Cum a devenit Facebook rivalul e-mailului tradiţional

Autor: Roxana Cristea 24.11.2010

Facebook a mai făcut un pas în lupta pentru a câştiga o felie cât mai mare din internet, prin lansarea unui sistem care include e-mail, mesaje instant şi SMS-uri. Problema rămâne însă, ca şi la tot ce a creat Facebook până acum, confidenţialitatea datelor personale ale utilizatorilor.



"Nu mai folosesc e-mailul ca să comunic cu prietenii de vreo patru ani, prefer Facebook sau Yahoo!Messenger", spune pentru revista BUSINESS MAGAZIN Monica Popa, o tânără absolventă a Facultăţii de Drept din Bucureşti. "E-mailul mi se pare demodat şi lent", mai zice ea, arătându-ne mândră pozele şi numărul de prieteni din reţeaua de socializare virtuală. În fiecare zi, prin intermediul Facebook sunt trimise mai mult de patru miliarde de mesaje de către aproximativ 350 de milioane de utilizatori din cei circa 500 de milioane ai reţelei, susţine Mark Zuckerberg, fondatorul reţelei. Reţeaua pregăteşte însă acum nivelul următor: săptămâna trecută, Zuckerberg a dezvăluit într-o conferinţă la San Francisco ceea ce el numeşte "sistem de mesaje modern", care aduce sub aceeaşi umbrelă diferite tipuri de "texting" - e-mail, mesaje instant, chat, SMS.

Serviciul "Facebook Messages" va presupune, într-adevăr, adrese de e-mail tip @facebook.com, însă asta nu înseamnă că va fi un serviciu de e-mail, a spus Zuckerberg. Pentru dezvoltarea a ceea ce a devenit cunoscut drept "Project Titan" (sau "Gmail killer", pentru optimişti) au fost necesare 18 luni şi munca unei echipe de 15 ingineri de software. La ce bun? Nu era de ajuns e-mailul? "Nu e vorba că e-mailul nu e bun, doar că e prea formal", a replicat Zuckerberg. "Au fost zvonuri că vom lansa un sistem care să distrugă e-mailul tradiţional. Vreau să menţionez că nu este aşa. Este un sistem de mesaje, iar e-mailul este doar o parte din el. Nu cred că oamenii se vor trezi mâine şi vor spune: «Gata, de azi o să-mi închid contul de Yahoo sau Gmail!»."

"Inboxul social", pentru prietenii cu care comunici cel mai des

Noul sistem de mesagerie va integra toate celelalte forme de comunicare scriptică permise de reţea şi va păstra o arhivă a tuturor conversaţiilor. Utilizatorii pot ataşa şi trimite fişiere şi pot folosi sistemul şi prin aplicaţia Facebook pentru iPhone. Andrew Bosworth, inginer de software la Facebook, a rezumat natura noului serviciu astfel: "Ar trebui să am nevoie doar de două lucruri: un om şi un mesaj. Nu avem de-a face cu un serviciu de e-mail; l-am modelat mai curând după chat". Concret, când un mesaj soseşte, el va fi vizibil la baza browserului, aşa cum se întâmplă acum în cazul chatului Facebook. Pentru moment, numai mesajele vocale lipsesc din gamă, în rest orice altceva poate fi integrat în Facebook Messages: "Dacă vrei să îmi trimiţi un e-mail, iar eu vreau să îl primesc ca mesaj text pe telefon, va trebui să funcţioneze".

Inboxul va fi împărţit în trei: de la prietenii cu care se comunică cel mai mult, mesajele vor veni în "inboxul social"; nivelul inferior de importanţă aparţine companiilor care îi contactează pe utilizatori, grupurilor sau persoanelor cărora destinatarul le-a dat "Like" sau prietenilor cu care contactele sunt mai rare, iar în ultimul vor intra mesajele considerate de Facebook ca spam.

"Nu mi se pare normal ca un e-mail de la prietenul tău cel mai bun să se afle între un e-mail cu factura de la telefon şi unul de la o bancă", a spus Zuckerberg.

Toate conversaţiile cu un prieten anume vor fi afişate pe aceeaşi pagină, indiferent pe ce cale au venit mesajele de la el (Google Chat, e-mail, SMS, dar deocamdată nu şi Skype sau Microsoft Outlook). Tot Facebook va ierarhiza după importanţă mesajele şi notele încă nedeschise pe care le consideră mai urgente sau mai puţin urgente. "Pentru că noi ştim cine sunt prietenii voştri", a spus cu sinceritate Mark Zuckerberg. "Noi putem să facem foarte bine operaţiunea de filtrare a mesajelor pentru voi."

