Dragoş Petrescu, City Grill: Uitându-mă în urmă, sunt două idei care au conturat businessul meu de astăzi - Centrul Vechi şi berăriile

Autor: Iuliana Roibu 23.11.2010

Cele cinci businessuri controlate de Dragoş Petrescu în Centrul Vechi al Capitalei reprezintă afaceri cu o rată bună de încasări, dar şi o prezenţă semnificativă în cel mai fierbinte punct al Capitalei din acest an, când toate celelalte zone de petrecere a timpului liber din Bucureşti au căzut în dizgraţie odată cu începerea dezvoltării Centrului Istoric, o zonă care generează încasări anuale de 150 mil. euro.



Dacă în 2008 erau în Centrul Vechi puţin peste 30 de localuri, 2009 şi 2010 au adus o triplare a numărului acestora, dar şi un trafic incredibil de clienţi pe străduţele mai mult sau mai puţin pavate din interiorul pătratului format de bulevardele Regina Elisabeta, I.C. Brătianu, Calea Victoriei şi Splaiul Independenţei.

În 2010, jumătate din cifra de afaceri (de 16 milioane de euro) a lui Dragoş Petrescu, unul dintre cei mai cunoscuţi proprietari de restaurante din România, a fost atrasă de restaurantele sale din Centrul Vechi. Numai Caru' cu Bere şi Hanul Berarilor singure au atras 42% din cifra de afaceri (6,7 milioane de euro), iar City Grill, Cantina şi Bundetot au contribuit cu peste 1 mil. euro.

Mai este şi primul BackWerk (o franciză germană luată de Dragoş Petrescu ca masterfrancizor pe România), deschis anul acesta vizavi de Spitalul Colţea, care are zilnic o medie de 400 de clienţi cu un consum mediu de 2,5 euro, scrie revista BUSINESS Magazin (www.businessmagazin.ro).

"În ultimii doi ani s-au deschis câteva zeci de restaurante, pub-uri, cafenele şi tot felul de alte concepte de localuri în Centrul Istoric, iar acum numărul acestora depăşeşte 100, mergând spre 120", spune Daniel Mischie, director de operaţiuni şi acţionar minoritar în cadrul afacerii controlate de Dragoş Petrescu.

De săptămâna trecută, Mischie este şi director al Asociaţiei Comercianţilor din Centrul Istoric - Micul Paris, conducând un grup de iniţiativă din care mai fac parte Mugur Mihăescu (proprietarul St. Patrick), Radu Diaconu (proprietarul Les Bourjois) şi Marilena Andrieş (proprietara Il Pianissimo).

"Interesul acestei asociaţii este să discute cu autorităţile locale despre dezvoltarea zonei şi despre rezolvarea principalelor probleme care împiedică o şi mai mare creştere a businessului din Centrul Istoric", spune Daniel Mischie, care a avut săptămâna trecută o discuţie de câteva ore cu primarul general al Capitalei, Sorin Oprescu, pe aceste teme. Principalele probleme ale Centrului Istoric sunt - încă - situaţia incertă a proprietăţii a peste 30% dintre spaţii, dar şi renovarea străzilor şi a faţadelor.

"Se vor face toate până la urmă, iar în 2011 Centrul Istoric va arăta şi mai bine", crede Daniel Mischie, care mizează pe dezvoltarea laturii culturale a petrecerii timpului liber.

Anul acesta a adus, odată cu dezvoltarea a câtorva zeci de noi localuri, şi un vârf al traficului în zonă. Daniel Mischie estimează că, în zilele de vară, traficul mediu de clienţi a fost zilnic de 60.000 de persoane, iar în serile de weekend a atins şi 100.000 de persoane.

Apropo de bere

Centrul Istoric, o mană cerească pentru cei care fac business acolo, este până la urmă limitat. Rămâne aşadar de dezvoltat cealaltă latură pe care mizează Petrescu, şi anume, berăriile.

Dar şi Caru' cu Bere e un concept limitat la o singură unitate (brandul nu poate fi dezvoltat într-un al doilea restaurant), aşa că rămâne brandul Hanul Berarilor, inventat de Petrescu anul trecut, când a închiriat şi a renovat (după o investiţie de 200.000 de euro) fosta Casă Soare.

Berăria-eveniment devine aşadar centrul de greutate al dezvoltării afacerilor lui Petrescu în continuare.

"Dansuri, concerte, hore, taraf, metri de bere, gălăgie", îşi sintetizează Dragoş Petrescu noua filosofie de business pentru acest segment, "trebuie să vezi ce vor oamenii şi asta să le dai". Totul a pornit pentru Dragoş Petrescu de la Caru' cu Bere şi, ulterior, Hanul Berarilor.

"Experienţa extraordinară cu aceste două restaurante m-a convins să mă extind cât de mult pot pe acest segment, un segment unde nota de plată e mult mai mare decât la un restaurant obişnuit, unde oamenii stau mai mult, unde se fac petreceri şi aşa mai departe". Nota de plată în berăriile lui Petrescu trece de 20 de euro pentru 2,5 persoane, în timp ce la restaurantele City Grill sau Trattoria Buongiorno un bon mediu este undeva la 15 euro.

