Ford pregăteşte atent lansarea B-Max: Avem deja 20 de furnizori

Autor: Bogdan Alecu 23.11.2010

Modelul de clasă mică Ford B-Max va intra în fabricaţie la Craiova la finele anului viitor, iar lansarea comercială va avea loc în 2012.



Ford România a stabilit o listă cu aproape 20 de furnizori care vor produce componente atât pentru viitorul model de clasă mică, cunoscut ca "B-Max", cât şi pentru viitoarea generaţie a utilitarei uşoare Transit Connect, potrivit oficialilor companiei, numărul acestora fiind de cinci ori mai mare faţă de luna septembrie a acestui an, la ultima vizită a lui John Fleming, fostul şef al Ford Europa.

"În total în România avem aproape 20 de furnizori. Dintre aceştia, cinci sau şase sunt comuni cu Dacia şi sunt amplasaţi în Piteşti, dar cifra aceasta este relativă deoarece unii dintre ei au două sau mai multe amplasamente. De asemenea, vom vedea şi investiţii greenfield, aproape de uzină", a declarat Dionisio di Campos, preşedintele Ford România, în cadrul evenimentului Auto România 2010, organizat de Asociaţia Constructorilor Auto din România.

Dintre aceştia, şapte furnizori se vor stabili direct pe platforma industrială a Ford Craiova, printre care şi compania Johnson Controls, care va produce scaunele viitorului B-Max şi care va investi 10 milioane de euro în amenajarea noii facilităţi de producţie.

Un al doilea furnizor care se va instala în cadrul uzinei va fi Lear Corporation, companie americană specializată pe producţia de cablaje şi sisteme electrice, iar la Balş, la 26 de kilometri de uzină, în judeţul Olt, un producător de mase plastice va investi 60 de milioane de euro într-o nouă fabrică, potrivit declaraţiilor anterioare ale primarului localităţii.

"Acum încurajăm furnizorii să se instaleze pe platforma industrială din Craiova, care se află la aproape doi kilometri distanţă. Acolo îndemnăm să se instaleze cei care produc componente mari pentru ca aceştia să fie cât mai aproape posibil de uzină", a spus Dionisio di Campos.

Ford face 85 de maşini pe zi la Craiova

La Craiova au fost produse în primele zece luni ale acestui an aproape 7.500 de utilitare Ford Transit Connect, potrivit statisticilor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), peste 99% dintre acestea fiind exportate.

"Producţia uzinei este în prezent de 85 de unităţi pe zi. Noi putem fabrica mult mai mult, dar nivelul producţiei este stabilit în funcţie de cererea de pe piaţă. Din acest motiv şi anul viitor producţia va fi la un nivel similar", a spus preşedintele Ford România. Maşinile sunt exportate pe întreaga piaţă europeană, în Germania, Franţa, Spania, Italia, dar principala destinaţie de export este Marea Britanie.

Pe de altă parte, primele exemplare din viitorul model de clasă mică, B-Max, prototipurile şi unităţile de "preserie" vor fi asamblate la uzină începând cu finele anului viitor, iar lansarea producţiei de serie va avea loc în 2012, potrivit oficialilor companiei.

"Viitorul model de clasă mică al Ford, ce va fi asamblat la Craiova, va fi destinat cu precădere pieţei europene. Încă nu s-a luat o decizie dacă va fi sau nu exportat către piaţa americană. În SUA deja se comercializează Fiesta, dar este produs în Mexic", a spus di Campos.

Piese şi de la furnizori externi

În condiţiile în care viitorul B-Max va utiliza o platformă comună cu Fiesta, modelul de clasă mică al Ford, o parte dintre furnizorii uzinelor din Europa de Vest vor livra şi către uzina din România. "Fiesta este produs în Germania şi Spania. Aşadar, vor fi componente şi furnizori comuni. Nu vom fi o uzină izolată, ci parte dintr-o reţea, şi se vor maximiza sinergiile de la producţie la livrare", a declarat preşedintele Ford.

Până la finele acestui an Ford Motor Company va finaliza investiţii totale de 200 de milioane de euro în cadrul uzinei de la Craiova, adică aproape o treime din totalul ţintei de 675 de milioane de euro la care s-a angajat prin contractul de privatizare, iniţial până în 2012, iar acum, pe fondul crizei, până în 2013.

Noua versiune a contractului de privatizare va fi semnată "în viitorul apropiat", potrivit şefului Ford România. În noul contract, spre deosebire de cel semnat iniţial în septembrie 2007, este menţionată doar majorarea capacităţii uzinei până la 300.000 de unităţi şi nu atingerea acestei producţii efective, care va fi dictată de cererea din piaţă.

La capacitate maximă, uzina va lucra în trei schimburi, iar la fiecare cinci minute un camion va intra sau va ieşi pe poarta fabricii, potrivit oficialilor Ford. Pe lângă camioane, garniturile de tren vor livra maşini către Europa de Vest sau către portul Constanţa.

Anul viitor Ford va demara procesul de recrutare pentru a majora numărul de angajaţi spre 7.000, ţinta stabilită de comun acord cu Guvernul în momentul privatizării, aceştia urmând a parcurge aceleaşi programe de training precum cei 3.600 de angajaţi din prezent.

"Pentru a atinge o capacitate maximă de producţie în 2013 va trebui să avem toţi angajaţii pregătiţi şi toate schimburile în funcţiune. Spre exemplu, acum facem recrutare selectivă pentru anumite posturi de care avem nevoie", a spus Dionisio di Campos.

Stroe, Asociaţia Constructorilor: Creşterea salariilor sperie investitorii

Dinamica neechilibrată a salariilor din România poate reprezenta o ameninţare pentru furnizorii de componente, dar şi pentru alte companii din industria auto care iau în calcul realizarea unor investiţii în România, apreciază Constantin Stroe, preşedintele Asociaţiei Constructorilor Auto din România (ACAROM).

În cazul uzinei Dacia, salariile angajaţilor au crescut de trei ori în ultimii cinci ani, iar pe acest fond Renault a decis să construiască noua uzină pentru marca autohtonă în Maroc. Pe de altă parte, acestea rămân de zece ori mai mici decât în Germania, spre exemplu, fiind mai mari doar decât în Mexic şi China, potrivit unui index european de cost al forţei de muncă.

Pe de altă parte, investiţiile realizate de Renault la Dacia şi accelerarea dezvoltării uzinei Ford România sunt elemente care atrag noi investiţii în industria auto locală şi creează premisele pentru ca un al treilea constructor să intre pe piaţa locală. "În România se produc de trei ori mai puţine maşini decât în Ungaria, raportat la mia de locuitori, şi de zece ori mai puţine faţă de Slovenia. La noi există cel mai mare potenţial de creştere", a spus Constantin Stroe.