Surpriză neplăcută la Petrom în T3: leul tare şi Kazahstanul au adus compania pe pierderi
OMV Petrom (SNP), cea mai mare companie locală, controlată de grupul austriac OMV, a fost afectată de reevaluarea activelor din Kazahstan şi de pierderile semnificative aferente împrumuturilor în dolari acordate fililei din ţara caspică, astfel că producătorul de petrol şi gaze a înregistrat în cel de-al treilea trimestru al anului pierderi de 116 milioane de lei (27,6 milioane de euro).
Pierderea este considerată de către analişti ca fiind o surpriză
neplăcută, mai ales în contextul în care anunţul vine după un
câştig de 719 mil. lei (171 mil. euro) în al doilea trimestru al
anului şi după un profit net de 632 mil. lei în T3 2009.
"Petrom a avut un trimestru amestecat. Dacă pe partea de operaţiuni
excluzând elementele speciale rezultatele au fost peste aşteptările
noastre, credem că pierderea de 100 de milioane de lei (rezultat
net după interesul minoritar - n. red.) ar putea surprinde piaţa
într-un mod negativ", spune Tamas Pletser, analist pe segmentul de
petrol şi gaze din cadrul ING.
Acţiunile Petrom au închis şedinţa de ieri cu o scădere de 1,5%, pe
fondul unor tranzacţii de 7,7 mil. lei, mai mari decât de obicei.
De la începutul anului, titlurile SNP au o creştere de 32%.
Analistul ING mai spune că pierderea a venit mai ales din
pierderile financiare de 455 mil. lei cauzate de aprecierea
semnificativă a leului faţă de dolar şi a unor costuri cu dobânzile
mai mari, în timp ce reevaluarea subsidiarei din Kazahstan, de 441
mil. lei, a afectat negativ profitul operaţional (EBIT).
"Pierderile semnificative de curs au fost provocate de
împrumuturile date în dolari către subsidiara din Kazahstan", crede
Pletser.
Leul s-a apreciat cu circa 12% faţă de dolari în perioada 30 iunie
- 30 septembrie, în condiţiile în care dolarul s-a depreciat
puternic în raport cu euro.
Vânzări mai mari susţinute de scumpiri
În ceea ce priveşte vânzările companiei, acestea au ajuns în al
treilea trimestru la un nivel de 4,8 mld. lei (1,14 mld. euro), în
creştere cu 6% comparativ cu perioada similară a anului trecut.
Creşterea vânzărilor a fost susţinută în principal de creşterea
preţurilor de vânzare ale carburanţilor, în condiţiile în care
volumele au fost în scădere. Preţul mediu al benzinei a crescut în
primele nouă luni cu 13,5%, iar preţul motorinei a urcat cu
20%.
"Pe parcusul trimestrului al treilea din 2010, mediul favorabil al
preţurilor la ţiţei şi optimizarea continuă a operaţiunilor de
rafinare au susţinut performanţa intrinsecă a companiei. În plus,
îmbunătăţirea continuă a structurii noastre de costuri ne-a ajutat
să atenuăm efectele deteriorării continue a cererii interne, atât
pe piaţa combustibililor, cât şi pe cea a gazelor naturale.
Profitul nostru a fost influenţat negativ în T3/10 de deprecierea
activelor din Kazahstan şi de pierderi valutare aferente
împrumuturilor în dolari acordate de Petrom filialelor din
Kazahstan", explică Mariana Gheorghe, directorul general executiv
al Petrom.
Reduce investiţiile şi amână majorarea de
capital
Compania spune că anul acesta nu-şi va îndeplini bugetul de
investiţii anunţat iniţial, astfel că pentru întregul an 2010 vor
fi alocate 1,1 - 1,2 mld. euro în locul celor 1,6 mld. euro
anunţate la începutul anului.
"Datorită ciclului normal al proiectelor, o parte a programului
investiţional amplu planificat pentru 2010 pentru OMV Petrom
estimăm că va fi implementat în noul an fiscal", se precizează în
raportul financiar al companiei.
Astfel, în contextul în care o parte din banii alocaţi pentru anul
acesta se vor regăsi în bugetul de investiţii din 2011, compania
spune că va face majorarea de capital de 600 mil. euro atunci când
şi statul român va finaliza procesul de vânzare a pachetului de
9,8% din acţiunile SNP.
"Poziţia noastră financiară robustă a redus nevoia de majorare a
capitalului social, permiţându-ne să urmărim alinierea cu
iniţiativa statului de a vinde o parte din participaţia sa la
Petrom. Având în vedere situaţia curentă, este posibil să solicităm
acţionarilor noştri prelungirea autorizării directoratului şi după
data de 29 aprilie 2011", mai spun reprezentanţii Petrom.
În ciuda pierderilor înregistrate de Petrom în al treilea trimestru
al anului, rezultatul net pe primele nouă luni din 2010 a ajuns la
1,4 mld. lei (336 mil. lei), cu 46% mai mare faţă de perioada
similară din 2009. În acelaşi interval, vânzările au ajuns la
13,1 mld. lei (3,1 mld. euro), cu 11% mai mari.
Fără reevaluări, rezultatele ar fi fost peste
aşteptări
"În ceea ce priveşte evoluţia segmentelor majore, divizia de
explorare şi producţie a fost puternică, având un EBIT excluzând
elementele speciale de 956 de milioane de lei, în timp ce partea
de rafinare şi marketing a fost peste estimările noastre", mai
spune analistul ING.
Practic, rezultatul operaţional pe partea de exploare şi producţie
a fost mai mare, chiar şi în ciuda unei producţii mai mici, dar a
fost lovit pe fondul deprecierii activelor din Kazahstan, zonă care
aduce numai 3% din producţia anuală de hidrocarburi a Petrom.
Pe partea de rafinare şi marketing, segment care în mod tradiţional
era afectat de pierderi operaţionale, compania a înregistrat un
rezultat pozitiv, vânzările fiind în valoare cu 12% mai mari decât
în al treilea trimestru al anului trecut, în ciuda unor volume
comercializate în scădere cu 14%. "Vânzările segmentului de
rafinare şi marketing au crescut cu 12% faţă de T3/09 în principal
datorită preţurilor mai mari", se mai arată în raportul
Petrom.
În ceea ce priveşte ultima parte a anului, reprezentanţii Petrom
estimează ca preţul ţiţeiului va rămâne volatil, oscilând între 70
şi 85 de dolari pe baril.
"În România, PIB-ul va continua să se contracte deoarece avansul
consumului, principalul motor al creşterii din ultimii ani, va
rămâne anemic şi pe parcusul anului 2010. Creşterea TVA şi
reducerea puterii de cumpărare vor avea efect negativ asupra
nivelului cheltuielilor efectuate de către sectorul privat", se mai
arată în raportul companiei.