Scumpirea medicamentelor a urcat profiturile Antibiotice şi Zentiva

Autor: Andrei Chirileasa 16.11.2010

Zentiva Bucureşti (SCD), companie deţinută de grupul ceh Zentiva, a revenit pe primul loc în topul producătorilor de medicamente de pe Bursă după cifra de afaceri, după ce a raportat vânzări de 201,5 mil. lei (48,2 mil. euro) în primele nouă luni ale anului, în creştere cu 53% faţă de perioada similară a anului trecut.

Creşterea afacerilor a adus şi un profit net record pentru producătorul bucureştean, de 57,4 mil. lei, faţă de doar 3,2 mil. lei în trimestrul al treilea din 2009. Pe Bursă, investitorii au reacţionat prozitiv la rezultate şi au urcat ieri acţiunile cu 15%, la 0,89 lei, care este un nou maxim al ultimilor doi ani, iar capitalizarea companiei a ajuns la 371 mil. lei (86 mil. euro).
De cealaltă parte, producătorul de stat Antibiotice Iaşi (ATB) şi-a majorat afacerile în primele nouă luni cu 12,4%, la 177,3 mil. lei (42,4 mil. euro), în timp ce profitul net a crescut cu 34%, la 21,1 mil. lei. Titlurile Antibiotice au stagnat ieri la nivelul de 0,595 lei, capitalizarea fiind de 270 milioane de lei (63 mil. euro).

Conducerea Antibiotice a explicat în raportul trimestrial că evoluţia pozitivă a afacerilor s-a datorat în principal creşterii preţului mediu de vânzare al medicamentelor în farmacii.
Preţurile de producător ale medicamentelor cu reţetă, care sunt reglementate de stat, au fost majorate de la 1 aprilie cu circa 6%, ca urmare a actualizării la un curs de schimb mai mare decât cel de anul trecut.

"Pentru compania Antibiotice, plusul de valoare faţă de anul 2009 a fost generat de canalul RETAIL (farmacii), de la 88,25 milioane de lei (2009 - 9 luni) la 110,79 milioane de lei (2010 - 9 luni). Această creştere de aproximativ 25,5% este fundamentată pe un trend pozitiv al preţului mediu (de la 0,43 lei/unitate - 2009 la 0,53 lei/unitate - 2010) şi pe un nivel superior al vânzărilor cantitative (de la 207 milioane unităţi în 2009 la 210 milioane unităţi în 2010)", se arată în raportul Antibiotice.

Vânzările totale ale Antibiotice pe piaţa internă (către distribuitori) s-au ridicat în primele nouă luni la 138,8 mil. lei, fiind în creştere cu 5% faţă de perioada similară a lui 2009, în timp ce vânzările la export au crescut cu 51%, la 38,45 mil. lei. Astfel, exporturile au ajuns la o pondere de 21% din cifra de afaceri.

Dintre produsele de bază ale companiei (portofoliul focus), care reprezintă circa 20% din cifra de afaceri, cea mai mare creştere a înregistrat-o Paracetamol, cu o triplare a vânzărilor.
Zentiva nu a publicat un raport detaliat din care să reiasă care au fost principalele surse de creştere a afacerilor.

Conform datelor din contul de profit şi pierdere, compania a reuşit, pe lângă creşterea afacerilor, să-şi reducă cheltuielile, făcând economii mai ales pe partea de cheltuieli salariale, care au scăzut cu 11%, la 32,8 mil. lei. Numărul mediu de salariaţi a scăzut în primele nouă luni cu 120, la 536. Astfel, profitul din exploatare s-a ridicat la 63 mil. lei, faţă de o pierdere de 2,78 mil. lei în primele nouă luni din 2009.
Compania a continuat să obţină venituri consistente din depozitele bancare (circa 4,8 milioane de lei), în ciuda scăderii dobânzilor.
La finele lunii septembrie, Zentiva deţinea lichidităţi în casă şi conturi bancare în valoare de 182 milioane de lei, reprezentând aproape jumătate din valoarea activelor companiei.