe' si
fermo,/ che pur con cibi di liquor d'ulivi/ lievemente passava
caldi e geli,/ contento ne' pensier contemplativi (Par. XXI,
114-117) («în slujba lui Dumnezeu m-am făcut atât de neclintit,/
încât numai cu mâncăruri din licoare de măslini/ uşor îmi petreceam
timpul vara şi iarna,/ bucuros în gândurile contemplative»)".
Dintre fructele înzestrate cu puternice sensuri alegorice, ce-i
drept, mai puţin dietetice (dar, of, atât de apetisante!) se numără
şi smochinele date bine în pârg, de tot rumene şi îmbietoare la
păcătoase desfrâuri palatale. În contrast cu asemenea minunate
roade se plasează "scoruşii acri", care - precizează autorul
lucrării - "îi desemnează pe florentinii coborâţi din munţi şi încă
nedebarasaţi de grosolănia alpestră a provenienţei: ca atare,
într-un astfel de cadru nu se cade să rodească smochinul cel dulce,
termen prin a cărui mijlocire reputatul profesor sodomit (Brunetto
Latini, n.n.) îşi alintă, afectuos, elevul, altminteri pe deplin
meritoriu".
Admirator al lui Charles Darwin şi Konrad Lorenz, pasionat de
zoologie, de etologie şi de multe alte asemenea minunate
îndeletniciri, Dragoş Cojocaru fructifică aici serioasele şi
aplicatele sale lecturi, dovedind un interes viu pentru lumea
fiinţelor necuvântătoare, dar cu "moravuri" ce au atras atenţia
oamenilor din cele mai vechi timpuri. Pe lângă observaţiile din
lumea concretă, criticul scoate la lumină un repertoriu livresc
care atestă o cunoaştere amănunţită a literaturii antice şi
medievale ce ar fi putut inspira pe genialul poet. Când stabileşte
sursele textuale, interpretul constată cu dreptate că
"binefăcătoarele virtuţi şi de ponoase aducătoarele vicii îşi
găsiseră în lumea animalelor destui reprezentanţi de inconfundabilă
expresie, anevoie de contestat şi inutil de substituit în
capacitatea lor reflectantă: şiretenia vulpii, vitejia leului,
încăpăţânarea măgarului, murdăria şi nesimţirea neclintită a
porcului". Cu câteva excepţii (acvila ori leul), cele mai multe
simboluri animaliere sunt conotate negativ (Infernul colcăie de
făpturi - cum altfel? - "animalice").
Interesantă şi instructivă, în acest sens, e şi anexa din studiul
universitarului ieşean care prezintă "statistica speciilor animale
citate în Divina comedie după Giorgio Celli şi Antonella
Venturelli", pentru că avertizează asupra superiorităţii Infernului
faţă de Purgatoriu şi de Paradis în privinţa numărului de specii
animaliere. Şi e firesc să fie aşa, infernalul tărâm devenind
tocmai spaţiul reprezentărilor lumii concrete, ce-i drept,
monstruos degradate, aşa cum se şi cuvine. Cu cât se desprinde mai
mult sufletul de trup, cu atât spectacolul reprezentărilor
zoomorfe, al hibridărilor anamorfotice ilustrând "animalitatea"
omului se estompează, până la desprinderea de concret în sunetul
pur şi celest al dumnezeirii.
În pragul Infernului, în afara lui aşadar, sunt plasaţi
şovăielnicii, figuraţi alegoric ca viermi: ei sunt cei ce nu au
păcătuit propriu-zis, dar nici nu au făcut binele, sunt "căldiceii"
dispreţuiţi de Dumnezeul creştin şi de poetul florentin deopotrivă.
După "limbul" înţelepţilor din vechime (faţă de care Dante,
călăuzit de Vergiliu, îşi manifestă, ca un egal al lor, admiraţia),
primul cerc al păcătoşilor stricto sensu este al acelora numiţi i
peccator carnali, al luxurioşilor. Pe trepte succesive urmează, cum
bine se ştie, după şirul necumpătaţilor şi al violenţilor,
înşelătorii şi, pe treapta cea mai de jos, trădătorii: Infernul
oferă astfel cititorului spectacolul trăirilor vinovate care
transformă omul într-un prizonier al propriilor dorinţe, în fond o
imagine a dragostei de viaţă, care devine, vai!, piedică în calea
mântuirii. Purgatoriul, în schimb, este tărâmul amintirii
păcatului, al căinţei, un inter-ludiu, loc tranzitoriu ce păstrează
încă impresiile vii, marcate de regret şi de nostalgie, ale
existenţei trupeşti, spulberate însă de promisiunea mântuirii.