Dacă avem în vedere şi faptul că sistemul de mesaje nu îi exclude pe cei care nu au cont de Facebook, adică un mesaj trimis de cineva care nu are cont este scanat şi inventariat la fel ca şi cele schimbate între membrii reţelei, îndrăzneala echipei lui Zuckerberg de a stabili în locul posesorilor de conturi ce mesaje sunt mai importante pentru ei pare obrăznicie de-a dreptul, iar faptul că ea atrage repetarea acuzaţiei că Facebook intră cu bocancii în viaţa personală a oamenilor nu miră pe nimeni.

"Cu cât Facebook se pune mai mult în postura de a găzdui, păstra şi păzi cele mai intime discuţii ale noastre, cu atât mai mult va trebui să fie vigilent în a proteja confidenţialitatea şi să prevină furtul de date", a comentat Augie Ray, analist al Forrester Research.

"Aplicaţii ca Facebook Groups, Messages sau Places fac necesar ca reţeaua să facă mai mult pentru a proteja datele. Dacă nu reuşeşte să păstreze private mesajele, reţeaua va pierde încrederea utilizatorilor." Deja, luna trecută doi membri ai Congresului i-au trimis o scrisoare lui Mark Zuckerberg, punându-i problema confidenţialităţii în cazul aplicaţiilor făcute pentru reţea precum FarmVille, Texas HoldEm Poker şi FrontierVille, care au trimis informaţiile personale ale utilizatorilor la zeci de companii de marketing şi monitorizare a internetului. Iar în luna august dezvoltatorii Facebook a trebuit să rezolve o breşă de securitate care le permitea spammerilor să ia numele şi fotografiile utilizatorilor de pe site. În permanenţă, reţeaua a fost criticată pentru lipsa sa de scrupule în a comunica informaţiile personale ale membrilor către terţi şi pentru că le oferă membrilor o serie interminabilă de setări de confidenţialitate, care sunt greu de urmărit şi de configurat.

Confidenţialitatea totală este împotriva modelului de business al Facebook

Cu un astfel de istoric în spate, a spus Rob Enderle, analist la Enderle Group, nu ar fi o surpriză dacă mulţi vor ezita să se încreadă în Facebook şi să trimită mesaje nestingheriţi prin intermediul platformei.

Mai ales că la prezentarea Facebook Messages Zuckerberg n-a scos nicio vorbă despre protecţia datelor şi confidenţialitatea mesajelor, preferând să pună accentul doar pe aspectele distractive şi "tinereşti" ale noului sistem, care ar fi, susţine el, mai plăcut, mai simplu şi mai rapid de folosit decât e-mailul. "Platforma socială face bani din publicitate şi din vânzarea de informaţii despre utilizatorii săi, aşadar confidenţialitatea totală este împotriva modelului său de business", comentează Enderle.

"Dacă ei promit ceva ce nu pot oferi, îşi pierd credibilitatea, aşadar de aceea lasă deoparte subiectul confidenţialităţii. Pot să promită că nu vor oferi nimănui acces la conţinutul mesajelor, nici măcar angajaţilor lor neautorizaţi? Acest ultim lucru va fi foarte greu de realizat." Hadley Reynolds, analist al IDC, merge chiar mai departe, susţinând că dacă Facebook ratează încă o dată pariul cu protecţia datelor personale, exploatând acest nou sistem de mesagerie, atunci îşi riscă pur şi simplu toată afacerea.

Pe de altă parte, un succes al Facebook ar însemna o lovitură teribilă la adresa concurenţei şi un semn că Zuckerberg şi ai lui interpretează corect semnele timpului şi nevoile clienţilor lui. "Cineva m-a întrebat de ce a trebuit ca Facebook să intre în afacerea cu e-mailul şi i-am spus că are 500 de milioane de motive excelente", spunea un analist american.

Pe de altă parte, membrii Facebook s-ar putea să se plictisească de celelalte servicii de e-mail fiindcă nu le oferă aceeaşi deschidere spre socializarea online şi aceeaşi uşurinţă de a-şi manevra toate mesajele (sau, în fine, de a le fi manevrate şi ierarhizate de un Big Brother).

Mai ales că şi Microsoft, Yahoo şi Google au încercat deja să combine reţelele sociale cu e-mailul, dar din cealaltă direcţie - de la contul de e-mail către socializare -, iar procesul s-a dovedit a fi foarte dificil.

Oamenii n-au încredere în e-mailul care vrea să devină reţea socială, mai ales atunci când vine vorba de confiscarea şi publicarea contactelor personale, iar asta a fost problema cu Buzz, reţeaua socială lansată de Google în acest an. Or, Facebook a învăţat cu siguranţă din lecţia amară a Google.