Florin Codre: “Cred că am un avans faţă de contemporanii mei în înţelegerea temei statuii ecvestre, dar sper să demonstrez că acest avans nu este doar un accident de temă”/ de Lucian Vasilescu - GALERIE FOTO
Ziarul Financiar
25.11.2010
La 10 Mai 1939, în Piaţa Palatului din Bucureşti era
inaugurată statuia ecvestră a regelui Carol I, operă a sculptorului
croat Ivan Mestrović. Monumentul a avut o soartă ingrată: a
fost demolat şi topit de comunişti de îndată ce aceştia au acces la
putere.
Acum, în decembrie 2010, în actuala Piaţă a Revoluţiei, va
fi inaugurată, pe amplasamentul de odinioară, o altă ecvestră a
aceluiaşi Rege. Autor: sculptorul român Florin Codre.
- Domnule Florin Codre, ecvestra regelui Carol I
reprezintă, indiscutabil, un gest de recuperare a unui segment de
istorie naţională confiscată. Ce înseamnă, în plus, acelaşi
monument pentru artist?
- Pentru mine a fost un prilej de a intra într-o competiţie
profesională cu marii maeştri care, de-a lungul ultimelor două
milenii, au atacat aceeaşi temă: statuia ecvestră ca monument
public.
- Câţi ani au trecut de la prima ecvestră semnată Florin
Codre?
- În 1976-1978 am realizat statuia lui Avram Iancu (amplasată
la Târgu Mureş), dar tema statuii ecvestre este o permanentă
preocupare pentru mine: am făcut sute de schiţe, de lucrări pe tema
relaţiei om-animal, am încercat să aflu unde începe omul şi unde se
termină animalul… Omul şi animalul, precum şi relaţia dintre ei
m-au preocupat dintotdeauna.
- Între cele două perechi călăreţ-cal (cea din 1976-1978 şi
cea din 2010), cum a decurs cariera artistică a sculptorului Florin
Codre?
- Eu am 5-10 teme pe care le târăsc după mine de când mă ştiu.
Una dintre ele este aceea a relaţiei om-animal. Pot spune că eu
lucrez la cal de 50 de ani. Lucrez încet şi temeinic, precum o
stalactită.
- Cât timp a trecut de la anunţarea concursului pentru
monumentul lui Carol I şi până acum, când statuia e gata să fie
ridicată pe soclu?
- A durat atâta cât era necesar pentru birocraţie şi pentru
actul artistic propriu-zis. Între birocraţie şi calitatea artistică
a unei opere există o interdependenţă. În cazul acestui monument
vorbim despre trei ani, din care artistului i-a fost dedicat un an.
Asta pentru că încă mai sunt de rezolvat o seamă de anomalii
administrative, anomalii generate de lipsa de experienţă a
factorilor administrativi în abordarea unei opere de artă. Avem
legi şi regulamente clare pentru străzi, pentru borduri, pentru
panouri etc. O operă de artă presupune însă o înţelegere şi o
abordare superioare, presupune asumarea unei aventuri, a unui
pionierat, a unei expediţii extreme. Într-o asemenea întreprindere,
neprevăzutul te acompaniază de la un capăt la altul. Deocamdată, în
abordarea monumentului de for public, factorii administrativi sunt,
fatalmente, tributari lipsei de experienţă. Cred că, în timp, se va
rezolva şi această problemă.
- Monumentul dumneavoastră a stârnit nu puţine
discuţii...
