Dispariţia coloşilor industriali/ de Alex Dima
Autor:
Alex Dima
02.12.2010
Mii
de hectare de ruine, moloz si colturi de cladiri abandonate. Sunt
putinele dovezi ca Romania a avut o industrie inainte de 1990.
Considerate neperformante si mari consumatoare de resurse,
combinatele si intreprinderile noastre au ajuns la fier vechi.
Intr-o tara cu infrastructura feroviara la pamant, in care
trenurile circula cu viteza melcului, ne-am permis sa inchidem
combinatul de sine de cale ferata de la Calarasi. 2 miliarde de
dolari investite chiar inainte de Revolutie in cea mai noua
tehnologie s-au pierdut intr-o afacere incalcita.
Dupa 1990,
ne-am batut joc de o industrie de miliarde de dolari.
Toti marii
colosi, alta data mandria economiei romanesti, au fost culcati la
pamant. Unde nu a fost dezinteres, si-au facut loc furtul, coruptia
si privatizarile prin metode paguboase. Fabricile noastre au fost
considerate de cei care au preluat pe rand puterea doar niste
mormane de fier vechi si tratate ca atare.
In urma cu 60 de ani
romanii se laudau cu timpii record in care puneau pe picioare o
industrie. In contemporaneitate, romanii bat din nou recorduri. De
data aceasta se lauda cu timpii record in care reusesc sa-si culce
industria la pamant. In urma acestor recorduri raman imagini
apocaliptice. Imagini pentru care inca nu s-au inventat cuvinte.
"Prapad, jaf, ruina, dezastru" sunt prea putin. Printre aceste
ruine mergi cu sentimentul dezolant ca te afli in tara nimanui,
intr-un loc in care poti sa distrugi si sa furi orice. Nu trebuie
sa cauti mult. Astfel de imagini gasesti peste tot in Romania. In
ultimii 20 ani, aproape toata industria a fost pusa la paman:
fabrici, uzine, centre de cercetare, combinate, locuri pe care
nimeni nu a fost in stare sa le mentina in picioare.
Combinatul Siderurgic
"Victoria" Calan a fost demult infrant. Cristi este unul dintre
sutele de "talibani" care scomonesc printre ruine. Asa au fost
porecliti cautatorii de fier vechi. Talibanii nu fura ci fac
ecologizare printre ruinele ramase in urma firmelor specializate in
demolari. De ani de zile, aici doar se distruge. In 1869 s-a
inceput constructia primului furnal la Calan. 2 ani mai tarziu era
pus in functiune. Cladirea pe care o vedem aici face parte din
constructiile din acea perioada. Ar trebui trecuta in patrimoniul
national. Acolo sus cineva aduna caramizi. Nu se stie cat va mai
ramane in picioare. In 1916 la Calan erau angajati 1.116 oameni. La
inceputul anilor 90, aici lucrau peste 6 mii de oameni, produceau
fonta. Combiantul se intinde pe o suprafata de mai bine de 200 de
hectare. In 1998, a fost scos la privatizare si divizat in 12
societati. Rand pe rand au intrat in faliment. Primarul Calanului
spune ca nu a putut decat sa asiste: "A fost o treaba
inspaimantatoare… jaf… jaf cu cartile pe masa, frate." Austrieci,
nemti, sauditi, sarbi, turci, romani. Toti au venit aici cu
promisiunea ca vor salva combinatul. Ii interesa insa doar fierul
vechi.
Din colosul
"Victoria" mai functioneaza doar doua societati cu nici 70 de
angajati. Am intrat intr-una din cele trei hale ramase in picioare
cu directorul societatii si liderul sindical. In toata hala, un
singur muncitor asistat de o doamna.
Utilajele din hala
sunt mana cereasca pentru hotii de fier vechi asa ca hala e tot
timpul sub asediu. Muncitorii au captusit geamurile cu table.
Centrul de fier vechi e chiar in incinta combinatului! Centrele de
fier vechi au prosperat si inca mai prospera in zona.
Nimic diferit la
Calarasi. Combinatul de la Calarasi a fost construit pe o suprafata
de 700 de ha. Pe 500 nu mai e nimic. Maldare de beton, fiare
contorsionate si caini care urla a pustiu. Combinatul de la
Calarasi a fost visul lui Ceausescu. Aproape 2 miliarde de dolari
s-au investit aici inainte de revolutie pentru a produce sina de
cale ferata. In 1989, 90 la suta din combinat era finalizat. Dar a
fost pur si simplu devorat.
