Literatura română şi cercetările esoterice/ de Marius Vasileanu
Autor:
Vasileanu Marius
02.12.2010
Titlul de mai sus poate părea preţios, riscant, îndrăzneţ.
Există însă ici-colea tentative de angajare în astfel de abordări.
Bunăoară cărţile lui Vasile Lovinescu, dintre care se detaşează
cele concentrate pe Mateiu Caragiale şi pe Ion Creangă. Să spunem
însă că V. Lovinescu nu s-a bucurat încă de "binecuvântarea" lumii
universitare decât rar. Faptul că a fost luat în serios totuşi de
critici precum Eugen Simion, de cercetători precum Virgil Cândea
sau Andrei Pleşu, ba chiar de monahi creştin ortodocşi precum
profesorul Andrei Scrima nu este chiar de colea…
Periodic apar volume deloc lipsite de greutate academică
referitoare la esoterismul unui Eliade, de pildă - vezi, mai nou,
Marcello De Martino ("Mircea Eliade esoterico.
Ioan Petru Culianu e
i « non detti»" apărută la Editura Settimo Sigillo, 2008), care
vine în siajul unei teze de doctorat şi al unei cărţi semnate de
Marcel Tolcea ("Eliade,
esotericul", Editura Mirton, Timişoara, 2002). De
altfel, în România nu s-au făcut încă studii serioase pe acest
domeniu. Despre esoterismul românesc însă s-a ţinut un curs
universitar la prestigioasa École Pratique des Hautes Études,
acum câţiva ani, curs datorat lui Radu Drăgan, care a avut şansa
unui doctorat, tot acolo, sub îndrumarea cunoscutului profesor
Antoine Faivre. Dar Radu Drăgan se referea strict la aşa-numita
cultură scrisă (începând cu Cantemir şi încheind cu Mihai Vâlsan şi
Vasile Lovinescu).
Dacă este să facem o panoramare, simţim nevoia să privim spre
întreaga cultură română. Nu putem ignora artele vizuale, de pildă:
pictorul Marcel Iancu, care a fost nu numai pasionat de cabală, dar
chiar i-a declarat nu mai puţin celebrului Moshe Idel "Eu pictez
cabală"…
Nimeni nu poate eluda domeniul muzicii contemporane româneşti,
muzică foarte bine cotată pe plan internaţional, al cărei
reprezentant de frunte a fost Ştefan Niculescu - despre
preocupările sale de orientalistică se cunoaşte prea puţin
deocamdată. Mai mediatizată a fost practica zen a inegalabilului
Sergiu Celibidache - un adevărat "personaj" ale cărui teorii despre
muzică sunt în mod vădit orientate spiritual. Revenind la
literatură, Tristan Tzara, Benjamin Fundoianu au fost de asemenea
pasionaţi de cercetările cabalistice. Dar - cine ar fi crezut? - şi
Nae Ionescu. Pentru cei pasionaţi de creştinismul ortodox dintr-o
perspectivă nonconformistă în sensul acestor rânduri, personalităţi
precum Pr. Andrei Scrima sau Marcel Avramescu nu pot fi
ocolite.
În această ordine, ne vom apropia acum de un autor deosebit de
prolific: poetul George Virgil Stoenescu. Descins din aceeaşi
familie reprezentată de un Cezar Baltag (care i-a fost părintele
spiritual literar) sau de Ion Barbu, George Virgil Stoenescu
produce cu oarecare discreţie tomuri întregi de rondeluri -
splendid ilustrate de uriaşul grafician şi artist Mircia
Dumitrescu. Ultima sa carte, intitulată - straniu - "Ex" (Ed.
