Un nou „buletin“ din 2011: cardul de identitate medical

Autor: Ioana David 07.11.2010

O nouă companie din subordinea Ministerului Sănătăţii va administra sistemul informatic din domeniul sănătăţii, inclusiv cardul naţional de asigurări sociale de sănătate, potrivit unui proiect de ordonanţă de urgenţă lansat în dezbatere publică de Ministerul Sănătăţii.

Instituţia propune ca de anul viitor pacienţii care merg la medic să fie identificaţi prin intermediul unui card naţional de asigurări sociale de sănătate, care va conţine atât informaţii generele (nume, CNP), cât şi date despre istoricul medical, grupa de sânge şi dovada achitării contribuţiei la fondul de sănătate.

Iniţiativa nu este una nouă, în condiţiile în care în urmă cu zece ani a fost demarat un proiect de informatizare a sistemului sanitar care cuprinde mai multe componente, una dintre acestea fiind cardul de sănătate. Celelalte componente sunt sistemul integrat unic integrat (SIUI), reţeta electronică şi fişa electronică.

"Având în vedere că informaţiile actuale din SIUI privind asiguraţii au devenit suficient de stabile şi credibile, şi datorită evoluţiei SIUI către o nouă arhitectură, începând din acest moment este posibilă din punct de vedere tehnic şi funcţional emiterea cardului naţional de asigurări sociale de sănătate", se arată în nota de fundamentare a ordonanţei de urgenţă.

În prezent nu se ştie exact ce fel de date oferă SIUI. Potrivit unor informaţii anterioare, în urmă cu zece ani un consorţiu condus de firma americană Compaq (preluată apoi într-o tranzacţie internaţională de HP) a câştigat o licitaţie pentru un contract în valoare de 112 mil. euro, din care s-au plătit în jur de 40 mil. euro.

Prin intermediul acestui card, o persoană va putea dovedi că este asigurată şi că plăţile la fondul de sănătate au fost făcute. De asemenea, cardul va conţine informaţii precum numele şi CNP-ul persoanei, istoricul medical, grupa de sânge, dacă doreşte sau nu să doneze organe, cine este medicul de familie, de câte ori a apelat la medic în ultima perioadă.

Costurile implicate de eliberarea acestui card sunt suportate de Casa de Asigurări de Sănătate şi de titular. "Implementarea cardului naţional de asigurat în aceste condiţii va îmbunătăţi mecanismul de control al costurilor din sistemul de asigurări sociale de sănătate", se mai arată în nota de fundamentare.

În prezent, în România nu există un sistem informatic care să centralizeze toate prescripţiile sau istoricul medical al unui pacient, în timp ce dovada plăţii contribuţiilor se face printr-o adeverinţă cu care pacientul se prezintă la spital sau medicul de familie.

Introducerea acestui card de sănătate ar putea fi cea mai importantă măsură din domeniul sanitar din ultimii ani, care ar aduce un control mai strict al costurilor. Dacă vor fi implementate şi reţeta electronică şi fişa electronică, sistemul sanitar se va schimba din temelii.

Ce va conţine cardul: