Cum s-au evaporat 2 mld. euro din piaţa de FMCG

Autor: Roxana Petrescu 24.11.2010

Românii dau cu 93 de euro mai puţin pe bunuri de larg consum.



Piaţa bunurilor de larg consum ar putea ajunge anul acesta la 20 de miliarde de euro, în scădere cu 10% comparativ cu anul trecut, coşul de cumpărături al unui român fiind cu 93 de euro mai mic.

Astfel, dacă în 2009, un român cheltuia în medie 1.023 de euro pe bunuri de larg consum, tăierea salariilor şi concedierile au tăiat din acest coş circa 10%, rămânând un buget de aproape 930 de euro.

Valoarea acestei pieţe este calculată pornind de la vânzările de produse care se realizează în lanţurile de supermarketuri, hipermarketuri, în magazinele de discount sau cash and carry. Mai sunt incluse şi magazinele alimentare mai mici sau mai mari, dar şi chioşcurile din cartiere, vânzările de produse realizate în benzinării, magazine generale, farmacii, parfumerii, magazine de animale şi chimicale, precum şi cele realizate în sectorul HoReCa (hoteluri, reastaurante, cafenele - n. red.).

Scăderile accentuate din 2010 vin în contextul în care la nivel guvernamental au fost luate mai multe măsuri care au avut un impact direct asupra consumului. Astfel, tăierea salariilor şi concedierile din sectorul bugetar corelate cu creşterea TVA-ului care a dus la scumpirea alimentelor au dus în final la slăbirea puterii de cumpărare. "Evoluţia pe întreg anul va depinde de modul în care vor merge vânzările în luna decembrie, în perioada Crăciunului. Estimările mele sunt mai pesimiste, aşa că în cazul în care coşul va fi mai sărac faţă de anul trecut, declinul total al pieţei în 2010 ar putea ajunge la 10% faţă de 2009. Dacă totuşi vom avea un Crăciun bun, cred că la final de an vom avea o scădere totală de 5-7%, confirmând evoluţia înregistrată în primele opt luni ale anului", a spus Marius Căluian, directorul general al companiei de cercetare a pieţei MEMRB România & Republica Moldova.

El a evitat să facă estimări în legătură cu modul în care va evolua piaţa anul viitor, dar a precizat că prima parte a anului va spune foarte multe despre modul în care va merge segmentul bunurilor de larg consum în tot anul 2011. "Prima jumătate de an va fi un barometru pentru întreg anul 2011".

Potrivit datelor MEMRB, categoria de produse alimentare a înregistrat un declin de 7,7% în primele opt luni, cea de produse nealimentare s-a comprimat cu 7,8%, în timp ce segmentul de băuturi a avut o evoluţie negativă de 10,4%. Toate procentele reprezintă evoluţia în valoare.

Singurul segment care a consemnat o creştere în valoare a fost cel de ţigări explicaţia fiind doar scumpirea acestui produs, volumele comercializate neavând o evoluţie pozitivă.

Creşteri prea mici

În cadrul categoriei de bunuri alimentare, piaţa de produse lactate are o pondere de circa 12% în valoare, achiziţiile de iaurt înregistrând o creştere de 5,6 puncte procentuale în primele opt luni ale anului, comparativ cu 2009. În ciuda acestei creşteri, conform datelor Danone, cel mai mare jucător după cifra de afaceri din piaţa locală a lactatelor, românii au cel mai scăzut consum pe cap de locuitor din Europa Centrală şi de Est, de numai 3,46 de kilograme, consum care nu include însă date legate de autoconsum, un segment extrem de important în lactate.