Întâlnirea cu Beatrice în paradisul pământesc stă, de aceea, mai
mult sub semnul melancoliei, al sublimei dezamăgiri care deschide
calea unei bucurii spiritualizate, sublime, bucuria contopirii
sufletului cu divinitatea, a desprinderii totale de viaţă, de
trup.
Finalul poemei evidenţiază apăsat însemnătatea erosului în
configurarea universului imaginar al Divinei Comedii: voinţa
alegoricului voiajor celest e circumscrisă şi vehiculată, în
sfârşit, de "iubirea care mişcă sori şi stele". Dacă pasiunea
coboară fiinţa umană în Infern, tot ea face posibilă şi
transfigurarea, sublimându-se în iubire de Dumnezeu, agapé, sub
impulsul raţiunii mântuitoare (e de prisos să mai zicem că
descinderea în Infern, moartea şi regenerarea punctează momentele
oricărei experienţe iniţiatice). Iată zugrăvite chinurile celor
nevindecaţi de insaţiabila pasiune carnală, precum Paolo şi
Francesca (la auzul poveştii lor cutremurătoare - precizează
exegetul căruia nu-i scapă niciodată detaliile cu schepsis -
rătăcitorul poet îşi pierde cumpătul şi leşină): "sufletele
răposaţilor concupiscenţi sunt târâte prin văzduhul întunecat (aer
bruno) de rafalele unui vânt violent (...) care simbolizează, în
ansamblul constructului alegoric, irepresibila (mai corect zis, din
dantesca perspectivă a redempţiunii: anevoie represibila) dorinţă
sexuală de partenerială contopire, parţial săvârşibilă (şi tocmai
de aceea intensamente repetabilă) prin actul acuplării, descătuşat
de orice reflexivă cumpănire (che la ragion sommettono al talento -
«care raţiunea o supun dorinţei»)".
Autorul lucrării despică minuţios miezul alegoric al mai mult sau
mai puţin domesticitelor făpturi infernal-animalice trimise în lume
de bogata imaginaţie dantescă să amintească mereu celor vii de
cumplitele pedepse pe care le atrag după sine ticăloasele năravuri
pierzătoare de nevinovate şi imaculate suflete. Printre cele mai
bogat ilustrate figuri se arată că un loc de cinste îl ocupă
"râmătorul suin", mai ales datorită "asocierii sale indisolubile cu
noroiul şi mizeria". Dacă însă un poet clasic precum Horaţiu "se
comparase pe sine însuşi cu un porc din turma lui Epicur (Epicuri
de grege porcus), având în vedere aspectul (în parte personalizat)
gras şi lucios, însă şi o anumită alunecare a epicureismului
horaţian spre hedonism", Dante îi aruncă în mocirlă come porci pe
"violenţii mânioşi, regi cândva, în viaţa pământească",
fructificând însă, în plan alegoric, mai cu seamă metafora
îmbuibării, pentru că "celebritatea medievală a expresivului
omnivor se leagă, printre altele, de numele Sfântului Anton", de
unde şi accentul pus pe "cutuma antoniană de creştere, cu ţeluri
desigur umanitare, a grăsunului vieţuitor" (a cărui hrană va fi
asigurată, în planul crudei realităţi istorice, de "vânzarea
falselor indulgenţe"). E limpede - observă prompt comentatorul lui
Dante - că "trecerea de la seninătatea clasicilor la sensibilitatea
medievală nu a priit porcului".
Un alt exemplu edificator îl constituie oaia, simbol atât al
prostiei (când paşnicul animal străbate bolgiile înspăimântătorului
tărâm), cât şi al virtuţilor creştine, al celor supuşi şi săraci cu
duhul, în Purgatoriu ("în definitivă contradicţie cu porcina zarvă
a năpustirii"). Într-o secvenţă pilduitoare din Paradis oaia devine
"dătătoare de lapte gnoseologic, e însăşi Biserica, al cărei uger
îmbelşugat e mereu gata să nutrească pe omul doritor de bine. Iar
mieluţul însuşi e omul individual nonşalant, neatent - din exces de
viteză de vieţuire - la binefacerea nutritivă maternă, aflată,
altminteri, la o întindere de botic". Dar, coborând din nou în
lumea întunecatelor chinuri, descoperim "partea bărbătească (şi
adultă) a speciei (dătătoare de lână)", pentru că "doi trădători ai
propriilor rude îşi exteriorizează mânia (...) izbindu-se cap în
cap, aidoma a doi berbeci".