"Din pacate - spune
fostul prim-ministru Peter Roman - erau foarte multi colosi din
acestia care nu aveau nici o justificare economica. Erau complet
absurd. Calarasul a fost o investitie absurda. Noi nu aveam nici un
fel de resurse. Trebuia sa le aducem de peste mari si tari pentru a
produce otel care apoi sa fie exportat. Unde? Era deja un surplus
la vremea respectiva in URSS."
La inceputul anilor
90, Combinatul Siderca, a inceput sa acumeleze datorii uriase. Cu
toate acestea, statul a continuat sa investeasca in el: 65 de
milioane de dolari pentru productia de cale ferata. Cum CFR-ul
intra si el in declin, combinatul nu a mai avut clienti. In 1999
Siderca intra in lichidare. Inchis, combinatul manca 8 miliarde de
lei vechi pe luna doar pentru intretinere. Asa ca se trece la
privatizare. Incepe o afacere incalcita, cu legaturi in fosta
securitate, afaceri externe si multe milioane de euro. Partea
functionala a combinatului este vanduta in 2003 cu mare pompa unei
firme din Italia cu aproape 20 de milioane de dolari. Presa vremii
reclama atunci faptul ca a fost o afacere paguboasa pentru stat,
pretul obtinut fiind mult mai mic decat valoarea activelor vandute.
Tot ce a ramas neprivatizat a fost taiat si trimis al fier vechi.
"Prima executare facuta chiar de firma Lemtrans, a lui Constantin
Bercaru, a fost depozitul de utilaje - declara Georgeta Carjila,
contabil Siderca. Utilaje, parti de instalatii, colete, noi noute,
aduse de afara, in folie, urmau sa fie instalate. N-au mai ajuns
pentru ca asa cum erau ele au fost puse pe trailere si duse la fier
vechi. Si stiti care mai e ciudatenia… pentru ca la vremea
respectiva, fierul vechi neprocesat, adica bucata mare se vindea
intre 170-190 de dolari pe tona. Ciudatenia este este ca la prima
mana cand il luau il duceau la 40 de dolari pe tona. De ce? Ca sa
spuna ca a recuperat foarte putin de aici. Imparteala se facea la
urmatoarea vanzare… E o intreaga inginerie financiara, tarziu ne-am
dezmeticit."
Cum a ajuns
Constantin Bercaru, fost ofiter de securitate, sa taie la Calarasi?
Geomin a livrat carbune la Siderca. In anii 80, Geomin a instalat
in China echipamente si utilaje. In contul datoriei, chinezii ne-au
dat carbune, care a ajuns la Siderca, iar Siderca avea acum o
datorie la Geomin. In schema, intervine Constantin Bercaru, cel
care a pus o vorba buna pentru aducerea carbunelui la Calarasi.
Bercaru a preluat creanta de la Geomin, infiinteaza Lemtrans si se
angajeaza sa recupereze datoria de la Siderca. In 2002, Tribunalul
Calarasi da castig de cauza firmei lui Bercaru, iar Siderca este
somata sa achite datoria: 10 milioane de dolari plus o dabanda,
acumulata in 4 ani, de 22 de milioane de dolari. Cum Siderca nu are
de unde sa dea banii, Bercaru preia combinatul si incepe sa taie.
Cladiri intregi au fost puse la pamant. Si din furnal, un colos de
sute de tone, s-a taiat.
Constantin Bercaru
sustine ca a investit tot ce a scos din fierul vechi in
combinat.
In 2006, prin alt
ordin judecatoresc se intrerupe executarea facuta de Lemtrans in
combinat. Reprezentantii Siderca spun ca de fapt, datoria
combinatului catre Geomin era nu de 10 milioane de dolari, ci de
doar 50 de mii de dolari - un comision pentru livrarea carbunelui,
restul banilor fiind datorie la stat.
