Topul celor mai mari producători de telefoane mobile. "Chinezăriile" sapă în cota de piaţă a Nokia

Autor: Radu Racu 10.11.2010

Nokia se confruntă anul acesta cu cea mai scăzută cotă de piaţă de la începerea monitorizării, în ciuda creşterii vânzărilor, în condiţiile în care atât producătorul finlandez cât şi alte nume grele de pe acest segment nu au reuşit să ţină pasul cu avansul înregistrat de aşa-zisele "white-box"-uri (telefoane nebranduite sau produse exclusiv pentru un operator de telefonie - n.red.), reiese din datele companiei de cercetare de piaţă Gartner, citate de Bloomberg.

Avansul vânzărilor înregistrate de "chinezării" a determinat compania Gartner să-şi majoreze prognoza de creştere a industriei pentru acest an la 30%, de la 13-15% anterior.

"Nokia simte cel mai acut presiunea pentru că cea mai acerbă concurenţă este pe segmentul terminalelor ieftine de pe pieţele emergente. Evoluţia companiei nu s-a înrăutăţit, ci piaţa a devenit mult mai mare", spune Carolina MIlanesi, analist la Gartner.

Nokia continuă să deţină prima poziţie, în funcţie de cota de piaţă, cu 28,2% în trimestrul al treilea, faţă de 36,7% în aceeaşi perioadă a anului trecut. Principalul urmăritor al companiei finlandeze este Samsung (Coreea de Sud), cu o cotă de 17,2% (19,6% în T3 din 2009), urmat de LG (Coreea de Sud), cu o felie de 6,6% (10,2% în 2009).

Apple (SUA) şi RIM (Canada), producătorii telefoanelor vedetă iPhone şi BlackBerry deţin o cotă de piaţă de 3,2%, respectiv 2,9%. Topul este completat de Sony Ericsson (Japonia-Suedia2,5%), Motorola (SUA - 2,1%), HTC(Taiwan -1,6%), ZTE(China -1,4%) şi Huawei(China - 1,3%).

La capitolul "alţii", unde sunt incluşi cei mai mulţi producători de terminale nebranduite, cota de piaţă este de 33%, de la 16% în aceeaşi perioadă a anului trecut. Volumul vânzărilor a urcat în trimestrul al treilea la aproape 138 de milioane de unităţi, de la 50 de milioane în trimestrul al treilea din 2009. Cele mai mari pieţe de desfacere pentru aceşti producători sunt India, Rusia, Orientul Mijlociu, Africa şi America Latină. În general aceste telefoane se vând foarte bine în magazine mici, de genul afacerilor de familie, conform analizei Gartner.