Cât durează efectul unui premiu literar?/ de Daniel Nicolescu
Ziarul Financiar
25.11.2010
Între 2004 şi 2008, Herta Müller a vândut în Franţa mai puţin
de 20 volume pe an (potrivit Institutului de Marketing GfK). Volume
cumpărate, probabil, de rude, prieteni sau români expaţi, exagerat
de nostalgici. După ce a luat Nobelul pentru literatură, efectul
premiului a făcut-o să atingă 46.500 de exemplare la sfârşitul lui
2009 şi 15.620 între ianuarie şi septembrie 2010. Nu am la
dispoziţie o statistică pentru fenomenul vânzărilor Hertei Müller
în România, însă diferenţele (înainte şi după Nobel) sunt,
probabil, la fel de stridente. "Animalul inimii", scos în 2006, a
avut vânzări modeste, dar, după 2009, cărţile autoarei s-au
instalat în vârful topurilor de vânzări comunicate public de
majoritatea lanţurilor de librării autohtone, de la Diverta la
Humanitas.
Premiile literare sunt, fără doar şi poate, o extraordinară
maşină de vânzări. Motoarele lor au desigur capacitate cilindrică
diferită şi antrenează efecte cuantificabile. Există premii care
vând o carte (cele care recompensează o operă individuală, de tip
Booker sau Goncourt), sau care vând un autor (de tip Nobel), premii
ce vând peste hotarele ţării în care sunt acordate sau doar
înlăuntrul lor. La noi, premiile autohtone conferă prestigiu în
breaslă, uneori aduc, pe lângă coroniţa de lauri, şi bani
autorului, dar nu produc niciodată vânzări spectaculoase.
Potrivit unei anchete publicate în "Le Figaro littéraire" (din
5 noiembrie a.c.), în Franţa, premiul care vinde cele mai multe
exemplare dintr-o carte este Goncourt - 400.000 de bucăţi. E vorba
de absorbţia naţională a cărţii, fără să punem la socoteală
traducerile ulterioare. Eticheta roşie cu Goncourt îngăduie cărţii
premiate să pătrundă în hypermarketuri şi să aibă o difuzare
glorioasă în toate marile lanţuri de librării. Decernat cu o lună
şi jumătate înainte de Crăciun, premiul are două vârfuri de
vânzare: în primele zile după anunţare, se reped la rafturi
amatorii de literatură şi curioşii, apoi cumpărătorii de toată
mâna, care pregătesc cadourile de Crăciun. "Pentru o mare parte
dintre cumpărători, Goncourt este cadoul-refugiu. Dacă trebuie
cumpărată o carte pentru un unchi, pentru o bunică, aceasta e cea
mai potrivită. Nu contează titlul sau subiectul, banderola pe care
scrie Goncourt e suficientă", declară directoarea lanţului de
magazine Fnac, Laurence Deschamps. E un alt fel de a spune că
francezii au încredere, aproape totală, în competenţa juriilor
literare profesioniste, dar şi în probitatea şi preocuparea pentru
valoare a juriilor de cititori neprofesionişti, ca în cazul "Elle",
Inter şi "Goncourt des lycéens".
Renaudot vinde de două ori mai puţin decât Goncourt, adică
aproximativ 220.000 de exemplare. Pe locul trei e Femina, cu
155.000 de unităţi. Urmează, în ordine, "Le Goncourt des lycéens",
125.000 de exemplare, Premiul cititoarelor revistei "Elle", cu
120.000, Interallié, 95.000, Premiul cărţii Inter, 60.000, Premiul
librarilor, 55.000, Premiul Fnac, 50.000, şi Médicis, cu 42.000 de
exemplare.
Interesant e că modelul Goncourt funcţionează pentru aproape
toate premiile toamnei literare: efectul e garantat până la
Crăciun, cu două vârfuri. "Apoi, declară aceeaşi Laurence
Deschamps, urmează o cădere evidentă. Noile apariţii din ianuarie
relansează jocul vânzărilor, apoi fenomenul recapătă consistenţă în
luna mai, odată cu Premiile Elle şi Inter".
Prin urmare, dacă dragostea, la oameni, durează trei ani
(Beigbeder), dragostea aceloraşi pentru o carte, sub lumina unui
premiu, se zbenguie doar pe spaţiul a şase săptămâni (GfK). Ceea
ce, în condiţiile invaziei informaţionale din zilele noastre, a
diversificării aiuritoare a ofertelor de entertainment, nu e rău
deloc.
DANIEL NICOLESCU. Absolvent, în 1982, al Universităţii
Bucureşti, Facultatea de filologie, secţia română-portugheză.
Redactor principal (şi, începând cu 1991, grafician copertator) la
Editura Eminescu, între 1985-2003. Colaborări (cronică literară,
cronică plastică, traduceri) la numeroase reviste culturale,
începând cu 1974. Redactor şi art-director la diverse publicaţii
din ţară. A semnat mai multe volume de traduceri şi un volum de
interviuri. Din anul 2000 până în 2009 - editor executiv la Ziarul
de Duminică.