Brokerii se pregătesc pentru o vacanţă tristă, după ce le-au scăzut veniturile

Autor: Andrei Chirileasa 01.12.2010

Firmele de brokeraj traversează din nou o perioadă foarte dificilă din cauza scăderii puternice a valorii tranzacţiilor de pe Bursă în ultimele luni, care a determinat şi o scădere puternică a comisioanelor încasate de brokeri.

Cu tranzacţii de doar 62 mil. euro în septembrie pe piaţa de acţiuni, de trei ori mai mici decât în lunile de la începutul anului, cele 65 de firme de brokeraj care mai sunt active pe piaţă au ajuns să-şi împartă comisioane de circa 620.000 de euro (luând în calcul un comision mediu de 1% pe tranzacţie, din care 0,5% este încasat de brokerul cumpărătorului şi 0,5% de brokerul celui care vinde). Astfel, strict aritmetic, o firmă de brokeraj ar încasa mai puţin de 10.000 de euro pe lună, sumă care cu greu îi acoperă cheltuielile fixe de funcţionare.
Desigur, firmele de brokeraj mari, care intermediază tranzacţii de zeci de milioane de euro, au venituri mai mari, în timp ce pentru firmele mici, comisioanele aproape că nu acoperă nici chiria sediului şi facturile la utilităţi.

De exemplu, KBC Securities, care a fost cea mai activă firmă de brokeraj în noiembrie, cu tranzacţii de 74,5 mil. lei (17,4 mil. euro), a înregistrat venituri din comisioane cuprinse între 200.000 şi 300.000 de lei, iar EFG Eurobank Securities, care a urcat pe locul al doilea, cu tranzacţii de 57,7 mil. lei (13,5 mil. euro), ar avea venituri de circa 170.000-230.000 de lei. Firmele mari de brokeraj, care lucrează preponderent cu fonduri de investiţii străine şi investitori locali foarte bogaţi, percep în general comisioane mai mici decât media pieţei, de 0,3-0,4% sau chiar mai mici, în cazul tranzacţiilor foarte mari. Aceste firme au însă şi costuri mai mari, deoarece pe lângă brokeri şi controlorii interni, ele au şi departamente de analiză, care creează rapoarte pentru investitori.

Brokerii mari de retail, precum IFB Finwest şi Broker Cluj, care au intermediat în noiembrie tranzacţii de câte 22 mil. lei, se pot baza pe venituri din comisioane cuprinse între 90.000 şi 110.000 de lei. Aceste firme au cele mai mari costuri din piaţă, deoarece au zeci de angajaţi şi reţele extinse de agenţii, astfel încât la nivelurile actuale ale tranzacţiilor comisioanele nu mai acoperă cheltuielile de funcţionare. Aceste firme de brokeraj îşi cresc însă veniturile din investiţiile realizate pe Bursă în nume propriu.

Pentru firmele de talie medie, precum Romcapital, Prime Transaction sau GM Invest, care au rulat în ultima lună 6-7 mil. lei, veniturile din comisioane scad sub pragul de 40.000 de lei. La coada clasamentului sunt firmele foarte mici, care au rulat în noiembrie mai puţin de 1 mil. lei şi ale căror venituri nu depăşesc 4.000 de lei. Aceste firme se bazau în anii trecuţi pe colectarea de acţiuni de la cuponari, tranzacţii din care încasau comisioane foarte mari, de 7-8%. Tranzacţiile cuponarilor au devenit însă aproape inexistente în ultimii doi ani, după prăbuşirea din 2008 a pieţei, astfel că pentru multe dintre aceste firme, secretul supravieţuirii îl reprezintă pachetele de acţiuni pe care le deţin la BVB, din vânzarea cărora îşi pot susţine activitatea, astfel încât acţionarii să nu mai fie nevoiţi să vină cu bani de acasă.

În plus, majoritatea brokerilor s-au profilat în ultimele luni pe tranzacţii cu titlurile Fondului Proprietatea, care se realizează în prezent pe o piaţă nereglementată şi care le aduc comisioane mult peste cele obţinute pe Bursă.