Apar semne de dezmorţire a economiei. Întrebarea este cât de solide sunt

Ziarul Financiar 30.11.2010

Prima tranzacţie de 100 mil. euro din martie 2008 încoace, revenirea vânzărilor de camioane sau menţinerea exporturilor pe plus de 26% sunt semnale că economia poate reintra pe creştere în 2011



Imobiliarele, creditarea companiilor şi chiar bursa, prin anunţul viitoarelor listări, dau primele semnale că economia românească încearcă să se ridice de la pământ după doi ani de recesiune, susţinută în primul rând de exporturi, pe fondul revenirii economiilor din zona euro.

O tranzacţie imobiliară de peste 100 de milioane de euro nu s-a mai semnat în România din martie 2008. La sfârşitul săptămânii trecute, un grup de investitori sud-africani şi britanicul Robert Neale au bătut în Bucureşti palma pentru a cumpăra proiectul Floreasca Business Park din nordul Capitalei, o afacere de peste 100 de milioane de euro făcută la doar trei săptămâni după ce Auchan şi doi investitori belgieni au plătit peste 30 de milioane de euro pentru 12 ha de teren la Electroputere Craiova.

Ce înseamnă asta? Mai sunt bani pentru imobiliare, iar unii investitori străini văd potenţial de business şi revenirea pe creştere economică. Este o nouă "fata morgana" sau sunt "primii pescăruşi" care indică apropierea de ţărm a mediului de business?, se întreba recent avocatul Ion Nestor într-un interviu pentru ZF.

Blake Horsley, managerul departamentului de investiţii al firmei Colliers, care a oferit consultanţă în cadrul tranzacţiei cu proiectul de birouri Floreasca Business Park, nu dă detalii despre afacerea încheiată săptămâna trecută, dar spune că "în următoarele 12 luni vom vedea ceva mai multe tranzacţii cu proprietăţi de calitate la preţuri mai competitive pentru vânzători. (...) Există o opinie în piaţă conform căreia România ar putea fi în 2011 o ţintă pentru investitorii care vor cumpăra active interesante pentru fondurile imobiliare specializate încă absente de pe piaţă, dar care vor veni ulterior".

El spune că România rămâne o piaţă secundară pentru fondurile de investiţii active în Cehia sau Polonia, dar în condiţiile în care piaţa de tranzacţii a început să se mişte şi în Ungaria, România ar putea fi următoarea piaţă care să revină pe creştere. Un semn favorabil este dat şi de piaţa auto, în pofida scăderii generale de 20%. Zece mărci auto au înregistrat o creştere a vânzărilor în primele zece luni ale acestui an, potrivit statisticilor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), dintre care patru reprezintă mărci care comercializează exclusiv vehicule comerciale.

Pe primele două locuri în clasament se află Scania, cu un avans de 84%, la 103 camioane, urmată de Iveco, cu peste 1.400 de utilitare, în creştere cu 32% faţă de perioada similară a anului trecut.

"Acum piaţa transporturilor se reaşază în condiţiile în care multe companii de transport au intrat în faliment şi au lăsat loc celor mari să se extindă. Orice revenire va trebui susţinută de investiţii masive în infrastructură, astfel încât statul să creeze noi locuri de muncă", a spus Mihai Dugăeşescu, director şi acţionar al transportatorului Dumagas.

Majoritatea jucătorilor din economie apreciază că revenirea pe creştere nu poate veni decât prin scăderea costurilor la credite. Pe de altă parte, bancherii mizează că economia îşi va reveni în 2011 după ce măsurile dure de ajustare luate de Guvern în vară au dat peste cap planurile pentru anul acesta, iar optimismul lor se vede deja în reluarea campaniilor de promovare a creditelor.

Deşi cele mai multe campanii vizează, firesc, clienţii individuali, bancherii sunt însă mai atraşi de sectorul companiilor, despre care consideră că va fi primul în recuperare.

"Acum toată lumea urmăreşte trendsetterii, acele companii care dau direcţia. Ne uităm în primul rând la companiile exportatoare", spune Magdalena Manea, vicepreşedinte executiv pe corporate al RBS Bank România. Pe lista scurtă de sectoare de interes a băncii mai intră energia, farma, constructorii auto, dar şi jucătorii din petrol şi gaze.

Analistul Aurelian Dochia apreciază că există multe oportunităţi pe piaţa de fuziuni şi achiziţii, dar şi multe incertitudini, în special legate de zona politică.

"Anul 2011 este de cumpănă. Se va decide dacă România porneşte pe calea redresării sau stagnează. Multe lucruri pot face diferenţa. Ce contează în ultimă instanţă este încrederea oamenilor, atât a consumatorilor, cât şi a investitorilor, antreprenorilor. Dacă se îmbunătăţeşte credinţa că lucrurile se vor îndrepta, vom putea să sperăm la relansare. Intervine un factor psihologic foarte important. O bună parte din căderea economiei a fost cauzată de consumul intern."

În aceste condiţii, Dochia este de părere că este necesară o schimbare de percepţie având în vedere că oamenii se obişuiesc cu orice, chiar şi cu ideea de criză.

