Opinie Lucian Croitoru: Vom putea creşte producţia potenţială?
Pare să fi devenit clar pentru aproape oricine că reluarea
creşterii economice în România depinde de capitaluri străine.
Acestea sunt abundente şi caută destinaţii de investire. În mod
corect, autorităţile au făcut din crearea condiţiilor pentru
intrarea capitalurilor în sectorul privat o prioritate. Ajustările
prevăzute în acordul cu UE şi FMI sunt esenţiale în acest sens.
Concomitent, se intensifică eforturile pentru atragerea fondurilor
nerambursabile de la UE. Ceea ce pare să nu fie clar încă este că
reluarea intrărilor de capital privat şi a creşterii economice va
crea nu numai locuri de muncă, dar şi probleme în lipsa unor
reforme structurale care să asigure creşterea produsului potenţial
şi care merg mult dincolo de ajustările fiscale programate.
Într-adevăr, în perioada 2004-2008 intrări mari de capitaluri au
supraîncălzit economia şi au creat dezechilibre mari. Acum însă,
chiar intrări relativ mici de capital ar putea crea dezechilibre
mari deoarece criza a schimbat structura economiei şi a redus atât
nivelul potenţial al PIB, cât şi rata sa potenţială de creştere. Cu
un potenţial scăzut, economia este mai vulnerabilă la inflaţie şi
la dezechilibrul extern.
Aşa cum s-a demonstrat în cazul mai multor ţări, postcriză sunt
posibile trei scenarii relativ la nivelurile producţiei potenţiale
care ar fi existat în lipsa crizei. În cazul fericit, dacă rata
potenţială este mai mare decât rata potenţială precriză, atunci
pierderea de nivel potenţial se recuperează, fără să apară o
pierdere permanentă de potenţial. Un scenariu mai puţin bun este
acela în care rata potenţială se stabilizează la nivelul precriză,
ceea ce face ca pierderea de nivel să fie cvasipermanentă. În
sfârşit, în cel de-al treilea şi cel mai rău scenariu, rata
potenţială rămâne permanent sub nivelul pre-criză şi pierderea de
potenţial este crescătoare.
Acest ultim scenariu este cel mai plauzibil în cazul României
deoarece este probabil ca deteriorarea în condiţiile de finanţare
induse de criză (acces, cost, deleveraging) să fie cvasipermanentă.
Această deteriorare ar reduce mai ales contribuţia productivităţii
totale a factorilor la formarea ratei potenţiale de creştere. Pe
termen lung, unele estimări dau o rată de creştere a PIB potenţial
de 2-3 procente, ceea ce este deja o revizuire în jos de la 5-6
procente înainte de criză.
Pe termen scurt însă, este posibil ca potenţialul de creştere să fi
scăzut, sub influenţa crizei, chiar şi mai mult. Modelele noastre
ne ajută prea puţin să identificăm cu cât. Dar ştim că structura
pieţei muncii, ritmul investiţiilor şi viteza progresului
tehnologic (creşterea productivităţii totale a factorilor-TFP) au
fost profund afectate de criză. Probabil că potenţialul de creştere
a TFP a devenit profund negativ, ca şi potenţialul forţei de muncă,
şi este posibil să rămână aşa pentru câţiva ani. De asemenea,
potenţialul de creştere a capitalului s-a redus foarte mult.
Aceasta înseamnă că însăşi creşterea PIB potenţial ar putea rămâne
pentru câţiva ani cu mult sub ce suntem obişnuiţi să gândim.
Îndrăznesc să spun că pentru următorii câţiva ani, rata de creştere
a PIB potenţial se situează între zero şi 1 procent. La fel cum în
2008 era greu de acceptat că în 2009 economia va scădea cu 7,1
procente, tot aşa astăzi este greu de acceptat că, pe termen scurt,
rata de creştere a PIB potenţial a scăzut dramatic.