Univers Enciplopedic, 2010) beneficiază de un splendid "Cuvânt
înainte" semnat de Fănuş Neagu, un al doilea naş literar al
poetului, şi de o foarte amplă şi doctă prefaţă semnată de
Horia-Roman Patapievici. Prezentul volum conţine 600 de rondeluri,
are peste 800 de pagini (!) şi este ilustrat cu lucrările lui Hans
Holbein cel Tânăr, fiind reprezentat, practic, întreg ciclul
intitulat "Dansul Morţii" - sub ochiul de magistru al lui Mircia
Dumitrescu.
Poet ajuns la deplina maturitate literară, cum remarcă Fănuş
Neagu, George Virgil Stoenescu "Dă cu copita de inorog în praguri
celeste" (p. VII). În realitate, tocmai fiindcă este unul dintre
puţinii scriitori contemporani care vorbesc dinlăuntrul mai multor
discipline arcane, George Virgil Stoenescu "mobilizează esteticul
pentru a conjura o realitate în mod vădit trans-estetică" (p. XIX),
observă Horia-Roman Patapievici. Tot el mai consideră că avem prin
Virgil Stoenescu "cel mai întins exerciţiu de versificaţie în formă
fixă din literatura română". Privind în anasamblu toate volumele
poetului, continuă Patapievici, ne trezim în faţa unui munte de
rime care, prin vastitatea sa, "schimbă însăşi natura rimei, aşa
cum o piramidă schimbă natura blocurilor de piatră din care e
făcută" (p. XX). Cu alte cuvinte, suntem în faţa unei adevărate
construcţii rituale…
Pasionat de astrologie şi de tarot, poetul nu aşază nimic la
întâmplare, dar aceasta nu înseamnă că liricul este primejduit.
Efluviile magice rezultate din arta poetică altoită pe arta regală
reuşesc să ne aducă în preajma unei construcţii uriaşe. De unde şi
întrebarea firească: ce se află înlăuntrul acestei piramide? "În
intenţia autorului, structura numerologică a construcţiei reflectă
până la identitate vechea ordine a lumii, care, în
zilele noastre, a devenit ordinea ascunsă a lumii vechi",
arată Patapievici. De aici decurge îndrăzneaţa întreprindere de
oglindire a arhitecturii numerologice a cosmosului prin vers, dar
şi titlul cărţii: majoritatea oamenilor se situează astăzi, din
păcate, în afara acestei ordini ascunse a lumii.
În acest caz, rolul poetului este cel de pontif, de înţelept.
Sau, după cum se spune într-una din povestirile hasidice adunate de
Martin Buber, "aşa cum o mână ţinută în faţa ochilor poate acoperi
cel mai înalt munte, tot aşa mărunta noastră viaţă pământească
împiedică privirea uriaşelor lumini şi taine de care universul este
plin; iar cel care este în stare să înlăture obstacolul din faţa
ochilor săi, aşa cum ai da o mână la o parte, acela vede marea
strălucire a interiorităţii universale" (vezi "Povestirile
Rabinului Nahman", Martin Buber, Ed. Hasefer, 1998, traducere şi
Cuvânt înainte de Amelia Pavel, p. 39).
Există câteva simboluri obsedant repetitive în poezia lui
George Virgil Stoenescu:
"Era pur şi simplu minunat în
vis
Prin intermundii călătoream
mereu
Purtat de albine repetam
rebis
Pe urmele rătăcitorului iudeu"
Tema iudeului rătăcitor - interpretată aiurea drept
antisemită: întâi că antisemitismul este un non-sens pentru orice
creştin întreg la minte şi la suflet (atât Iisus cât şi primii săi
discipoli au fost evrei!). În orice caz, în cartea de faţă, precum
şi-n cele precedente, evreul rătăcitor este arhetipul unei altfel
de nemuriri. Reprezintă principiul prin care corpul aspirantului va
coagula o altfel de stare, devine "prea dur pentru secera morţii"
(conform lui Valentin Tomberg, de care autorul nu este
străin).
Apoi prezenţa albinei, un simbol deosebit de ofertant.
