LIDL are undă verde să muşte cel puţin 18% din retailul cu discount

Autor: Cristina Stoian 04.11.2010

Gigantul german din retailul cu discount Lidl şi-a asigurat, cu câteva luni înainte de primele deschideri proprii la nivel local, o reţea de aproape 110 magazine Plus, pe care le-a preluat de la Tengelmann, după ce Consiliul Concurenţei a avizat această tranzacţie.



Consiliul Concurenţei a aprobat ieri preluarea reţelei de magazine de tip discount Plus de către germanii de la Lidl, după ce a ajuns la concluzia că operaţiunile de concentrare economică "nu ridică obstacole semnificative în calea concurenţei".

Lidl a anunţat la începutul acestui an semnarea contractului de achiziţie a reţelei Plus din România şi Bulgaria. Iniţial tranzacţia a fost notificată Comisiei Europene, dar aceasta a transferat cazul autorităţilor de concurenţă din cele două ţări la sfârşitul lunii iunie. După cinci luni în care a analizat datele oferite de cele două companii implicate în tranzacţie, Consiliul Concurenţei a dat aviz favorabil preluării.

Miza în acest caz a fost modul în care concurenţa încadra operaţiunile de discount ale grupului german LIDL & Schwarz în România. Acesta deţinea deja pe piaţa locală reţeaua de hipermarketuri Kaufland, cu afaceri de 879 mil. euro şi cu o politică de discount, adică o cotă de piaţă în jurul a 50% potrivit estimărilor ZF care iau în calcul o valoare a pieţei totale de discount (hard-discounterii specializaţi şi hipermarketuri cu politică de discount) de peste 1,7 mld. euro în 2009. Tot anul trecut cota de piaţă a magazinelor Plus era de 18%, potrivit estimărilor ZF, astfel că dacă cele două businessuri erau privite ca acţionând pe acelaşi segment, cota de piaţă cumulată a grupului se apropia de 70%.
O cotă de piaţă similară, de 60-70%, a fost considerată ca fiind poziţie dominantă şi sancţionată de Comisia Europeană (CE) în cazul tranzacţiei Kraft Foods - Cadbury de 13 mld. de euro. CE a impus americanilor de la Kraft vânzarea operaţiunilor Cadbury de pe piaţa ciocolatei din România şi Polonia pentru validarea tranzacţiei.

Modul de operare al LIDL & Schwarz pe piaţă a făcut însă ca autoritatea de concurenţă să aprobe tranzacţia. În Germania sau pe alte pieţe europene, LIDL şi Kaufland activează ca două companii diferite, fără a avea departa­mente integrate, precum o centrală de achiziţii comună - strategie pe care au mers ceilalţi giganţi din comerţ.
În informarea oficială transmisă de Consiliul Concurenţei autoritatea arată că prin preluarea magazinelor Plus grupul german intră în România "pe segmentul discounterilor, până acum fiind prezent doar cu lanţul de hipermarketuri Kaufland", departajarea dintre discounter şi hipermarket fiind clar precizată.
Reprezentanţii LIDL nu au oferit informaţii suplimentare pe marginea acestui subiect până la închiderea ediţiei.
Achiziţia reţelei Plus a însemnat cea mai mare tranzacţie din retailul alimentar. Surse din piaţă spun că germanii au plătit aproximativ 200 mil. euro pentru achiziţia celor 96 de uni­tăţi, câte opera compania Tengelmann la mo­mentul semnării contractului pe segmentul dis­coun­­terelor alimentare. Anul acesta, compania a continuat să se extindă, luna trecută anunţând alte trei deschideri până la finalul anului, ceea ce înseamnă o reţea de aproape 110 ma­gazine.
Potrivit unui comunicat postat în prima parte a anului de firma de avocatură Norr Stiefenhofer Lutz, care s-a aflat de partea de Lidl în tranzacţia cu Plus, reţeaua Lidl va creşte prin acest deal cu 119 magazine în România şi 20 de magazine în Bulgaria. "Alte unităţi din cele două ţări care sunt în construcţie vor fi de asemenea adăugate, iar Lidl va continua pro­cesul de dezvoltare".
În paralel cu achiziţia Plus, LIDL România a demarat deja primele şantiere, având în pre­zent circa 25 de terenuri în proprietate pentru viitoarele magazine, iar lansarea reţelei va avea loc în primăvară, potrivit datelor din piaţă.