LIDL are undă verde să muşte cel puţin 18% din retailul cu discount
Gigantul german din retailul cu discount Lidl şi-a asigurat, cu câteva luni înainte de primele deschideri proprii la nivel local, o reţea de aproape 110 magazine Plus, pe care le-a preluat de la Tengelmann, după ce Consiliul Concurenţei a avizat această tranzacţie.
Consiliul Concurenţei a aprobat ieri preluarea reţelei de
magazine de tip discount Plus de către germanii de la Lidl, după ce
a ajuns la concluzia că operaţiunile de concentrare economică "nu
ridică obstacole semnificative în calea concurenţei".
Lidl a anunţat la începutul acestui an semnarea contractului de
achiziţie a reţelei Plus din România şi Bulgaria. Iniţial
tranzacţia a fost notificată Comisiei Europene, dar aceasta a
transferat cazul autorităţilor de concurenţă din cele două ţări la
sfârşitul lunii iunie. După cinci luni în care a analizat datele
oferite de cele două companii implicate în tranzacţie, Consiliul
Concurenţei a dat aviz favorabil preluării.
Miza în acest caz a fost modul în care concurenţa încadra
operaţiunile de discount ale grupului german LIDL & Schwarz în
România. Acesta deţinea deja pe piaţa locală reţeaua de
hipermarketuri Kaufland, cu afaceri de 879 mil. euro şi cu o
politică de discount, adică o cotă de piaţă în jurul a 50% potrivit
estimărilor ZF care iau în calcul o valoare a pieţei totale de
discount (hard-discounterii specializaţi şi hipermarketuri cu
politică de discount) de peste 1,7 mld. euro în 2009. Tot anul
trecut cota de piaţă a magazinelor Plus era de 18%, potrivit
estimărilor ZF, astfel că dacă cele două businessuri erau privite
ca acţionând pe acelaşi segment, cota de piaţă cumulată a grupului
se apropia de 70%.
O cotă de piaţă similară, de 60-70%, a fost considerată ca fiind
poziţie dominantă şi sancţionată de Comisia Europeană (CE) în cazul
tranzacţiei Kraft Foods - Cadbury de 13 mld. de euro. CE a impus
americanilor de la Kraft vânzarea operaţiunilor Cadbury de pe piaţa
ciocolatei din România şi Polonia pentru validarea
tranzacţiei.
Modul de operare al LIDL & Schwarz pe piaţă a făcut însă ca
autoritatea de concurenţă să aprobe tranzacţia. În Germania sau pe
alte pieţe europene, LIDL şi Kaufland activează ca două companii
diferite, fără a avea departamente integrate, precum o centrală de
achiziţii comună - strategie pe care au mers ceilalţi giganţi din
comerţ.
În informarea oficială transmisă de Consiliul Concurenţei
autoritatea arată că prin preluarea magazinelor Plus grupul german
intră în România "pe segmentul discounterilor, până acum fiind
prezent doar cu lanţul de hipermarketuri Kaufland", departajarea
dintre discounter şi hipermarket fiind clar precizată.
Reprezentanţii LIDL nu au oferit informaţii suplimentare pe
marginea acestui subiect până la închiderea ediţiei.
Achiziţia reţelei Plus a însemnat cea mai mare tranzacţie din
retailul alimentar. Surse din piaţă spun că germanii au plătit
aproximativ 200 mil. euro pentru achiziţia celor 96 de unităţi,
câte opera compania Tengelmann la momentul semnării contractului
pe segmentul discounterelor alimentare. Anul acesta, compania a
continuat să se extindă, luna trecută anunţând alte trei deschideri
până la finalul anului, ceea ce înseamnă o reţea de aproape 110
magazine.
Potrivit unui comunicat postat în prima parte a anului de firma de
avocatură Norr Stiefenhofer Lutz, care s-a aflat de partea de Lidl
în tranzacţia cu Plus, reţeaua Lidl va creşte prin acest deal cu
119 magazine în România şi 20 de magazine în Bulgaria. "Alte
unităţi din cele două ţări care sunt în construcţie vor fi de
asemenea adăugate, iar Lidl va continua procesul de
dezvoltare".
În paralel cu achiziţia Plus, LIDL România a demarat deja primele
şantiere, având în prezent circa 25 de terenuri în proprietate
pentru viitoarele magazine, iar lansarea reţelei va avea loc în
primăvară, potrivit datelor din piaţă.