ProTV: Nu funcţionăm pentru a satisface orgolii, ci pentru a livra profit

Autor: Cristina Roşca 30.11.2010

ProTV, liderul pieţei de televiziune, care pe 1 decembrie îşi începe cel de-al 16-lea an de activitate, va miza pe forţele proprii pentru ca businessul să poată prospera anul viitor.


"Vom miza pe noi înşine pentru a atrage mai mulţi vizitatori. Suntem numărul 1 în televiziune, adică producem programele cele mai vizionate din România. Vorbim cu publicul nostru şi aflăm ce vrea, îl cunoaştem şi-i oferim calitate", spune Constantin Mocanu (41 de ani), directorul general al companiei ProTV.

Mocanu afirmă însă că "nu ne interesează să fim lideri cu orice preţ şi în orice slot". El recunoaşte că sunt intervale orare unde investiţia necesară pentru lidership ar fi prea mare faţă de posibilitatea slotului de a genera venituri. "Nu funcţionăm pentru a satisface orgolii, ci pentru a livra profit."

Compania Pro TV, ce deţine posturile ProTV, Acasă, Pro Cinema, ProTV Internaţional, Sport.ro şi MTV şi care este parte a grupului american de televiziune CME, este lider de piaţă pe toate segmentele orare ale targetului comercial, cu expecţia sloturilor 6.00 - 7.00 şi 12.00 - 13.00, de luni până vineri.

Compania Pro TV a raportat pentru nouă luni din an venituri de 109 mil. dolari (81 mil. euro), în scădere cu 9% faţă de perioada similară a anului trecut şi un profit operaţional (OBITDA) de 19 milioane de dolari (14 mil. euro), în scădere cu 50%.

"Fără a contesta cifrele, aş sublinia faptul că ele reprezintă o cotă de piaţă mai mare obţinută de grupul nostru în 2010 faţă de 2009", explică Mocanu, care a preluat conducerea executivă a operaţiunilor companiei anul trecut de la Adrian Sârbu, cel care a creat ProTV-ul şi care acum conduce de la Praga întregul CME, un grup cu o valoare de piaţă de 1,2 mld. dolari.

Mocanu spune că motivul care a stat în spatele scăderii încasărilor, "motiv evident şi dureros pentru toată piaţa", îl reprezintă scăderea pieţei de publicitate, afectată dramatic de declinul continuu al economiei şi al consumului din ultimele 26 de luni. Mai mult, evoluţia descendentă a pieţei de publicitate va continua până la sfârşitul acestui an.

"Estimările noastre arată o piaţă redusă cu 10% faţă de anul trecut, prin urmare trendul descendent al industriei se va menţine şi în trimestrul patru. Obiectiv vorbind, nu este lesne de compensat o asemenea scădere, nu poţi înlocui într-o piaţă matură, grea, cu mulţi jucători, printr-o creştere bruscă a audienţei."

În 2009, piaţa totală de publicitate pe TV a scăzut cu circa 40%, ajungând la 270-280 milioane de dolari

(200-210 milioane euro). Media, inclusiv televiziunile, a fost printre cele mai lovite pieţe de scăderea economică, România pierzând în doi ani aproape 30 de miliarde de euro din PIB. Dintre toate ţările unde operează grupul american CME - Cehia, Bulgaria, Croaţia, Slovacia, Slovenia -, România a fost cea mai afectată pe piaţa de televiziune din punctul de vedere al procentelor de scădere.

"Media este în mare măsură oglinda societăţii. În 2008, românii erau cei mai încrezători din Europa, în 2010 au devenit cei mai pesimişti. Ca pe noi toţi de altfel, ne-ar fi ajutat hotărâri rapide, decise, măsuri drastice, poate nepopulare, ale Guvernului încă din 2008, când doar dacă deschideai ZF sau Financial Times aflai ce prăpăd avea să vină. În locul hotărârii ne-am tot minunat de cât de buni am fost în 2008, fără a rosti adevăruri. Ei bine, toate acestea se plătesc, iar Romania o face, mai greu şi mult mai târziu decât alţii, zilele acestea", spune el. În 2008, anul de vârf, compania ProTV a avut venituri de 275 mil. dolari, cu un profit operaţional de 111 mil. dolari.