Faptul că s-a decis să dezvolte conceptul de berărie i-a adus lui Petrescu şi rezolvarea unei dileme.

De doi ani, cumpărase două clădiri de mari dimensiuni: fosta primărie a sectorului 2 de pe Pache Protopopescu (cu 1,7 milioane euro) şi fosta casă a Elenei Lupescu, de pe strada Olari (cu 1,2 milioane de euro).

Acestea au fost cele mai importante investiţii imobiliare ale lui Petrescu, alături de clădirea din Piaţa Victoriei, unde funcţionează Trattoria Buongiorno. Pe aceea a cumpărat-o cu aproape 4 milioane de euro după mai multe discuţii cu proprietarul - iniţial, a vrut să renunţe la restaurantul de acolo din cauza chiriei prea mari (14.000 de euro pe lună), dar până la urmă şi-a adăugat clădirea în portofoliul imobilar: "Era mult prea bine aşezată ca să nu o cumpăr".

Dacă în Piaţa Victoriei conceptul Buongiorno s-a aşezat, în cele două clădiri grupul va deschide în 2011 două noi berării. Hanul Berarilor, bineînţeles.

Dincolo de investiţia imobiliară, cele două noi berării vor mai avea nevoie de 1 milion de euro investiţii în amenajare, care are loc în această perioadă pentru că berăriile urmează a fi deschise în 2011.

Deşi sunt destul de aproape una de alta, Dragoş Petrescu consideră că asta va face chiar bine afacerii: "Dincolo de faptul că sunt la distanţă mică şi oamenii pot veni de la una la cealaltă pe jos, în caz că nu găsesc loc, este o ocazie senzaţională de a implanta brandul în mintea bucureştenilor", explică Petrescu. Iar în cazul berăriei de pe Pache Protopopescu, va apărea şi un concept nou-nouţ: o microberărie.

"În mijlocul celei mai mari încăperi va fi montată o instalaţie de producţie a berii, clienţii vor vedea în timp real cum se produce berea şi vor bea direct de la sursă", povesteşte entuziasmat antreprenorul. Investiţia în microberărie va fi de 150.000 de euro şi nu va avea neapărat raţiuni de costuri - cum ar fi internalizarea unui proces. Va fi, bineînţeles, pentru spectacol, pentru ceea ce Petrescu numeşte "fenomenul local". Va fi însă şi un proiect interesant pentru partenerii lui Petrescu, URBB, microberăria reprezentând "o premieră pe piaţa din România, dat fiind că în alte ţări europene microberăriile sunt extrem de populare şi de apreciate de către consumatori", după cum spune preşedintele URBB, Shachar Shaine.

Dragoş Petrescu este de altfel un client important pentru URBB - lanţul City Grill, Caru' cu Bere, Hanul Berarilor şi Cantina Sport Bar fiind cel mai mare client de HoReCa pentru producătorii de bere (la momentul actual, prin HoReCa se vinde cam o treime din valoarea totală a pieţei berii, care merge spre 900 de milioane de euro), cu un consum de 500.000 de litri în 2010 şi cu o estimare de 700.000 de litri pentru anul viitor. Asta înseamnă că în restaurantele lui Dragoş Petrescu s-au băut anul acesta peste 1,5 milioane de halbe de bere, câte una pentru fiecare locuitor adult al Bucureştiului.

Un an senzaţional

"Uitându-mă în urmă, sunt două idei care au conturat businessul meu de astăzi: Centrul Vechi şi berăriile", povesteşte Dragoş Petrescu modul cum s-a detaşat de "pluton", practic de zecile de proprietari de restaurante care au rămas la câteva unităţi şi se luptă cu pierderile generate de criza economică. Faţă de ei, Petrescu defineşte 2010 prin cuvântul "senzaţional".

"Da, am avut un an senzaţional. Niciodată nu am crezut că o să mă pot dezvolta atât de bine şi că se pot face bani în plină criză economică. 2010 mi-a permis să mă dezvolt şi 2011 va aduce cele mai multe deschideri dintr-un singur an din istoria City Grill."

Dezvoltarea grupului

Convenience
4.500 de clienţi
5 City Grill - 1.573 locuri (dintre care 750 pe terase)
2 Buongiorno - 288 locuri (din care 100 pe terase)
15 euro /consumaţie medie pe masă

Planuri pentru 2011
2 City Grill
1 Buongiorno

Berării
3.500 de clienţi
1 Caru' cu Bere - 580 locuri (din care 80 pe terasă)
1 Hanul Berarilor - 800 locuri (din care 500 pe terasă)
20-22 de euro/ consumaţie medie pe masă

Planuri pentru 2011
2 Hanul Berarilor

Cafenele şi brutării
2.000 de clienţi
1 BackWerk; 2 City Café
1 Cantina Sport Bar
1 Bundetot

Planuri pentru 2011
5 BackWerk (francize)