Care este miza din piaţa tichetelor de masă, cel mai "oferit" beneficiu din România: un miliard de euro
Din pachetul de beneficii extrasalariale pe care îl primeşte un angajat, bonurile de masă lipsesc doar în cazuri rare. Par un avantaj neglijabil, însă răspândirea lor atât de largă a format o piaţă de peste un miliard de euro. De unde vin aceste tichete şi de ce au devenit angajaţii dependenţi de ele?
La supermarket, mulţi scot la casă numerar, ceva mai puţini
plătesc cu cardul şi poate la mai bine de jumătate dintre cei care
stau la rând în faţa noastră vedem celebrele tichete de masă. Le
scot tacticos, le completează pe loc şi le desprind unul câte unul
din carnetul special în care sunt legate.
Şi le vedem tot mai des, atâta vreme cât numărul de magazine cu
care emitenţii de tichete au încheiat parteneriate şi numărul
angajaţilor care le primesc la salariu au atins un nivel
impresionant. Iată şi cifrele: din circa 4,2 mil. angajaţi, peste
două milioane primesc bonuri de masă de la companiile unde
lucrează, scrie revista Business Magazin.
Trebuie spus că aceste tichete sunt oferite doar în mediul privat,
care cuprinde circa 4,3 milioane de salariaţi, ceea ce conferă o
altă amploare cifrei prezentate iniţial - jumătate dintre angajaţii
eligibili primesc acest beneficiu. Şi numărul magazinelor care
acceptă această modalitate de plată este mare. "Tichetele emise de
Edenred sunt acceptate în 50.000 de magazine afiliate din toată
ţara", spune Iulian Alexe, directorul de marketing şi comunicare al
emitentului de tichete Edenred, fostul Accor Services, cel mai mare
jucător de pe piaţa tichetelor.
89% din companii oferă tichete de masă
angajaţilor
De altfel, potrivit studiului salarial şi de beneficii PayWell 2010
realizat de PricewaterhouseCoopers, tichetele de masă reprezintă
cel mai oferit beneficiu de companiile din România - 89% din
companiile chestionate spun că includ acest beneficiu în pachetul
extrasalarial al angajaţilor şi cam aşa au stat lucrurile şi în
anii trecuţi, când, în medie, procentul ajungea la circa 75%.
Atracţia acestui tip de beneficii ţine de facilităţile fiscale pe
care le oferă. Astfel, tichetele de masă, tichetele de vacanţă şi
tichetele cadou au adus importante beneficii fiscale companiei care
le oferă, fiind deductibile la calculul impozitului pe profit şi
scutite de la plata contribuţiilor social-salariale şi
social-patronale.
Începând cu luna iulie, legea a fost modificată, iar aceste tichete
au devenit impozabile cu cota de 16% corespunzătoare impozitului pe
venituri din salarii plătibil de angajat. Iniţiativa a fost în mod
repetat criticată de angajaţi şi angajatori deopotrivă, însă în
destul de puţine cazuri a reprezentat un motiv pentru a exclude
tichetele de masă din pachetul de beneficii.
Rămân, chiar şi aşa, beneficiile cele mai eficiente financiar pe
care le pot oferi angajatorii, iar angajaţii le pun în topul listei
de preferinţe tocmai datorită accesului imediat şi foarte puţin
condiţionat în ceea ce priveşte utilizarea lor. La o valoare fixă
de 8,72 de lei pentru un tichet de masă şi, în general, la 22 de
bonuri primite lunar, un angajat poate merge la cumpărături şi
umple coşul cu produse necesare pentru o săptămână sau două. Cei
192 de lei reprezintă, în cele din urmă, o sumă destul de mică, aşa
că în cazul celor mai mulţi angajatori tichetele de masă reprezintă
doar o parte din pachetul de beneficii extrasalariale, completat de
alte produse sau servicii precum asigurările de sănătate sau
primele acordate la ocazii speciale.
Chiar dacă la nivel individual nu vorbim de sume uriaşe, penetrarea
lor în piaţă a ajuns la un nivel atât de avansat, încât s-a creat o
industrie de servicii care se ridică la peste un miliard de euro,
potrivit datelor Asociaţiei Profesionale a Emitenţilor de Tichete
(APET). Pentru a înţelege mai bine dimensiunea reală a acestei
pieţe, facem câteva comparaţii - este de aproximativ cinci ori mai
mare decât valoarea pieţei de publicitate şi cam tot de atâtea ori
depăşeşte piaţa serviciilor de consultanţă, însă se apropie valoric
de dimensiunea pieţei produselor farmaceutice, spre exemplu.