Lacrimile zeului Ra (Soare) ajunse pe pământ erau tocmai albinele
la egipteni, preotesele de la Eleusis şi Efes erau supranumite şi
albine - iată tot atâtea motive atent cultivate de poet, el însuşi
aflat înlăuntrul tainelor iniţiatice. În plus, albinele închid în
ele înţelepciunea divină, rostea poetul Virgiliu acum peste 2000 de
ani.
"În Iulie şapte înroşită cătuşă
Luna plină hrănea şarpele pe
caduceu
Trebuia să înviu din proprie
cenuşă"
Acest "iulie şapte" revine de asemeni redundant şi este din
perspectiva cheii noastre de lectură o expresie care însoţeşte
iubita. Dar nu orice fel de iubită, ci jumătatea feminină a
propriei interiorităţi în aşteptarea stării de androgin. Acest
galop spre iulie şapte este galopul spre pasajul temporal salvator
dincolo de care lumea aceasta îşi găseşte adevăratul său
rost.
După necesare şi importante prefeţe făcute în volumele
anterioare de critici de calibru precum Barbu Cioculescu, Eugen
Negrici sau Daniel Cristea Enache, în prefaţa lui Horia-Roman
Patapievici sunt desţelenite de această dată înţelesurile simbolice
ale jocului de tarot. Două sunt cărţile de tarot care rezumă acest
volum: cartea care simbolizează "Diavolul" şi cea care
întruchipează "Îndrăgostitul", consideră Patapievici. Tensiunea
acestui binom - ilustrată aproape în toate poemele - ajunge să
atragă grave semnale de alarmă cu privire la lumea în care
trăim:
"«Diavolul». Binele nu poate fi organizat, ci doar practicat.
Tradiţia nu se poate instaura cu forţa binelui şi nici impune prin
legi, oricât de bune ar fi. Tradiţia poate fi realizată prin trăire
şi ratată prin instituţionalizare (…) «Îndrăgostitul». Fără
discernământ, nu există ascensiune. Discernământul este făcut
posibil de amintirea paradisului; în Paradis nu se poate ajunge
prin discernământ" (p. XLI). Cu alte cuvinte ajungem din nou la
vorba înţeleptului: singura modalitate de a lupta contra răului
este progresul constant în bine…
Avem, în orice caz, de-a face cu o carte ale cărei sensuri
sunt îndelung şlefuite, precum o face orice hermeneut creştin -
punte între magie, gnoză şi mistică.
PS: În ceea ce priveşte ultima apariţie românească pe această
temă: "Literatura luciferică. O istorie ocultă a literaturii
române", scrisă de Radu Cernătescu (Ed. Cartea Românească, 2010),
voi reveni curând.
MARIUS VASILEANU (n. 14 aprilie 1964, în Gura
Humorului, Bucovina) are o licenţă în filosofie (Universitatea
Bucureşti) şi un master în antropologia spaţiului sacru
(Universitatea de Arhitectură "Ion Mincu"). Din 2007 este doctorand
al Universităţii Bucureşti, Facultatea de Litere, cu o temă
interdisciplinară în care continuă studiile de antropologie a
religiei. A fost director al Editurii Muzicale şi profesor de
istoria religiilor în învăţământul preuniversitar. A ţinut cursuri
şi seminarii de introducere în istoria şi antropologia religiilor
la Universitatea Bucureşti şi la Universitatea de Arhitectură "Ion
Mincu". A susţinut o bogată activitate în presă: studii, articole,
eseuri, recenzii, proză scurtă, editoriale, interviuri - în
jurnale, reviste culturale şi cu profil spiritual -, producător şi
realizator de emisiuni radio, numeroase colaborări la principalele
televiziuni centrale. A fost redactor-şef al revistei
Adevărul literar şi
artistic. În prezent realizează o pagină de
religie în săptămânalul Timpul. A publicat cartea "În căutarea duminicii. Sacru şi profan în
epoca foiletonistică" (Editura Paralela 45,
2008).