Pentru a face faţă crizei financiare grupul CME a operat în toate ţările reduceri puternice de costuri pentru a mai compensa din scăderea veniturilor, de la 1,1 miliarde de dolari în 2008 la 714 milioane anul trecut. La nouă luni, în acest an, veniturile CME au fost de aproape 500 de milioane de dolari. Nici România nu a fost scutită de măsurile de austeritate. "Suntem parte din CME, cifrele anunţate includ şi măsurile operaţiunii din România. Şi noi am regândit operaţiunea, am reaşezat-o. N-aş spune că am redus costuri, ci că ne-am adaptat la noile condiţii de piaţă. Am făcut asta fără a afecta calitatea programelor noastre, ba mai mult, criza economică nu a oprit dezvoltarea de conţinut."

Grupul ProTV s-a adaptat şi a optat pentru flexibilitate în programare şi politici de vânzări. Recesiunea nu a schimbat însă lucrurile mari ca principiu, a afectat numai dimensiunea lor, spune Mocanu.

România este a doua piaţă după Cehia ca importanţă pentru CME. Directorul ProTV spune că industria media este un business care merge în siajul PIB, iar economia României este cu aproape 30% mai mică decât cea a Cehiei. "Nu trebuie să fim mâhniţi de asta, există şi o parte bună, pentru că avem potenţial de creştere."

Mocanu, care lucrează în televiziune de peste 16 ani, pornind de la reporter, prezentator, producător şi şef de canal (sport.ro) până să ajungă la conducerea executivă a întregii companii ProTV, spune că piaţa românească este una aparte, cu sute de jucători, unde canalele mici au circa 40% din cota de audienţă zilnică. Compania ProTV, cu toate canalele sale, are 31% din audienţă, iar al doilea jucător, Intact (Antena 1 fiind canalul principal), deţine 18%. "Românii sunt un public răsfăţat, cunoscător, pe care-l satisfaci extrem de greu, iar asta se traduce prin importante costuri de programe."

Pentru a câştiga teren pe piaţa locală şi pentru a se adapta noilor trenduri, ProTV mizează puternic pe segmentul online. Compania a crescut traficul operaţiunii sale de internet cu circa 40% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, iar numărul site-urilor din portofoliu este aproape dublu faţă de 2009. "Anul trecut, tot aici, în ZF, spuneam că ne preocupă internetul în mod deosebit. Îmi păstrez afirmaţia şi pentru următorii ani". El adaugă că şi în cazul internetului, ca şi în cazul televiziunii, este vorba despre dialogul dintre "noi şi români". Românii sunt atraşi de calitatea informaţiei, de exclusivităţi, de diversitate şi de viteza cu care sunt oferite ştirile. Cel mai bine cotate site-uri ale grupului sunt sport.ro, stirileprotv.ro şi acasatv.ro.

"Sport.ro este nava amiral a companiei ProTV în materie de internet. Mai mult, aş spune că sport.ro a deschis un capitol aparte, fiind primul brand românesc cu rezultate excelente atât în broadcasting, cât şi în internet. Stirileprotv.ro sunt într-un accelerat proces de transformare, şi mizăm pe o creştere de trafic la ştiri cu circa 40% în anul care vine. Rezultate deosebite are acasatv.ro, acesta fiind site-ul care ne aduce cea mai mare satisfacţie în raport cu investiţia făcută."

Dezvoltarea pe internet nu se va opri însă aici. Investiţiile vor continua, compania dezvoltându-se pe o serie de nişe, prin incont.ro, perfecte.ro, kombat.ro, crimetime.ro. În pofida evoluţiei bune a internetului chiar şi în timp de criză, acesta nu are potenţialul să depăşească piaţa TV, crede Mocanu. "Da, piaţa de net creşte spectaculos an de an, chiar şi în criză, dar ea pleacă de la valori mici. Va continua să crească dar asta nu înseamnă că va ajunge să bată tv-ul în următorii cinci ani."