După ce a evitat falimentul, Ves Sighişoara nu mai face faţă comenzilor
Conducerea producătorului de vase emailate şi sobe Ves
Sighişoara (VESY) spune că a reuşit să redreseze activitatea
companiei şi că în prezent cererea de pe piaţă depăşeşte
capacitatea proprie de producţie ca urmare a orientării vânzărilor
spre export. Vânzările la extern au urcat cu 50% în acest an şi au
ajuns să aibă o pondere de 40% din afaceri.
"Acum un an, pe vremea aceasta, se făceau pariuri cinice în cadrul
Ves pe data la care compania va da faliment. Pariurile izvorau din
disperarea şi lipsa de perspectivă a angajaţilor. Proiecţiile de
cash-flow arătau că la jumătatea lunii martie urma să se pună
lacătul pe uşa fabricii. Au fost momente foarte dificile pe care am
reuşit să le depăşim printr-un proces dureros de restructurare prin
reduceri drastice de costuri, schimbarea modelului de business şi
totodată am încercat să operăm cu şanse modeste schimbări de
mentalitate", spune Stan Sorin, directorul general la Ves
Sighişoara.
El a preluat conducerea companiei în luna septembrie a anului
trecut, fiind adus la cârma Ves de Alexandru Fărcaş, care între
timp a devenit cel mai important acţionar al societăţii şi a
preluat la aceeaşi dată conducerea Consiliului de Administraţie.
Fărcaş, care mai deţine şi societatea de brokeraj Ventrust
Investment din Târgu-Mureş, a ajuns în urma majorării de capital
derulată recent să controleze 28% din acţiunile Ves Sighişoara,
potrivit propriilor declaraţii, în condiţiile în care numai
jumătate din acţionari au subscris în cadrul operaţiunii prin
intermediul căreia au adus 1,76 mil. lei (circa 413.000 de euro) în
companie. La începutul anului, preşedintele Ventrust controla
direct şi indirect, prin firma Chimsport, mai puţin de 12% din
acţiunile producătorului de vase emailate.
"Da, intenţionez să-mi majorez participaţia în cadrul Ves
Sighişoara pentru că am încredere în potenţialul companiei. Prin
majorările de capital pe care le-am realizat până acum ne acoperim
necesarul de finanţare pe anul 2011. Pentru 2012 şi 2012 avem
nevoie de alte majorări şi contăm pe atragerea de bani de pe
Bursă", a declarat Alexandru Farcaş. Compania a încercat în mai
multe rânduri să-i convingă pe acţionari să accepte majorarea
capitalului, însă abia anul acesta a reuşit să strângă bani de la
acţionari. Tot anul acesta a izbucnit un conflict între firma de
brokeraj WBS, controlată de Cristian Sima, care deţine 10% din
companie şi conducerea acesteia. Ves vrea să investească anul
viitor 1-2 mil. euro în principal pentru reducerea consumului de
energie, compania fiind mare consumatoare de gaze naturale, dar şi
în tehnologia de producere a vaselor emailate. Conducerea companiei
a început şi un proces de rebranding prin schimbarea siglei
societăţii, urmând ca în perioada următoare să aibă loc şi un
proces de rebranding al mărcilor.
Ves Sighişara a revenit pe profit la jumătatea anului 2010 după ce
anul trecut a înregistrat o pierdere de peste 3 mil. lei (0,7 mil.
euro) pe fondul declinului vânzărilor de vase emailate cu circa 30%
şi de 5-10% pe segmentul şemineelor şi sobelor. "Anul trecut Ves
Sighişoara producea ce se pricepea cel mai bine şi ce a făcut de
peste 30 de ani, deşi nu prea ştia cui se adresează aceste produse,
nu exista o definiţie a segmentelor de piaţă pe are activa, de
nişă, studii de piaţă, iar marketingul lipsea cu desăvârşire.
Producea pe stoc cât putea ca mai apoi «să vedem ce se mai
întâmplă»", explică Stan Sorin.
El a mai spus că revenirea vânzărilor din acest an se datorează
reorientării pieţei de pe segmentul premium pe segmentul low-cost
ca urmare a crizei, segment pe care se poziţionează Ves Sighişoara,
iar cererea provine în special din ţările din regiune. Farcaş este
de părere că această orientare a clienţilor pe segmentul low-cost
va da posibilitatea companiilor locale să performeze pe pieţele
externe încă 2-3 ani.