Cum s-ar explica acest lucru? Boom-ul economic a provocat
modificări mari pe piaţa muncii şi în structura stocului de
capital. Criza face ca mismatch-urile pe piaţa muncii să crească
din moment ce sectoarele care cresc nu utilizează lucrători care
şi-au pierdut locurile de muncă odată cu spargerea bulei din
domeniul imobiliar. De asemenea, forţa de muncă mai vârstnică, sau
cea relativ tânără, dar care a stat mult timp în şomaj, nu mai
găseşte de lucru uşor.
La fel se petrec lucrurile şi cu stocul de capital. S-ar putea ca
reluarea creşterii economice să se datoreze creşterii cererii în
alte sectoare decât sectorul imobiliar sau decât sectoarele legate
de acesta pe lanţul de producţie. Să le spunem acestor sectoare
"sectoarele noului motor de creştere" (SNM), care cuprind şi
sectoarele exportatoare. Revenirea cererii în sectoarele SNM lasă
neutilizate utilajele din sectorul imobiliar şi din alte sectoare
care au crescut foarte mult datorită legăturilor cu sectorul
imobiliar. În acest caz, potenţialul de creştere economică rămâne
relativ scăzut.
Dacă atât rata potenţială de creştere, cât şi nivelul potenţial al
PIB sunt foarte scăzute, atunci reluarea creşterii economice la
rate relativ înalte va crea nu numai locuri de muncă, dar şi
probleme. Gap-ul negativ actual al producţiei (producţia efectivă
minus producţia potenţială) s-ar închide relativ repede şi
producţia efectivă va depăşi nivelul potenţial pentru o anumită
perioadă de timp. Cu un gap pozitiv, în perioada respectivă, tipul
problemelor depinde de volumul intrărilor de capital în sectorul
privat. Dacă acestea ar fi semnificative, atunci ar apărea presiuni
inflaţioniste concomitent cu deteriorări ale contului curent. Dacă
însă nu ar exista intrări semnificative de capital, atunci gap-ul
pozitiv ar produce doar presiuni inflaţioniste.
Oricare dintre situaţii ar pune probleme politicilor
macroeconomice. Cu inflaţie crescătoare, politicile monetare şi
fiscale ar deveni restrictive. Rezultatul ar putea fi o creştere
economică relativ redusă şi o rată a şomajului relativ mare până
când potenţialul de creştere ar re-atinge valori relativ înalte.
Dar dacă pierderea de PIB potenţial este permanentă sau în
creştere, atunci această perioadă ar putea fi foarte lungă,
alterând convergenţa cu nivelul de trai din UE. Prevenirea unui
astfel de scenariu face necesar ca măsurile de reformă să meargă
mult dincolo de ajustarea fiscală şi să devină profunde pe piaţa
muncii, să stimuleze inovarea şi cercetarea-dezvoltarea, de care
depinde potenţialul de creştere.
Evitarea scenariului al treilea descris mai sus depinde mult de
răspunsul politicilor. Pentru a creşte potenţialul PIB este nevoie
de evitarea repetării unor greşeli din trecut şi de reforme vaste.
În sectorul financiar contează să se evite orice măsură care ar
împiedica sectorul să se reformeze şi să se recapitalizeze pentru
a-şi relua funcţia vitală de intermediere. Pe piaţa bunurilor,
creşterea competitivităţii cere eliminarea reglementărilor care
încă mai împiedică intrarea/ieşirea uşoară de pe piaţă şi
concurenţa între firme.
Pe piaţa muncii e nevoie de măsuri care să stimuleze participarea
forţei de muncă, redusă de îmbătrânirea demografică. Pentru a
stimula eficienţa este nevoie de reducerea protecţiei oferite celor
angajaţi în defavoarea celor care caută de muncă, şi de programe
care să pregătească mai bine forţa de muncă pentru operarea pe o
piaţă a muncii mai flexibilă. Sistemul de impozite şi beneficii
sociale, inclusiv cele legate de şomaj, trebuie reformat pentru a
reduce dependenţa de ajutoare şi a creşte atractivitatea muncii.
Este esenţial, de asemenea, să se egalizeze vârsta de pensionare
între bărbaţi şi femei la niveluri mai înalte şi să se revizuiască
schemele de pensionare timpurie sau pe caz de boală.
Lucian Croitoru - consilier al guvernatorului BNR