In multe documente
oficiale se arata acest lucru si faptul ca decizia tribunalui
Calarasi din 2002, prin care s-a executat Siderca a fost ilegala,
iar fierul s-a vandut la preturi derizorii. Constantin Bercaru si
Geomin, aflat un etaj mai jos, sub firma lui Bercaru, sustin cu
acte ca tot ce au facut la Siderca este legal. Mai mult, Bercaru
l-a dat in judecata pe fostul premier, Adrian Nastase pentru abuz
in serviciu. Bercaru il acuza pe Nastase in 2006 ca a vandut partea
functionala a combinatului cu doar un sfert din pretul real. In
instanta, dosarul a primit neinceperea urmaririi penale.
Falimentarea acestor colosi a avut efecte devastatoare asupra
Romaniei. Zeci de orase care traiau inainte de 1990 de pe urma unei
singure industrii au ramas inghetate in timp. Unii localnici au
plecat in strainatate, altii ingroasa si acum numarul asistatilor
sociali. Puteau fi salvate aceste combinate? Cum ar fi aratat
Romania astazi, pe timp de criza, daca ar fi avut o industrie care
sa produca?
In 1989, in Brasov
iesea de pe banda un tractor la fiecare 9 minute. In uzina munceau
25 de mii de angajati. Cativa ani mai tarziu, abia daca se mai
produceau 10 bucati pe luna, iar datoriile erau colosale. Din marca
UTB nu a mai ramas nimic, nici macar titlul de mandrie. Majoritatea
halelor au fost puse la pamant si vandute la fier vechi, altele
urmeaza. Iar in locul tractorului se va construi un cartier
rezidential cu peste 6 mii de apartamente si 200 de magazine.
Fabrica s-a inchis in 2007.
La inceputul anilor
90 uzina acumuleaza datorii uriase catre diversi furnizori. In loc
sa gaseasca solutii, politicienii de la Bucuresti, aceiasi pe care
ii avem si astazi, se certau intre ei si blocau sedintele de
guvern. Uzina producea doar 8 tractoare pe luna si avea datorii de
peste 2 sute de milioane de euro. Muncitorii stau mai mult in
strada decat in fabrica.
In anii 80, aici
lucrau parte dintre cei mai buni ingineri din tara. Laboratorul de
cercetare al fabricii zace in parasire. Probabil ca in alte tari,
astfel de locuri ar fi fost conservate pana cand se gasea o
solutie.
Reteta dezastrului
din industria romaneasca a fost aceeasi peste tot: s-au acumulat
datorii uriase, multi angajati, a disparut piata de desfacere,
materie prima scumpa, directori numiti pe criterii politice. In
anii 90 nimeni nu a gandit la rece ce se poate face cu acesti
colosi primiti mostenire.
Vinovati sunt multi,
in primul rand politicienii. Aici se vede incompetenta si, de ce
nu, interesul de a pune pe butuci industria unei tari. Au reusit.
Acum nimeni nu-si mai asuma raspunderea pentru ce a ramas in urma
lor. "De cand e lumea si pamantul asa este, spune Petre Roman: cand
esti condus de oameni cinstiti si capabili se face treaba, cand nu,
tara se prabuseste. Asta e tot. Faceti parte din categoria asta
…Spunand lucrurile astea nu inseamna ca ma scot din ecuatia asta,
dar nu ma bagati in ecuatia hotiei, jafului si a lichidarii pentru
ca nu am fost niciodata.'"
In imaginile acelor
vremuri pe scena apar: Traian Basescu, Calin Popescu Tariceanu,
Adrian Nastase, Gabriel Oprea si multi altii, politicieni care
cautau si inca mai cauta solutii pentru noi toti. "Ceea ce ei
trebuiau sa salveze - spune Valentin Ionescu, fost ministru al
privatizarii, nu era neaparat zecile de hectare care erau acolo. Nu
asta era important, ci trebuia sa salveze inginerii care erau acolo
si care pot regenera industria de tractoare in localitatea
respectiva. Deci nici asta nu i-a interesat."
Romania a exportat
tractoare in peste 50 de tari, tractoarele ajungeau la Constanta in
trenuri. Tunelul Palas portul Constanta a fost construit in doar 4
ani dar atentie intre 1986 si 1900. Ce s-a construit in acea
perioada noi nu suntem in stare sa reparam de mai bine de 20 de
ani. Ploua in tot tunelul, sunt infiltratii si au ramas doar capete
de traversa acoperite cu bolovani. Din 1992 trenurile nu mai trec
pe aici, iar la tunel se ajunge cu greu, printre gunoaie. Zona e
parasita, si la orice cutremur se poate prabusi. Deasupra, la
iesirea din tunel, o alta zona lasa de izbeliste.
