Michel Houellebecq e prea mare pentru Salonul Goncourt!/ de Daniel Nicolescu
Autor:
Daniel Nicolescu
18.11.2010
Exclamaţia din titlu nu a ieşit de pe buzele unei adolescente amorezate lulea de romancierul francez. Este concluzia, întemeiată pe bun-simţ şi pe aritmetică elementară, a presei franceze care a năvălit pe 8 noiembrie (foto 1) în locul sacru unde se deliberează, an de an, pentru Premiul Goncourt.
Aici a avut loc pe 31 octombrie 1914 prima reuniune a Academiei
Goncourt, în restaurantul Drouant, în piaţa Gaillon din inima
Parisului, nu departe de Opéra Garnier.
De-atunci (adică de aproape
un veac), la etajul întâi al localului, în ceea ce se numeşte
Salonul Goncourt, cei zece academicieni iau masa, în fiecare primă
zi de marţi a lunii (cu excepţia perioadei de vară). În octombrie
şi la începutul lui noiembrie, întâlnirile de lucru sunt mai dese,
pentru că există mai multe tururi de scrutin (selecţii succesive)
în vederea decernării marelui premiu. Anul acesta, juriul
(vezi foto 2, de la stânga la dreapta:
Françoise Chandernagor, Tahar Ben Jelloun, Patrick Rambaud, Michel
Tournier, Edmonde Charles-Roux, Robert Sabatier, Jorge Semprun,
Françoise Mallet-Joris, Bernard Pivot, Didier Decoin) a avut în
selecţia din 4 noiembrie (penultima) patru favoriţi: Virginie
Despentes - "Apocalypse bébé", Mathias Enard - "Parle-leur de
batailles, de rois et d'éléphants", Michel Houellebecq - "La carte
et le territoire" şi Maylis de Kerangal - "Naissance d'un
pont".
A câştigat, cum se ştie, Michel
Houellebecq, cu 7 voturi contra 2, în condiţiile în care Michel
Tournier a lipsit de la ultimul tur de scrutin. "În sfârşit, Michel
Houellebecq", cum titra a doua zi după anunţarea rezultatului "Le
Figaro". Acel "enfin" ca un oftat spune foarte multe despre lungul
drum al romancierului către Goncourt.
În septembrie, nu i se dădeau mari
şanse: Tahar Ben Jelloun publicase deja un articol foarte critic,
în "La Repubblica", despre "La carte et le territoire", iar presa
literară, punând cap la cap rumorile, începuse să acrediteze ideea
că, din nou, va triumfa un moft, iar nu valoarea adevărată. Deşi
până şi detractorii literaturii din Hexagon (vezi Donald Morrison,
"Moartea culturii franceze") îl considerau pe Houellebecq ca fiind
singurul romancier francez contemporan despre care s-a auzit câte
ceva în străinătate, juriul Goncourt s-a încăpăţânat, în trei
rânduri, să-i refuze laurii.
Prima oară s-a întâmplat în 1998, când,
o bună perioadă, "Particulele elementare" au fost romanul favorit
al juriului. Din senin, a fost retrogradat în coada clasamentului,
iar pe ultima sută de metri s-a impus Paule Constant. În 2001,
"Platforma" iese din joc încă de la început, din pricina, se pare,
atentatelor din 11 septembrie şi aluziilor la integrismul islamic
ale romanului. În 2005, un alt mare roman al său, "Posibilitatea
unei insule", intră în arenă. Aşa cum îmi povestea, într-un
interviu realizat la Bucureşti, Francois Weyergans, anarhicul,
antieroul, nepăsătorul la onorurile acestei lumi Michel îşi plimba
turbat câinele perfect sănătos prin Piaţa Gaillon, cu o nerăbdare
stridentă, în ziua deliberării finale. Când a aflat rezultatul, i-a
aruncat o privire ucigaşă lui Weyergans, cel care devenise, graţie
romanului "Trois jours chez ma mère", noul laureat Goncourt. În
acel an, Houellebecq a primit doar Interallié, în chip, dacă vreţi,
de premiu de consolare.
După o asemenea suită de rateuri, era
normal ca explozia de entuziasm a publicului să fie copleşitoare.
Aşa că Salonul Goncourt a devenit prea mic pentru Michel
Houellebecq şi pentru nebunia care s-a dezlănţuit. Primirea
jurnaliştilor (şi a admiratorilor strecuraţi abuziv printre ei) ar
fi trebuit să se petreacă mai degrabă pe un stadion. Bernard Pivot
(unul dintre cei mai simpatici şi mai dezinvolţi membri ai
juriului) chiar spunea că nici la meciul Paris Saint-Germain -
Olympique Marseille, desfăşurat cu o seară înainte, nu fusese o
asemenea zarvă şi rătăcire de emoţii umane.
Houellebecq a apărut la Drouant
strecurându-se prin bucătăria restaurantului. În momentul când s-au
auzit deschizându-se uşile liftului şi a fost a văzută apărând
silueta romancierului, în loc să se dea la o parte, lumea s-a
bulucit şi, printr-un efect de ventuză, toţi - laureaţi, curioşi şi
ziarişti - s-au trezit aspiraţi în Salonul Goncourt. Asudat, onest
şi neinspirat, Houellbecq a susurat că este, în sfârşit, fericit,
şi că mulţumeşte Editurii Flammarion care l-a publicat. Deşi, dacă
e să fim serioşi, recunoscătoare s-ar cădea să fie editura: de la
ieşirea pe piaţă şi până acum, în noiembrie, s-au epuizat deja
200.000 de exemplare.
Ţinând seama de efectul de locomotivă
pe care îl au premiile literare în Franţa (şi pe care îl vom
analiza în următorul număr al Ziarului de Duminică), e foarte
posibil ca "Harta şi teritoriul" să înregistreze, până în ianuarie
2011, un record de vânzări. Ca să nu mai pomenim de traducerile
care vor începe să curgă. În martie, la Editura Polirom va apărea
una dintre cele dintâi.
DANIEL NICOLESCU. Absolvent, în 1982, al Universităţii
Bucureşti, Facultatea de filologie, secţia română-portugheză.
Redactor principal (şi, începând cu 1991, grafician copertator) la
Editura Eminescu, între 1985-2003. Colaborări (cronică literară,
cronică plastică, traduceri) la numeroase reviste culturale,
începând cu 1974. Redactor şi art-director la diverse publicaţii
din ţară. A semnat mai multe volume de traduceri şi un volum de
interviuri. Din anul 2000 până în 2009 - editor executiv la Ziarul
de Duminică.