Iar acum ne aflăm într-un moment extrem de aglomerat pentru
emitenţii de tichete care se pregătesc să tipărească, pe lângă
tichetele de masă lunare, şi tichetele-cadou pe care angajatorii le
vor oferi de Crăciun. "Tichetele-cadou pot fi acordate de companii
atât angajaţilor, cât şi clienţilor şi partenerilor de afaceri,
făcând parte din cadourile de protocol şi fiind utilizate din ce în
ce mai des în campaniile de marketing şi loializare", spune Alexe.
Practic, din totalul tichetelor-cadou emise pe parcursul unui an,
40% sunt oferite de Crăciun. Valoarea nominală a unui tichet-cadou
poate fi stabilită, la alegerea companiei client, între 10, 20, 30,
40 sau 50 de lei. Suma totală oferită fiecărui beneficiar este
deductibilă în limita a 150 de lei, însă, după cum spun
reprezentanţii Edenred, de sărbători angajatorii sunt mai generoşi,
aşa că, în medie, oferă tichete în valoare de 200 de lei.
Vin şi cardurile-cadou
De curând, s-au lansat pe piaţă şi primele carduri de cadouri
pentru companii, care practic au aceeaşi utilitate, dar care pot fi
reîncărcate, simplificând logistica pentru firma care acordă
cardul.
Desigur, anul 2010 nu a fost cel mai bun an pentru emitenţii de
tichete, a căror activitate este strict legată de evoluţia
economiei şi, în special, de evoluţia pieţei muncii - cu cât dispar
mai mulţi angajaţi din mediul privat, cu atât şi nevoia de tichete
scade. În plus, angajatorii vor fi întotdeauna mai tentaţi să taie
din pachetul de beneficii extrasalariale al angajatului decât din
salariul fix, atunci când sunt presaţi de reduceri de
costuri.
Partea bună pentru emitenţii de tichete a fost că anul acesta, deşi
au dus-o mai greu decât în 2008, au semnalat o stabilizare a pieţei
faţă de 2009.
"Dacă în prima parte a crizei s-a pus accent pe reducerile de
costuri cu orice preţ, după ce a trecut faza de downsizing,
angajatorii au început să-şi consolideze echipele rămase şi să
pregătească fidelizarea lor pentru viitor. Iar un prim pas în acest
sens ţine de politica de recompensare şi beneficii", precizează
directorul de marketing de la Edenred.
Fluctuaţiile întâmpinate de companiile de profil au venit
preponderent din zona firmelor mici şi mijlocii, destul de afectate
de problemele economice şi cu politici de resurse umane destul de
puţin riguroase. Pe de altă parte, multinaţionalele au rămas
clienţi fideli, pentru că planurile salariale ţin, de cele mai
multe ori, de o aliniere la nivel de grup.
Potrivit APET, peste jumătate din beneficiarii de tichete de masă
lucrează în companii cu peste 250 de angajaţi, 26% lucrează în
companii care au între 50 şi 249 de angajaţi, iar 19% provin din
companii mai mici, cu cel mult 49 de angajaţi.
Tichetele de masă şi cadouri sunt reglementate foarte strict, prin
legi speciale, şi sunt produse, emise şi decontate în sisteme de
securitate atent controlate.
Se tipăresc în condiţii de maximă siguranţă şi în număr controlat,
doar atâtea câte se comandă. "Hârtia pe care se imprimă tichetele
noastre este produsă în Franţa, conţine o serie de elemente de
securitate, iar tipărirea şi livrarea tichetelor se fac doar în
urma unei comenzi achitate de către compania client, potrivit
legislaţiei care reglementează toate tipurile de tichete din
România", explică Alexe.
Ele ajung la companii în aproximativ o zi de la efectuarea comenzii
şi niciodată nu există bonuri suplimentare pe stoc.
În centrul de producţie al Edenred lucrează 30 de oameni, iar
echipamentele folosite la tipărire au costat în jur de 500.000 de
euro.
Deşi cererea de tichete de masă este în continuare mare, emitenţii
rămân cu pumnii strânşi cel puţin până în primele luni din 2011,
când se vor fi conturat planurile directorilor de resurse umane
pentru angajaţi.
Cu puţin noroc, concedierile se vor opri, iar angajatorii vor
reveni treptat la pachetele salariale cu care şi-au atras în
vremurile bune angajaţii.