Dintre creaturile cu apariţii frecvente, menite să ilustreze tot
soiul de apucături mai mult sau mai puţin mârşave, exegetul acordă
o binemeritată atenţie boului - a cărui imagine dantescă, suntem
avertizaţi, "are un caracter exclusiv naturalistic", evidenţiind
ideea de masivitate, de aceea "însuşi sfântul Toma din Aquino,
alias doctorul angelic, putea purta podoaba şi povara unei porecle
precum boul din Aquino cu fruntea sus, fără nici o bănuială că
vreun discipol neobrăzat i-ar fi pus astfel sub semnul îndoielii,
pe la universitare colţuri pariziene, integritatea intelectuală
care l-a făcut celebru" -, catârului - patruped cu care se
identifică jefuitorul de sacristii Vanni Fucci, "animal hibridizat
(între cal şi măgar, deosebiţi, fireşte, sexualmente!)" vădind
"dispreţul nutrit de Dante faţă de anumiţi păcătoşi damnaţi" - sau
câinelui - patruped "supraexploatat, atât în viaţa cotidiană cât şi
în alcătuirea repertoriilor simbolice şi metaforice", cu moravuri
detestabile, cum ar fi "scărpinatul" care, "dimpreună cu acţiunea,
adesea complementară, a muşcăturii prin blană, muşcătură imprecisă
dar îndârjită, căutătoare de parazitare nevertebrate exasperante",
indică o "multiplă revanşă entomologică".
Pe lângă pilduitoarele imagini din lumea celor care nu cuvântă,
lucrarea evidenţiază şi "bogata psihologie dantescă" (De Sanctis
considera şi el vestitul poem o "admirabilă istorie a sufletului").
Autorul comentează pe multe pagini memorabila şi cruda poveste a
sinucigaşului Pier della Vigna, lăsând pentru altă ocazie abordarea
episodului sângeros (ce-i drept, mult mai discutat, şi de o forţă
artistică cel puţin egală) din ultimul cerc al Infernului - e vorba
de relatarea înfricoşătorului sfârşit al contelui Ugolino, rămas
pentru vecie cu dinţii înfipţi în ţeasta arhiepiscopului trădător
Ruggieri, secvenţă care lasă deschisă ipoteza canibalismului
tatălui mort de foame după ce, se pare, şi-a mâncat propriii copii
("decât durerea foamea fu mai tare", glăsuieşte Dante în tălmăcirea
lui Coşbuc).
După vizionarea şi luarea la cunoştinţă a unor asemenea fapte
abominabile, poetul părăseşte bucuros pestilenţialul tărâm şi se
îndreaptă spre locurile binecuvântate unde urmează s-o întâlnească
pe aleasa inimii sale, pe Beatrice, întruchipare a principiului
feminin, a purităţii, identificată alegoric cu Fecioara Maria, dar
şi cu Roza mistică (simbol de un semantism obscur şi neliniştitor,
ca şi în romanul lui Eco şi în atâtea alte texte, fie ele
august-revelate sau obscure mistificări). Traseul schiţat de
exilatul ghibelin (al cărui creştinism e unul, aşa zicând, sui
generis) nu lasă însă loc incertitudinilor morale sau gnoseologice.
Gândirea lui Dante (aşa cum pătrunzător şi cu miez observă Dragoş
Cojocaru) rămâne marcată, peremptoriu, de optimism epistemologic,
revendicându-se cu mândrie de la nobila şi milenara tradiţie
creştină. Viziunea sa riguros ştiinţifică e totuşi relativizată în
plan artistic de sugestiile reprezentărilor "naturii" (însufleţite
ori nu), iar sugestiile acestea subminează univocitatea
înţelesurilor alegoriei şi creează ambiguităţi tulburătoare, foarte
nuanţat şi exact sesizate în paginile studiului de faţă.
La sfârşitul călătoriei prin universul "naturii", deopotrivă
"naturate" ori "figurate" din Divina Comedie, şi fără a uita nici
de "naturantul" principiu atoatezămislitor, Dragoş Cojocaru
promite, spre bucuria celor care îl citesc număr de număr în
paginile "Convorbirilor literare", continuarea săpăturilor
bibliografice şi a lecturilor din opera genialului poet trecentist.
Rubrica sa va purta chiar titlul pe care l-am împrumutat cronicii
de faţă. Sperăm să fie de bun augur, spre folosul tău, iubite
cetitor, şi al culturii române, care nu se mai prea poate lăuda azi
cu italienişti de talia universitarului ieşean.
ANTONIO PATRAS (n. 1973). Critic literar, conferentiar la
Facultatea de Litere, Universitatea "Al. I. Cuza", Iasi. Debut
publicistic: 1998, în revista "Convorbiri literare"; doctorat în
filologie (2002); membru al Uniunii Scriitorilor Romani; redactor
la revista "Convorbiri literare", unde semneaza rubrica "Cerneala
simpatica"; coordonator al colectiei de istorie literara la Editura
Universitatii "Al. I. Cuza", Iasi. Volume publicate: Ion D. Sîrbu -
de veghe în noaptea totalitara, 2003; Fragmentarium - impresii
despre oameni si carti, 2006; Ibraileanu. Catre o teorie a
personalitatii, 2007.