Ce se mai pregăteşte la Editura Meronia/ de Stelian Ţurlea
Editurile noastre publică sute de cărţi în fiecare lună, o
enormă producţie de carte, care copleşeşte de-a dreptul cititorul
intrat într-o librărie. Prin rubricile diverse ale "Ziarului de
Duminică", care au ca subiect cartea, ne-am propus să fim un ghid
pentru cel care doreşte să se informeze, încât, atunci când ajunge
într-o librărie, să se poată orienta mai uşor. La "Cartea de
literatură" sunt semnalate cărţi aflate deja pe rafturi, între care
facem, fireşte, o selecţie.
La fel se întâmplă cu cartea de istorie, de ştiinţă, de economie,
de artă. Le sunt destinate cronici cărţilor asupra cărora merită să
ne oprim mai mult, din diverse motive, explicate de cei doi
cronicari literari ai ziarului. Atenţie aparte mai primesc
colecţiile. Asupra unui titlu tradus ne oprim pe îndelete în
fiecare număr. Din noianul de volume în curs de apariţie sau în
pregătire alegem câte unul pe care îl prezentăm printr-un fragment,
sperăm incitant, la rubrica "Avanpremieră". În sfârşit, în cadrul
rubricii de faţă, am invitat editurile să ne semnaleze câte o carte
aflată în pregătire, să ne prezinte, pe scurt, de ce merită acea
carte să apară, să fie cumpărată şi citită.
Ramon Llull - Cartea păgânului şi a celor trei
înţelepţi
Figură emblematică a lumii mediteraneene medievale, catalanul
Ramon Llull (Raimundus Lullus) (1232-1316), Doctor Illuminatus, cum
i s-a spus, christianus arabicus, cum s-a numit el însuşi, este şi
astăzi o personalitate fascinantă. S-a născut în 1232, la Palma de
Mallorca, într-o familie catalană creştină, la doar trei ani după
ce regele Iacob I de Aragon cucerise oraşul din mâinile arabilor. O
lume multiculturală, cu o componentă creştină încă neconsolidată, o
solidă componentă arabă, şi una, minoritară, ebraică. Mai mult, o
lume desfăşurată în jurul Mediteranei, un ax al contactelor curente
de toate felurile ─ comercial, diplomatic, cultural ─ între Africa
şi Europa. De aici poate şi originalitatea personalităţii lui,
unică printre intelectualii europeni ai vremii printr-o altfel de
imagine a "celuilalt", non-creştinul.
Predestinat prin naştere unei vieţi tipice de aristocrat, a avut o
tinereţe tumultuoasă, pe care o va caracteriza el însuşi, după
convertirea mistică, ca desviada, plină de "pasiuni dezordonate".
La 30 de ani, după propriile mărturisiri, în urma unor experienţe
spirituale, viaţa i s-a schimbat radical. A abandonat viaţa de
familie şi de curte şi, fără a intra într-un ordin religios (deşi
apropiat de franciscani), până la moarte, la vârsta de 84 de ani,
s-a consacrat unui singur ţel: cunoaşterea şi manifestarea
devoţiunii faţă de Dumnezeu, creşterea zelului creştin şi, mai
ales, convertirea necredincioşilor la adevărata credinţă. Între
1271 şi 1315 a scris neobosit, enorm (265 de cărţi păstrate, ale
căror manuscrise se află în biblioteci din diverse ţări europene şi
care, tipărite, însumează mii de pagini), în latină, catalană şi
arabă, în funcţie de publicul pe care îl viza. În clasificările
care li se fac astăzi sunt încadrate domeniilor filosofie,
teologie, geometrie, medicină, astronomie, retorică, literatură,
logică etc, iar, ca formă de expresie, aparţin tuturor genurilor de
creaţie ale timpului său ─ proză, poezie, aforistică, dialoguri,
predici etc. ─ integrate astăzi literaturii. Pentru el însă toate
au fost doar instrumente ale transmiterii mesajului
mântuirii.
Ţelul suprem i-a fost să scrie cea mai bună carte din lume, aptă să
ducă la convertirea necredincioşilor, o Artă, desăvârşită.
Cuprinzând un set de principii, definiţiile lor şi condiţiile
operaţionale, Arta sa, o limbă perfectă cum au numit-o unii
comentatori sau o logică formală cum am numi-o astăzi, mereu
revizuită şi rafinată în mai multe versiuni (de la prima, Art
abreujada d'atrobar veritat, 1274, până la l'Art general i última
din 1308) era menită să asigure cunoaşterea întregii realităţi,
unitară în calitate de creaţie a lui Dumnezeu.
În jurul acestor versiuni ale Artei, precum cercuri concentrice, se
situează toate celelalte lucrări, "domeniale", aplicări ale
principiilor generale la domenii particulare, analoge ca
manifestări ale lui Dumnezeu în univers. Căci convingerea lui era
că raţiunea este darul divin prin care fiinţa umană poate ajunge la
cunoaşterea adevărului unic, al Dumnezeului unic şi întreit al
creştinilor. Dacă evreii şi musulmanii o resping este pentru că nu
o înţeleg. Iar această înţelegere nu se poate realiza din afara
sistemului propriu de referinţă, prin recursul la autorităţi. Arta
era menită să înlăture orice suspiciune de posibilă manipulare, în
condiţiile, obligatorii, de onestitate intelectuală. Puntea care
făcea posibil dialogul şi înţelegerea era asigurată de credinţa,
comună evreilor, musulmanilor şi creştinilor, într-un singur
Dumnezeu. Convins că Quia nolunt dimittere credere pro credere, sed
credere per intelligere, nimeni nu-şi va abandona credinţa, ci va
ajunge să creadă în Dumnezeul creştin doar înţelegându-l, Ramon
Llull este un fervent adept al dialogului interreligios.