Chiar la iesirea din
tunel, deasupra tunelului, este Oil Terminal. Din 100 si ceva de
hectare, 40 zac in parasire. Sunt multe bazine, rezervoare de
petrol care sunt parasite, abndonate, iar poluarea este la ea
acasa. Oil Terminal este societate a statului. Rezervoarele de
combustibil sunt amplasate chiar in centrul Constantei.
Undeva la 2 metri si
ceva exista niste pungi de petrol. E foarte complicat sa extragi o
punga de produs petrolier din sol, costa in jur de 75 de milioane
de euro. Bani care deocamdata nu exista. Primaria poate accesa
fonduri pentru ecologizare, dar de ani buni doar se cearta cu sefii
depozitului pe teren.
Mergem la Calan. Oras
monoindustrial, Calanul a murit dupa inchiderea combinatului. Mii
de oamani au ramas someri. In plina zi, toata lumea e acasa.
Traiesc in conditii mizerabile, fara curent, in case pline de
mucegai. Oamenii de aici par desprinsi dintr-o alta lume, o alta
civilizatie. Doar ciorchinii de antene sunt dovada secolului in
care traim. In rest nimic. Doar mizerie si afise electorale care
promit "echipe de excelenta". Calanul e numit de localnici"orasul
dormitor". Multi vin aici doar sa doarma. La Calan si acum se taie
"organizat". Pe aici au trecut multe firme. Toate au lasat in urma
un dezastru.
Intre 1990 si 1996
statul a investit aici 20 de milioane de dolari. Aici a fost o hala
de turnatorie in care s-a demarat o investitie de realizare a
tuburuilor. Si cat a functionat? N-a functionat deloc. Societatea
in intrat in insolventa, lichidare si s-a valorificat. Statul a
bagat 20 de milioane de dolari si a vandut pe un milion
jumatate…
Uzina Republica.
Infiintata in 1938 de Nicolae Malaxa, Republica a exportat teava in
toata lumea. Dupa '90 a intrat in declin. Angajatii au iesit de
multe ori in starda sa strige: hotii! Acum, la Republica au ramas
doar hotii…de fier vechi. Mai nou au trecut la taierea
acoperisului.
Constantin Dobre,
fost lider sindical, este ultimul angajat al Republicii. A avut
9.500 de colegi. "Sectia fost dezafecatata. Toate echipamentele au
fost vandute indienilor din Bombei. Din 2012 va produce acolo.
Statul roman nu a mai avut nevoie de aceasta fabrica, au lasat-o in
paragina. Practic indienii au venit si au luat utilajele. Au dat
7,2 mil de euro. Pe toate utilajele de la Republica."
Si Republica a fost
privatizata. In 2003 a fost vanduta unor rusi care au uitat sa-i
plateasca pe angajati. Au fost la un pas de linsare. Dupa ce au
vandut o parte din uzina la fier vechi, rusii au plecat, iar uzina
a intrat in faliment.
Terenul Republicii
este scos acum la vanzare. Chiar daca se va vinde, nu vor fi
acoperite datoriile.
In plus, milioane de
euro va costa si ecologizarea zonei. Tot pamantul e imbibat cu
diverse substante.
De ecologizarea
combinatului Calan s-a ocupat acum cativa ani o firma
romano-austriaca sau mai bine zis ar fi trebuit sa se ocupe, pentru
ca au luat doar fierul vechi. Au ramas maldare de moloz nemiscate
din loc. In zona in care a functionat cocseria, mirosul de benzen
si de gudron iti muta nasul din loc. Mai mult, dupa ce stai cateva
ore aici simti si un gust dulce-amarui. Localnici spun ca acesta
este gustul ortravurilor… Hal de ecologizare!
In anii 60 romanii se
laudau cu productia de otel de la Hunedoara. Aici era unul dintre
cele mai mari furnale din Europa. Constructiile de pe 138 de
hectare sunt acum puse la pamant. Edilii locului spun ca au inceput
ecologizarea. Maldare de moloz, bucati din foste cladiri si
excavoatoare...
