Pariul lui Shaine de dublare a vânzărilor Tuborg s-a împlinit. Ce va fi de acum?

Autor: Ioana David 25.11.2010

"Compania are potenţial să îşi dubleze afacerile în România în următorii cinci ani, iar mie mi-ar plăcea să fiu aici când acest lucru se va întampla", spunea Shachar Shaine într-un interviu acordat Ziarului Financiar în 2004 înainte de a fi numit preşedinte al United Romanian Breweries Bereprod (URBB), producătorul berilor Tuborg şi Carlsberg.



La acea vreme Shaine era vicepreşedintele de vânzări şi marketing al URBB, responsabil de construcţia mărcilor Tuborg, Carlsberg şi Skol în România. După şase ani profeţia lui Shaine se adevereşte. De la afaceri de aproape 50 mil. euro în 2004, URBB trece în prezent pragul de 100 mil. euro, în timp ce numărul angajaţilor ajunge la 800 de persoane faţă de 254.

Managerul, unul dintre cei mai longevivi din industrie, a ajuns la finalul mandatului început în urmă cu şase ani şi urmează să fie înlocuit de la 1 ianuarie 2011 de Hezy Ovadia. Plecarea lui Shaine închide practic grupul companiilor din industria berii care şi-au schimbat managerii în ultimii doi ani. Anterior, atât Ursus, cât şi Bergenbier şi Heineken, principalii jucători din piaţa berii, şi-au schimbat şefii.

Shaine a venit în România în 1999, însă legăturile sale cu ţara erau mai vechi, după ce părinţii - unul născut în Bucureşti, altul la Sibiu - au plecat din ţară în 1963. Acest lucru se poate vedea de la o primă discuţie cu managerul care vorbeşte perfect româneşte.

Încă din 2003 Shaine declara că România i-a oferit posibilităţi pe care nu le avea în Vest.

"Oamenii sunt foarte deschişi noului, iar gradul de încercare atunci când se lansează o marcă este foarte mare. Întotdeauna ţi se acordă o primă şansă. Lucru care nu se întâmplă neapărat în Vest. Sunt convins că nu aş fi putut face acolo ceea ce am realizat aici", declara el la acea vreme.

La bilanţul mandatului său Shaine afirmă acum pentru ZF că cele mai mari realizări sunt legate de poziţia în piaţă, de intrarea în alte categorii de produse şi de faptul că brandurile s-au dezvoltat frumos.

A convins acţionarii să investească zeci de milioane de euro

În 2005 Shaine îi convinge pe acţionarii URBB să investească 50 mil. dolari (peste 41 mil. euro) în mărirea capacităţii de producţie a fabricii din Bucureşti.

Potrivit datelor de la Registrul Comerţului, acţionarul unic al URBB este International Breweries înregistrată în Olanda. Conform datelor de pe site-ul Carlsberg, CBC (Central Botlling Company) este partenerul companiei în Israel şi România. Din grupul CBC mai fac parte şi firme precum Prigat Israel şi Coca-Cola Israel. Tot în 2005, compania lansează Orangina, primul pas în afara industriei berii, continuat în 2006 cu lansarea Granini. Un alt reper în evoluţia companiei este anul 2010 când intră pe piaţa apelor minerale cu brandul Bilbor.

Aceste proiecte văzute din afară pot fi considerate principalele proiecte ale mandatului managerului.

Prin intrarea pe noi segmente de piaţă, vânzările URBB au crescut anul acesta, în condiţiile în care piaţa locală de bere s-a prăbuşit. Compania are în portofoliu branduri precum Tuborg, Carlsberg, Skol, Holsten, Guinness şi Kilkenny.

URBB a înregistrat în primele nouă luni ale anului o creştere totală a vânzărilor de 7%, determinată de intrarea pe noi segmente de piaţă, dar şi de campaniile de promovare derulate. Astfel, vânzările de bere au fost cu 2% peste nivelul anului trecut , iar Granini a avut un plus de 4% în categoria băuturilor necarbonatate. Compania a beneficiat şi de intrarea pe piaţa apelor cu brandul Bilbor. Pentru întregul an 2010, compania estimează o creştere pe bere de 2-3%, pe sucuri de 5-6%, iar în total un avans de 7-8%.

Noul şef al Tuborg vine din grupul acţionarilor israelieni

Hezy Ovadia a fost în ultimii şase ani CEO al producătorului de ape minerale Neviot, o companie listată la bursa din Tel Aviv, cu afaceri de 68 de milioane de euro anul trecut, membră a grupului CBC (Central Botlling Company).

Ovadia, 46 de ani, are o experienţă de 19 ani în industria bunurilor de larg consum şi a participat încă de la început la şedinţele consiliului de administraţie al îmbuteliatorului Tuborg şi Carlsberg în România, fără a fi însă membru.

Reprezentanţii URBB nu au precizat clar care a fost poziţia deţinută de Hezy Ovadia în cadrul companiei.

Un an greu pentru berari

Vânzările de bere au înregistrat o creştere de sub 1% în trimestrul al treilea din acest an faţă de aceeaşi perioadă din 2009, primul avans trimestrial după alte şapte perioade de scădere. În septembrie, vânzările au fost cu 15% mai mici comparativ cu perioada similară din 2009, conform calculelor ZF pe baza datelor furnizate de Institutul Naţional de Statistică (INS). Astfel, după două luni de vară, iulie şi august, în care consumul a fost pe creştere pentru prima dată după octombrie 2008, companiile din industria berii au fost puse din nou în situaţia de a face faţă scăderii consumului. În primele două trimestre vânzările de bere au fost pe scădere, ceea ce i-a determinat pe cei mai mari producători de bere, Ursus Breweries, Heineken România şi Bergenbier, să apeleze la diferite metode de reducere a costurilor, inclusiv închideri de fabrici.