Cosmote creşte, Romtelecom culege roadele lansării NextGen

Autor: Adrian Seceleanu 04.11.2010

Companiile controlate de OTE (Grecia) şi Deutsche Telekom (Germania) au avut, împreună, venituri de 894 mil. euro în primele nouă luni din 2010.



Romtelecom, unul dintre cei mai mari operatori de comunicaţii din România, a înregistrat pier­deri operaţionale de 13,9 mil. euro în trimestrul al treilea, iar veniturile au scăzut cu 6,5%, la 181,5 mil. euro, din cauza măsurilor de austeritate şi a creşterii şomajului, potrivit datelor din raportul fi­nan­ciar al OTE, acţionarul majoritar. Rom­telecom a înregistrat, în aceeaşi perioadă a anului trecut, venituri de 194,2 mil. euro şi un profit operaţional de 8 mil. euro.

"Dată fiind scăderea consumului ca urmare a reducerii salariilor angajaţilor bugetari şi a creşterii TVA, Romtelecom a avut rezultate rezonabile în aceste circum­stanţe defavorabile, înregistrând o scădere cu 6,5% a veniturilor aferente trimestrului al treilea din 2010 în comparaţie cu aceeaşi perioadă a anului precedent", a declarat Yorgos Ioannidis, directorul general al companiei.
Pe de altă parte, compania a anunţat creşteri ale numărului de clienţi pe internet şi televiziune, care au compensat parţial scăderea de pe principalul business, telefonia fixă. Numărul liniilor de telefonie fixă operate de companie a scăzut cu 6,3% în perioada 1 octombrie 2009 - 30 septembrie 2010, la 2,632 milioane.
Creşterea vine în mare parte de la compania de cablu a Romtelecom, NextGen, ale cărei rezultate sunt consolidate de operator. Spre exemplu, NextGen a adus aproape 80.000 de clienţi pe internet. În total, baza de abonaţi a crescut pe serviciile de internet de la 764.708 la 947.379 (plus 23,9%), şi pe cele de televiziune (prin satelit şi broadband) de la 831.043 la 1,003 milioane. În acest context, Romtelecom a depăşit astfel pentru prima dată pragul de un milion de clienţi pe serviciile de televiziune.
NextGen, o companie coordonată de Ovidiu Ghiman - fostul director comercial al RCS&RDS, atacă piaţa cu tarife diferite - în funcţie de competiţia locală, şi are o viteză de reacţie mult mai rapidă decât Romtelecom. Strategia de achiziţii şi tarife mici a ajutat astfel Romtelecom să-şi îmbunătăţească rezultatele în acest context.
Cosmote, numărul trei pe piaţa locală de telefonie mobilă, a înregistrat în trim. 3 venituri totale de 117,5 mil. euro, în creştere cu 8,5% faţă de anul precedent, potrivit datelor din raportul financiar al grupului OTE, acţionarul majoritar. Veniturile din servicii au crescut cu 3,4% în trim. 3 iar profitul operaţional (EBITDA) a fost de 23,3 mil. euro, în creştere cu 12% faţă de anul precedent.

Venitul mediu pe utilizator (ARPU) pentru al treilea trimestru din 2010 a crescut cu 6%, până la 4,56 euro, comparativ cu 4,29 euro în al doilea trimestru din 2010. "Suntem mulţumiţi de performanţa în cel de-al treilea trimestru, având în vedere provocările contextului economic, scăderea consumului şi competiţia intensă", a spus Konstantinos Apostolou, directorul financiar al Cosmote România.
Operatorul a avut venituri de 317,2 mil. euro şi un profit EBITDA (înainte de dobânzi, impozitare, depreciere şi amortizare) de 57,1 mil. euro în primele nouă luni din 2009. Pe de altă parte, profitul operaţional (EBITDA) a coborât cu 14,8%, la 48,6 mil. euro.