Si Siderurgica
Hunedoara are o poveste trista. Mai bine de jumatate din oras este
ocupata de combinat, iar mai toti locuitorii au fost legati de
industria de aici. Pana in 1999, combinatul a acumulat datorii
enorme. Director in acea perioada era Gheorghe Pogea. Viitor
ministru de finante in guvernul Boc… Sub conducerea lui s-a oprit
fluxul tehnologic, iar societatea a fost divizata. Petru Vaides
este lider sindical. Isi aminteste cum la sfarsitul anilor 90 mai
toti angajatii cereau sa plece acasa. Hunedoara are una dintre cele
mai mari rate de somaj din tara. Pe oricine intrebi este legat de
combinat. In cele din urma combinatul a fost cumparat de indienii
de la Mittal. Si despre aceasta afacere, multi au spus la vremea
respectiva ca a fost paguboasa pentru statul roman. Un intreg colos
intins pe jumatate din Hunedoara vandut cu doar un milion de
dolari. Noii patroni au taiat tot ce nu le-a trebuit iar de
curatenie se ocupa acum statul roman. Asa a fost prevazut in
contract.
Nicolae Gudea a fost
sef de sectie la furnale. Dupa inchiderea combinatului a trecut la
demolari. Viseaza noapte ghearele care rup in fiecare zi din
cladiri. In doar cativa ani, Mittal a scos tot ce era fier in
aceste cladiri iar cand n-a mai fost a cedat 138 de hectare din
domeniul combinatului consiliului local. O afacere buna pentru
consiliu, numai ca ecologizarea sare de o suta de milioane de euro,
bani pe care deocamdata consiliul nu-i are.
Din 14 combinate
siderurgice, cate avea Romania, doar la Galati se mai lucreaza. In
fiecare dimineata, mii de oameni pornesc spre combinat. Oamenii se
feresc sa vorbeasca despre viata de aici. Conducerea combinatului
nu a vrut sa ne permita accesul inauntru pe motiv ca acum se fac
modernizari. "Si aici a inceput sa se taie, spune un lider
sindical. Otelaria deja se taie din ea; probabil asta e si motivul
de a ascunde ceva. Portile sunt inchise, sunt pazite, mai sunt 20
de angajati acolo izolati si au inceput sa taie si acolo. Daca
investitia de la furnalul 5 nu va fi o reusita se pare ca ei se vor
indrepta spre otelaria electrica ceea ce inseamna ca acest combinat
nu va mai merge mult timp. Otelaria electrica inseamna fier vechi.
Cu aia functioneaza otelaria si ne gandim ca au materie prima
pentru asa ceva…"
Deasupra Hunedoarei
s-a format in timp un munte de zgura. Si acesta trebuie ecologizat.
Sef aici este Adrian Calimente, fratele deputatului Mihaita
Calimente. In 2005-2006, numele lui Adrian Calimente apare in
celebrul dosar Hidra - o retea care a furat mii de tone de fier
vechi din combinat. Calimente a primit neinceperea urmariri penale.
Din ruinele fostului combiant se fura si acum.
Si la Hunedoara sunt
talibani-cautatori de fier vechi. Scormonesc in pamant cu mainile
in urma utilajelor si aduna tot ce poate fi vandut. De lucru va mai
fi pentru ca la Hunedoara mai sunt ceva cladiri de daramat sau mai
bine zis de "ecologizat".
Ecologizarea tuturor
zonelor ramase de izbeliste in intreaga tara este estimata la peste
20 de miliarde de euro. Mii de hectare au ramas pustii, cu mormane
de moloz si resturi de cladiri. Raman dovada faptului ca aici,
candva a fost o industrie, dar si dovada neputintei politicienilor
nostri din ultimii 20 de ani. Fiecare zona industriala avea nevoie
de reconversie profesionala, de salvarea a ceea ce mai putea fi
salvat.
Calanul asteapta
fonduri pentru a curata muntii de moloz si pentru a scoate
otravurile din pamant. La Republica sunt asteptati cumparatorii, la
Tractorul vor aparea blocuri si magazine. La Calarasi, Constantin
Bercaru asteapta o hotarare a instantei care sa-i permita sa intre
din nou pe teritoriul combinatului. La Hunedoara au aparut deja
oameni interesati sa cumpere din teritoriul ecologizat. Atunci cand
va fi ecologizat.
Reportaj difuzat de Protv in emisiunea "Romania, te iubesc!"
din 24 octombrie 2010