Anne Habiby: Antreprenorii trebuie să devină superstaruri

Autor: Vlad Nicolaescu 25.11.2010

Antreprenorii care reuşesc să dezvolte afaceri cu rate rapide de creştere trebuie să devină mai vizibili, să devină adevărate superstaruri, atât în România, cât şi peste tot în lume, pentru că asta îi poate încuraja să crească şi mai mult şi, în plus, contribuie şi la dezvoltarea economiei prin schimbarea mentalităţilor, crede Anne Habiby cofondator al All World Network, o organizaţie de promovare a antreprenoriatului.

Ea a fost invitatul special al galei organizate ieri seară de Ziarul Financiar şi compania de private-equity Enterprise Investors pentru premierea companiilor locale cu cele mai înalte rate de creştere.

"În anii 1980, când Marea Britanie era în plină criză, pe marginea prăpastiei, primul-ministru de atunci, Margaret Thatcher, a luat cu ea, pe oriunde se ducea câţiva antreprenori, cum ar fi Richard Branson, şi astfel aceştia au devenit importanţi, adevărate superstaruri. Şi asta a contribuit foarte mult la depăşirea crizei", spune Anne Habiby

All World este o organizaţie neguvernamentală care descoperă şi promovează în prezent antreprenorii din Statele Unite şi din mai multe ţări din Asia. Organizaţia a fost înfiinţată în Statele Unite în urmă cu trei ani şi are printre parteneri Universitatea Harvard.

"Din cercetările pe care le-am făcut a reieşit că nu programele guvernamentale, subvenţiile sau agenţiile dedicate micilor companii au cel mai mare impact asupra dezvoltării antreprenoriatului, ci mult mai important este cât de vizibili sunt antreprenorii de succes, care pot fi transformaţi în modele pentru ceilalţi şi să schimbe mentalităţile", spune şi Irina Anghel, unul dintre experţii organizaţiei. Printre experţii All World se mai numără profesorul Michael Porter, considerat o autoritate în domeniul managementului strategic sau Deirdre Coyle, cofondatoare a All World Network.

Alături de stimularea economiei în ansamblu, o mai bună vizibilitate pentru antreprenori este de altfel un stimulent şi pentru companiile pe care aceştia le conduc.

Anne Habiby dă exemplul unei companii indiene, RedBus, care a ocupat locul 1 într-un top al celor mai dinamice companii din India realizat de All World. Compania a creat o reţea de distribuţie a biletelor pentru mii de curse de autobuz din India, unde a vândut anul trecut 1,8 milioane de bilete în valoare de peste 30 de milioane de dolari.

"După ce a devenit mai vizibilă, în primul rând compania a primit o mulţime de solicitări de angajare de la aplicanţi de calitate. În al doilea rând au fost contactaţi de foarte mulţi parteneri de afaceri din ţările din jur. Iar în al treilea rând au intrat în vizorul a foarte mulţi potenţiali investitori care s-au arătat interesaţi să finanţeze expansiunea afacerii", spune ea.

Companiile pe care All World Network le selectează în ţările în care operează sunt companii cu cele mai mari rate de creştere, iar organizaţia îşi propune să le ajute să se transforme în companii competitive la nivel global. Circa 60% din companiile selectate de organizaţie se menţin şi în clasamentul din anul următor.

Anne Habiby crede că astfel de companii sunt cele care vor avea cea mai mare contribuţie la creşterea viitoare a economiei globale.

"Companiile multinaţionale au rolul lor bine definit în economia globală. Cei care împing lucrurile înainte sunt însă companiile create de antreprenori care pun în practică ideile noi şi creează lucruri noi pe piaţă. Poate cel mai bun exemplu în acest sens este Google. Deşi a ajuns o companie multinaţională mare, Google are în continuare o foarte mare componentă antreprenorială, în condiţiile în care angajaţilor li se permite şi chiar li se cere să aloce 20% din timpul de lucru pentru proiectele proprii. Iar când lucrezi pentru un proiect care ştii că e al tău, devii mult mai motivat", spune ea.

Conform studiilor organizaţiei, suma medie investită de antreprenorii care îşi deschid afaceri noi au nevoie în medie de 200.000 de dolari pentru a porni o afacere. Suma, care variază însă destul de mult de la caz la caz, include toate cheltuielile din primul an de funcţionare.

"Este inutil să ceri băncilor să finanţeze afacerile aflate la început pentru că în nicio ţară din lume nu se întâmplă asta", crede cofondatoarea All World Network. "Fondurile de venture capital sunt o sursă de finanţare, însă statistic au o pondere mică în capitalul start-up-urilor. Cred că cea mai bună metodă de a obţine finanţare este să găseşti un client care să creadă în tine şi să fie dispus să investească în tine până reuşeşti să te pui pe picioare."