Tzig’n Jazz – o şansă culturală/ de Virgil Oprina
Ziarul Financiar
25.11.2010
Atunci când părţile acceptă existenţa unui punct
de întâlnire undeva la mijloc, se pot mişca din loc chiar şi munţi
de prejudecăţi culturale. De ce anume muzicienii ţigani de origine
română au făcut asta la Paris şi nu la Bucureşti este o întrebare
al cărei răspuns merită căutat.
Acum trei ani - după ideea şi la iniţiativa lui Alin Predoi,
un pianist român de origine romă -, a avut loc la Paris, la Teatrul
Trianon, prima ediţie a unui festival care prin forţa mesajului său
artistic s-a impus imediat atenţiei publicului. La Paris, locul în
care viaţa nu este deloc roz, aceasta a fost o performanţă absolut
remarcabilă, oferta artistică din zona muzicală de sorginte world
music fiind una dintre cele mai bogate din Europa.
Şi, totuşi, ideea de a alătura şi de a mixa stilul
improvizatoric lăutăresc cu cel jazzistic, chiar dacă nu este nouă,
s-a dovedit a fi una de succes, datorită îmbinării originale cu
stilul particular al muzicienilor ţigani din România. Anul acesta
(chiar dacă doar forţat de împrejurări, pentru că Teatrul Trianon
este în renovare), Tzig'n Jazz şi-a găsit, de fapt, locul. Este
vorba despre sediul Ambasadei României la Paris, Palatul Béhague.
Întâlnirea dintre personalitatea flamboaiantă a palatului, starea
de mulţi ani deplorabilă a sălii de concert - altminteri un spaţiu
artistic de un potenţial imens, situat nu departe de Turnul Eiffel
- şi spiritul muzical eminamente aproximativ al festivalului
reprezintă o şansă culturală care nu trebuie ratată în
viitor.
Ediţiile viitoare ar trebui să se petreacă în acest spaţiu,
fie complet renovat - momentan un vis pus în stare de conservare,
cu o etichetă ce poartă întrebarea: cine dă banii: românii şi/sau
francezii? -, fie măcar cosmetizat cu o idee scenografică şi de
iluminare care să aducă din condei, cu cheltuieli mai mici, dar
inteligente şi competente, lipsurile care şi-au pus din păcate
amprenta pe ediţia din acest an.
Muzicienii ţigani, spre deosebire de o parte dintre
conaţionalii lor, s-au adaptat foarte bine convenţiei sociale
conform căreia pentru a primi trebuie mai întâi să dai. Şi nu
oricum. Ci cu toată convingerea şi credinţa, de-a lungul întregii
vieţi. Moştenind abilităţi native şi o zestre culturală care s-a
îmbogăţit imens prin ceea ce cu mândrie ne aparţine şi le aparţine
lor deopotrivă - anume folclorul românesc -, muzicienii de
performanţă de etnie ţigănească uimesc prin modul unic în care
reuşesc să "ardă" pe scenă oriunde în lume.
Pe ei, ca şi pe noi, îi poate supăra doar munca pe bani puţini
sau necazurile celor dragi, nicicum faptul că sunt numiţi ţigani în
loc de romi. Personal, m-am simţit mândru ca român pentru numele
acestui festival, al cărui apostrof îl resimt doar ca pe un regret
încă nemărturisit şi pe care îl subsumez unui dor pentru ceva ce nu
există... dar pentru care merită să oftezi.
Şi la această a treia ediţie, alături de marii muzicieni cu
dor de "idealul România", au venit mari muzicieni ai jazz-ului
contemporan, precum acordeonistul Richard Galliano, violonistul
Didier Lockwood, basistul Decebal Bădilă sau chitariştii Tchavolo
Schmidt sau Angelo Debarre. Aceştia au fost găzduiţi din punct de
vedere artistic de ţambaliştii Giani Lincan şi Marius Mihalache,
pianistul Petrică Andrei, violonistul Costel Niţescu sau
acordeonistul Emy Drăgoi, o generaţie de muzicieni tineri care va
rămâne cu siguranţă în istoria genului lăutăresc, precum şi în
aceea a Tzigan Jazz-ului.
S-au cântat, desigur, standarde de jazz, precum şi jazz
manouche, dar cu adevărat interesant este faptul că stilul Tzigan
Jazz este în plin proces de naştere. Este vorba despre căutări care
se sprijină pe punctul de pornire - stilul lăutăresc din România -
şi pe cel de destinaţie, care este idiomul de jazz în estetica sa
nord-americană. Ele ar merita continuate, dar cum cel mai mare amor
- chiar şi artistic, indiferent de gen - trece prin stomac, crearea
oricărui nou prilej de a experimenta acest valoros filon de fuziune
culturală nu poate fi decât binevenit. Un astfel de festival are
loc deja la Paris. Un altul (sau măcar ca secţiune distinctă în
cadrul altor festivaluri de jazz autohtone) ar merita să existe şi
în România.
Oricum, atmosfera celei de a treia ediţii a Tzig'n Jazz-ului
nu conţinea nici o urmă de politică. Ci doar bucuria unor regăsiri
artistice.
VIRGIL OPRINA (n. 1964) lucrează ca operator imagine de
televiziune din 1990 şi este jurnalist free-lancer de televiziune
şi corespondent Thompson Reuters din 1996. Absolvent al
Universităţii Naţionale de Muzică are de asemenea şi un master în
muzicologie, fiind în prezent doctorand la aceeaşi facultate. Scrie
critică muzicală din 1995 adunând sute de articole publicate în
reviste sau secţiuni culturale ale cotidianelor din România, pe
site-uri culturale, îmbinând activitatea publicistică şi de
realizator de documentare, reportaje şi corespondenţe de
televiziune, cu aceea de interpret de muzică contemporană sau
blues.