- Statuia va mai produce multă vreme discuţii, dar nu pe cele
fireşti, despre calitatea ei artistică. De la bun început s-a
comentat că ar fi o copie după Mestrović. Pentru a lămuri problema
ar trebui înfiinţată o comisie de protecţie a populaţiei, care să
definească termenii într-o manieră pedagogică. Ce înseamnă o
statuie ecvestră? Este una dintre temele clasice, poate cea mai
importantă. Ea este dedicată, de obicei, eroilor, martirilor şi
sfinţilor. Acest tip de monument ocupă un loc important în
aşezările omeneşti şi se întâmplă adesea ca acelaşi erou să fie
înfăţişat în mai multe ecvestre şi în mai multe locuri. Să luăm ca
exemplu reprezentările Sfântului Gheorghe. În cazul de faţă, eu am
avut ghinionul sau poate am avut onoarea să-l ilustrez într-o
statuie ecvestră pe Carol I, care a mai fost ilustrat într-o
ecvestră de către maestrul Mestrović. Particularitatea acestei
acţiuni constă în faptul că statuia trebuia amplasată în acelaşi
loc. Cum statuia lui Mestrović a fost topită de comunişti, eu m-am
angajat în această aventură riscantă de a realiza statuia aceluiaşi
erou în acelaşi loc. Bineînţeles, sunt convins că am realizat o
lucrare originală în ceea ce priveşte compoziţia volumetrică,
spaţialitatea, concepţia despre Carol I şi despre sculptură. În
afară de subiect, lucrarea mea nu are nici o legătură cu lucrarea
lui Mestrović. Sigur, dacă un grup de sculptori are ca temă să
portretizeze aceeeşi persoană şi dacă toţi sunt talentaţi, fiecare
lucrare va fi originală, chiar dacă sculpturile, într-o măsură mai
mare sau mai mică, vor semăna între ele. Asta pentru că toate
trebuie să semene cu personajul reprezentat. În cazul
Mestrović-Codre există o asemănare: Mestrović l-a pus pe Carol I
călare pe un cal, iar eu, pentru că mi s-a comandat o statuie
ecvestră, n-am putut face altfel. Dar, dacă vreun ochi este
interesat de o evaluare reală, de o expertiză reală, poate constata
cu uşurinţă, comparând statuia mea cu fotografiile statuii lui
Mestrović, că la mine calul este puternic prin felul în care se
înscrie în spaţiu şi prin morfologia sa, în vreme ce calul lui
Mestrović este "poetic", stilizat într-atât încât se îndepărtează
de morfologia unui cal. Nu mai vorbesc despre mişcarea animalului -
al meu e în galop, al lui Mestrović este în trap. Caii noştri sunt
foarte diferiţi, chiar plasaţi în extreme.
Revenind la personaj şi la conceptul statuii, Carolul meu este
un laic de tipul eroilor greci, iar Carolul lui Mestrović este un
personaj bizantin, absent din realitatea imediată. Compoziţia, în
ansamblu, la Codre este o piramidă, iar la Mestrović este o cruce.
Aviz pretinşilor experţi. Pentru lămuriri de detaliu şi chiar
doctorate, primesc la atelierul meu.
Mi s-a reproşat că l-aş fi copiat pe Mestrović - în fond de ce
nu m-aş fi copiat pe mine, că îl aveam pe Avram Iancu. Carol,
pentru mine, din punct de vedere artistic, este o continuare, un
salt calitativ faţă de momentul ecvestrei cu Avram Iancu.
Înscrierea în ambient a statuii mele este complet diferită de aceea
a lui Mestrović, proporţiile sunt cu totul diferite. În timp ce
Mestrović a realizat un soclu foarte înalt şi un personaj mai scund
decât soclul, eu am inversat proporţiile: am făcut personajul mai
mare decât soclul. Şi asta pentru a apropia conceptul (pe regele
Carol I) de receptor, de privitor.
- Ce-am afla dacă am măsura şi am cântări
statuia?
- Înălţimea statuii este de 7 metri (e realizată din 16 tone
de bronz), iar înălţimea soclului este de 3,5 metri.
- Nu este o oarecare "inflaţie" de monumente în actuala
Piaţă a Revoluţiei?
- Nu e inflaţie în Piaţa asta, e secetă în restul oraşului.
Bucureştiul este un oraş eteroclit. Şarmul lui stă tocmai în acest
amalgam. Monumentul Revoluţiei din această Piaţă e făcut, eu nu
vreau să fie dat jos, eu vreau ca cele două monumente să se afle
unul lângă altul. De altfel, nu sunt de acord cu demolarea niciunei
statui. Nici monumentul lui Lenin nu trebuia dărâmat!
- ?...
- E simplu: pentru că esteticul nu este niciodată deasupra
adevărului. Uite (fac o comparaţie între fapte, nu între personaje,
să fiu bine înţeles!), în Afganistan, la vremea când talibanii se
aflau la putere, aceştia au dinamitat statui ale lui Buddha care
erau acolo de 2.000 de ani. Ei au vrut să şteargă istoria. Noi n-ar
trebui să ne purtăm ca talibanii. La fel, găsesc că toate statuile
dărâmate de comunişti ar trebui redate oraşului - fără ele,
Bucureştiul este fals. Noi ne mirăm că nu ne ia nimeni în serios,
dar suntem risipitori cu propria noastră memorie, cu propria
noastră istorie, cu propria noastră identitate.
- Proiecte de viitor?
- Eu nu am proiecte noi. Proiectul meu de viitor a început în
anul 1958 şi de atunci tot creşte. Eu îmi continuu cercetarea în
domeniul artelor plastice şi vreau să exprim cele mai profunde
gânduri ale mele într-un mod copleşitor de expresiv.
Revenind la subiectul discuţiei noastre, cred că am un avans
faţă de contemporanii mei în înţelegerea temei statuii ecvestre,
dar sper să demonstrez că acest avans nu este doar un accident de
temă.