"Şocul crizei a produs schimbări foarte mari în comportamentul de consum. Oamenii au refuzat să mai cumpere case, bunuri de folosinţă îndelungată. Au ţinut banii. Însă au nevoie să consume, încep să reia aceste obiceiuri. Schimbări similare au loc în comportamentul investitorilor, al antreprenorilor. Dacă consumul dă semne de reluare şi pentru antreprenori, există motive să reia proiecte de investiţii. Acest trend este posibil să se întărească anul viitor."

Cheia este la bancheri

Un sondaj derulat recent de BNR cu cele mai mari bănci locale arată că energia rămâne singurul domeniu industrial pe care instituţiile de credit sunt bucuroase să îl finanţeze şi unde există şi cerere din partea clienţilor, cu mai multe proiecte de investiţi în zona "energiei verzi".

În schimb, construcţiile, turismul şi comerţul - vedetele anilor trecuţi - sunt acum pe lista neagră. Bancherii se plâng şi de lipsa cererii de finanţare, în condiţiile în care companiile încă se feresc să se angajeze în proiecte de investiţii.

Laszlo Diosi, şeful OTP Bank, remarca recent că în fiecare domeniu pot fi găsite companii puternice, care au trecut cu bine de criză, însă nu se poate vorbi de sectoare care să fi scăpat neatinse. Şi el mizează că mai întâi va reveni cererea de credite din partea companiilor, încă din această iarnă, care vor dori să îşi finanţeze investiţiile sau chiar absorbţia competitorilor slăbiţi de criză. "Abia după ce companiile o vor duce mai bine şi salariile vor urca vom vedea şi revenirea retailului", spunea recent Diosi.

Exporturile duc camioanele pe creştere

Revenirea cererii pe pieţele străine şi cursul de schimb mai avantajos au adus o creştere nesperată a exporturilor, care au totalizat în primele nouă luni ale anului aproape 34 de miliarde de euro, cu 26% mai mult decât în perioada similară a anului trecut.

Septembrie a adus chiar un record istoric pentru valoarea lunară a exporturilor, cu 3,5 miliarde de euro. Faţă de septembrie anul trecut, exporturile au fost cu 35% mai mari.

Totuşi, revenirea exporturilor nu a fost suficientă pentru a aduce economia pe plus, în condiţiile în care acestea reprezintă 25% din Produsul Intern Brut. De altfel, întreaga activitate de export este concentrată la doar câteva companii mari, care nu reuşesc să angreneze restul economiei.

Constructorul auto Dacia şi producătorul de telefoane Nokia, care cumulează 17.500 de angajaţi, au realizat 25% din exporturile realizate în primele nouă luni ale anului. În ciuda revenirii puternice, exporturile nu au reuşit nici anul acesta să ajungă din urmă importurile, astfel că pe primele nouă luni România înregistra un deficit comercial de 6,9 miliarde de euro, în scădere totuşi cu 3,4% faţă de perioada similară a anului trecut.

"Noi ne-am adaptat situaţiei economice şi vedem o creştere susţinută a companiei, dar determinată de o împărţire a cotei rămase. Noi estimăm să vedem în România o creştere economică în a doua jumătate a anului viitor. Nu ne aventurăm să estimăm creşteri cum au existat în intervalul 2005-2008, ci una mai moderată", a spus Mihai Dugăeşescu, director şi acţionar al transportatorului Dumagas. El a vândut la mijlocul acestui an un pachet majoritar de acţiuni către fondul de private equity Bancroft. Portofoliul de clienţi al Dumagas este alcătuit din companii precum Butangas, Dorna Lactate, Tnuva şi IKEA.

Vânzările de camioane de peste 18 tone au înregistrat în primele zece luni ale acestui an o creştere a vânzărilor de peste 34%, potrivit statisticilor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), la aproape 1.400 de unităţi. Acesta este primul segment al pieţei auto locale care a revenit anul acesta pe creştere, pe o piaţă totală care scade cu aproape 24%, fiind susţinut de companiile care efectuează activităţi de import-export şi distribuţie, potrivit oficialilor Mercedes-Benz România.

În privinţa pieţei de fuziuni şi achiziţii, Dochia spune că există foarte multe oportunităţi, preţurile scăzând foarte mult.

"Nu exclud ca unii producători să continue proiecte de stabilire în România. Atuul României legat de costurile reduse de producţie este important. Concurenţa ar putea determina unii producători să se îndrepte spre România. Este adevărat că marile tranzacţii au fost realizate aproape tot timpul de investitorii străini, care nu au avut planuri de expansiune în ultimul timp."

Referitor la aspecte nefavorabile, Dochia afirmă că există încă incertitudini în zona politică, care îngrijorează.

"Se pot întâmpla multe. Vedem că nu s-a ajuns încă la un acord pe chestiunile esenţiale. La nivelul Uniunii Europene există un optimism foarte temperat. Dacă până acum se spunea că în 2011 va fi redresare, acum se spune că va exista creştere economică, dar va fi destul de mică. Probabil nici pentru România nu va fi un impuls foarte puternic de la economiile europene."