După ce a evitat falimentul, Ves Sighişoara nu mai face faţă comenzilor

Autor: Adrian Cojocar 04.11.2010

Conducerea producătorului de vase emailate şi sobe Ves Sighişoara (VESY) spune că a reuşit să redreseze activitatea companiei şi că în prezent cererea de pe piaţă depăşeşte capacitatea proprie de producţie ca urmare a orientării vânzărilor spre export. Vânzările la extern au urcat cu 50% în acest an şi au ajuns să aibă o pondere de 40% din afaceri.

"Acum un an, pe vremea aceasta, se făceau pariuri cinice în cadrul Ves pe data la care compania va da faliment. Pariurile izvorau din disperarea şi lipsa de perspectivă a angajaţilor. Proiecţiile de cash-flow arătau că la jumătatea lunii martie urma să se pună lacătul pe uşa fabricii. Au fost momente foarte dificile pe care am reuşit să le depăşim printr-un proces dureros de restructurare prin reduceri drastice de costuri, schimbarea modelului de business şi totodată am încercat să operăm cu şanse modeste schimbări de mentalitate", spune Stan Sorin, directorul general la Ves Sighişoara.

El a preluat conducerea companiei în luna septembrie a anului trecut, fiind adus la cârma Ves de Alexandru Fărcaş, care între timp a devenit cel mai important acţionar al societăţii şi a preluat la aceeaşi dată conducerea Consiliului de Administraţie. Fărcaş, care mai deţine şi societatea de brokeraj Ventrust Investment din Târgu-Mureş, a ajuns în urma majorării de capital derulată recent să controleze 28% din acţiunile Ves Sighişoara, potrivit propriilor declaraţii, în condiţiile în care numai jumătate din acţionari au subscris în cadrul operaţiunii prin intermediul căreia au adus 1,76 mil. lei (circa 413.000 de euro) în companie. La începutul anului, preşedintele Ventrust controla direct şi indirect, prin firma Chimsport, mai puţin de 12% din acţiunile producătorului de vase emailate.

"Da, intenţionez să-mi majorez participaţia în cadrul Ves Sighişoara pentru că am încredere în potenţialul companiei. Prin majorările de capital pe care le-am realizat până acum ne acoperim necesarul de finanţare pe anul 2011. Pentru 2012 şi 2012 avem nevoie de alte majorări şi contăm pe atragerea de bani de pe Bursă", a declarat Alexandru Farcaş. Compania a încercat în mai multe rânduri să-i convingă pe acţionari să accepte majorarea capitalului, însă abia anul acesta a reuşit să strângă bani de la acţionari. Tot anul acesta a izbucnit un conflict între firma de brokeraj WBS, controlată de Cristian Sima, care deţine 10% din companie şi conducerea acesteia. Ves vrea să investească anul viitor 1-2 mil. euro în principal pentru reducerea consumului de energie, compania fiind mare consumatoare de gaze naturale, dar şi în tehnologia de producere a vaselor emailate. Conducerea companiei a început şi un proces de rebranding prin schimbarea siglei societăţii, urmând ca în perioada următoare să aibă loc şi un proces de rebranding al mărcilor.

Ves Sighişara a revenit pe profit la jumătatea anului 2010 după ce anul trecut a înregistrat o pierdere de peste 3 mil. lei (0,7 mil. euro) pe fondul declinului vânzărilor de vase emailate cu circa 30% şi de 5-10% pe segmentul şemineelor şi sobelor. "Anul trecut Ves Sighişoara producea ce se pricepea cel mai bine şi ce a făcut de peste 30 de ani, deşi nu prea ştia cui se adresează aceste produse, nu exista o definiţie a segmentelor de piaţă pe are activa, de nişă, studii de piaţă, iar marketingul lipsea cu desăvârşire. Producea pe stoc cât putea ca mai apoi «să vedem ce se mai întâmplă»", explică Stan Sorin.

El a mai spus că revenirea vânzărilor din acest an se datorează reorientării pieţei de pe segmentul premium pe segmentul low-cost ca urmare a crizei, segment pe care se poziţionează Ves Sighişoara, iar cererea provine în special din ţările din regiune. Farcaş este de părere că această orientare a clienţilor pe segmentul low-cost va da posibilitatea companiilor locale să performeze pe pieţele externe încă 2-3 ani.