Tendinţele din magazinele online: telefoanele şi laptopurile scumpe domină topul celor mai vândute produse
Prezenţa unor produse scumpe în topul vânzărilor de electronice şi electrocasnice ale magazinelor online este un prim indicator că piaţa ar putea să stagneze, cel puţin ca valoare în acest an comparativ cu 2009. În plus, zicala potrivit căreia "sunt prea sărac ca să cumpăr ceva ieftin" pare că justifică astfel de topuri. Cum explică retailerii?
Dacă ne uităm care sunt cele mai vândute produse electronice şi
electrocasnice în magazinele online, vom avea o surpriză. Printre
cel mai bine vândute zece telefoane mobile, spre exemplu, pe eMAG
găsim patru modele cu preţuri care depăşesc 250 de euro, printre
care un iPhone 4 cu capacitate de 16 GB pe locul al patrulea şi
acelaşi model, dar cu capacitate de 32 GB, pe locul al şaptelea, la
preţuri de 850 de euro, respectiv 900 de euro. Destul de piperate,
dat fiind că un mobil costă în medie câteva zeci de euro,
beneficiind de subvenţiile acordate de operatorii de telefonie
mobilă în magazinele GSM. Acelaşi clasament în magazinul online
PCFun.ro conţine tot patru telefoane mai scumpe de 250 de euro,
dintre care pe locul al treilea un model HTC care costă 500 de
euro. Pe pagina online a lanţului de retail Domo, în top 5 al
vânzărilor se află un Nokia N97 la preţul de 600 de euro, scrie
revista BUSINESS Magazin
.
Rezultatul este acelaşi şi în cazul laptopurilor sau al
televizoarelor şi al monitoarelor cu ecran plat, iar o căutare mai
amănunţită va dezvălui probabil şi în cazul altor categorii de
produse. Oare a trecut criza?
Din zeci sau poate chiar sute de produse dintr-o anumită categorie,
de aşteptat ar fi ca între cel mai bine vândute să se găsească
modelele din gama inferioară de preţ, mai ales pe o piaţă sensibilă
la preţ, care s-a diminuat chiar şi la jumătate la anumite
categorii de produse.
Un român lasă 45 de euro
"În medie, bonul de cumpărături al unui român este de aproximativ
45 de euro, în timp ce în alte ţări din Europa Centrală şi de Est
vorbim de aproape 200 de euro", apreciază Iulian Stanciu, omul de
afaceri de la cârma eMAG, care mai deţine acţiuni în Asesoft şi
care a devenit recent acţionarul majoritar, alături de Sebastian
Ghiţă, al lanţului de retail electro Flanco. Stanciu se referă la
media cheltuielilor pe cap de locuitor într-un an pentru produse
electronice, electrocasnice şi IT, indicator care a scăzut în
ultimii doi ani.
În cazul particular al telefoanelor mobile, poziţionarea unor
modele scumpe în topul vânzărilor poate fi explicat prin faptul că
"domeniul a rămas chiar şi în criză unul cu tendinţe bizare",
comentează Marius Ghenea, preşedintele Fit Distribution, companie
care operează o serie de magazine online, inclusiv PCFun.ro.
Înainte de toate, produsele telecom au fost între cele mai afectate
de criză de-a lungul ultimului an, vânzările ajungând în al doilea
trimestru la 39 de milioane de euro, faţă de 55 de milioane de euro
în perioada similară din 2009 şi 73 de milioane în acelaşi interval
din 2008, potrivit unui studiu realizat de compania de cercetare de
piaţă Gfk. Totuşi, mobilul este privit în continuare ca simbol al
statutului social pentru o mare parte a populaţiei active, continuă
omul de afaceri explicaţia, fiind nu doar cel mai vizibil, dar şi
cel mai ieftin obiect care poate fi afişat în societate, prin
comparaţie cu o maşină sau locuinţă. Iar dincolo de categoria
clienţilor avizi de noile apariţii şi dispuşi să sacrifice sume mai
mari pentru a avea ultimele modele de telefoane, pentru mulţi
dintre consumatorii care nu şi-au mai permis extravaganţe în ultima
perioadă, celularul a fost printre puţinele achiziţii mai la
îndemână.
Un indicator ce trebuie urmărit
În ce priveşte celelalte categorii de produse unde, cel puţin în
magazinele online, topul vânzărilor este presărat cu modele scumpe,
o posibilă explicaţie ar fi dată de sintagma deja bine cunoscută că
"suntem prea săraci ca să cumpărăm lucruri ieftine".
Întregul context economic din ultimii doi ani a împins consumatorii
să devină mai cumpătaţi şi să se gândească de două ori înainte să
facă o achiziţie. Oamenii au ajuns să cumpere mai puţin şi chiar să
amâne anumite cumpărături, mai ales din IT, piaţă care a coborât de
la vânzări trimestriale de peste 200 de milioane de euro la numai
69 de milioane de euro în al doilea trimestru din 2010, potrivit
Gfk. Cei ce totuşi au făcut achiziţii au fost dispuşi să
cheltuiască poate mai mult în virtutea lucrului care atunci când
are un preţ mai ridicat este în multe cazuri şi mai bun ori mai
durabil.
"Faptul că în anumite magazine o parte dintre cele mai vândute
produse au preţuri peste medie nu este neapărat un semnal de
schimbare a tendinţei de consum", crede Ghenea. Produsele de
folosinţă îndelungată în mod tipic cele mai afectate într-o criză
ar trebui să fie primele care să ilustreze ieşirea din perioada de
criză, dar numai după ce apar indicii că recesiunea a fost
depăşită, ceea ce nu s-a întâmplat până acum nici din punctul de
vedere al creşterii economice, nici din cel al creditării de
consum. Or, exemplele de genul înfăţişat mai sus sunt mai degrabă
cazuri izolate decât o tendinţă generală.
Companiile anticipează însă că scăderea pieţei se va opri anul
acesta. "Electroretailul va stagna sau va avea cel mult o creştere
simbolică de cinci procente. La creşterile din perioada 2003-2005
nu ne vom mai întoarce niciodată", apreciază Lorand Szarvadi,
directorul executiv al lanţului de electroretail Domo, privind în
ansamblu un sector care în 2009 a însemnat intrarea în insolvenţă a
unora dintre comercianţi şi chiar falimentul altora, cum s-a
întâmplat în cazul K Tech Ultra Pro. Vânzările totale ar trebui să
se cifreze în acest an la un miliard de euro, valoare împărţită
aproximativ în mod egal între electronice, electrocasnice şi IT,
după estimările lui Stanciu, în timp ce din 2011 ar trebui să
revină la o creştere de circa
10-15%.
"Tendinţa ascendentă se va menţine însă şi în următorii ani, ceea
ce mă face să cred că vom vedea o dublare a pieţei în câţiva ani",
susţine şeful eMAG. În particular, zona comerţului online cu astfel
de produse va avea o evoluţie pozitivă, crede el, şi va ajunge să
însemne chiar şi un sfert din întreaga piaţă în următorii ani, faţă
de 14% cât reprezintă în prezent.
Cine cumpără
Proporţională cu astfel de speranţe se anunţă şi bătălia dintre
comercianţi. "Există loc să intrăm în buzunarul consumatorului,
teoretic mai adânc decât în 2005, fără să luăm în calcul consumul
pe credit", spune Adrian Olteanu, directorul executiv al Flanco,
retailerul care a ieşit din insolvenţă odată cu vânzarea afacerii
pentru 10 milioane de euro, care vor achita o parte din datoriile
acumulate la bănci, şi cu o infuzie de capital de 4 mil. euro.
Evident, în lipsa creditelor de altădată, bugetele consumatorilor
rămân constante, iar bătălia dintre retailerii tradiţionali Altex,
Domo şi Flanco, cei independenţi, cam 800 la număr, şi
hipermarketuri devine şi mai acerbă decât în vremea când pe piaţă
era loc pentru toată lumea.
Clientela vizată cuprinde cam 16 milioane de consumatori, dintre
care însă doar câteva sute de mii intră lunar într-un magazin de
electronice, electrocasnice şi IT şi doar câteva zeci de mii ajung
să şi cumpere cel puţin un produs, apreciază Olteanu pe baza
calculelor proprii cu privire la Flanco, unde dintre cei
aproximativ 350.000 de oameni care vin în magazinele companiei, cam
55.000 fac o achiziţie care ajunge în medie la 150 de euro.