Polonezii vor să facă până la CE de fotbal din 2012 autostrăzi ce străbat ţara dintr-un capăt în celălalt

Autor: Traian Terzianm 02.12.2010

Polonia implementează un proiect grandios ce vizează construirea de autostrăzi cu fonduri europene în valoare de 10 miliarde de euro. Guvernul îşi propune să construiască 2.000 de kilometri de autostrăzi, care vor avea patru benzi şi vor face legătura între regiunea poloneză Tarnow şi statele vecine Ucraina şi Germania.



La două decenii după eliberarea statului de sub regimul comunist, Polonia deţinea una dintre cele mai proaste reţele de infrastructură din Uniunea Europeană. Schimbările în peisajul infrastructurii poloneze au survenit odată cu alegerea guvernului condus de Donald Tusk în 2007, când au fost accelerate lucrările la programul de construire de autostrăzi, scrie Financial Times.

În prezent, Polonia are 893 km de autostradă, iar alţi 753 km se află în plin proces de construcţie. Autorităţile şi-au propus să construiască 2.000 de km de autostradă care să cuprindă două autostrăzi în direcţia Est-Vest, de la graniţa cu Germania până la frontierele cu Ucraina şi Belarus, şi o autostradă pe linia nord-sud care să străbată porţiunea dintre Marea Baltică şi frontiera cehă.

Vor să impresioneze la Euro 2012

În plan se mai află şi un alt proiect ce vizează construirea unei autostrăzi cu patru benzi, însă nu cu acelaşi regim. Momentan există 500 km de asemenea şosea, încă 510 aflându-se în construcţie.

Obiectivul principal urmărit de autorităţile poloneze îl reprezintă construirea unei reţele de 1.800 km de autostradă până în 2012, când Polonia şi Ucraina vor găzdui Campionatul European de Fotbal.

Anumite proiecte se bazează pe parteneriate public-private ce vizează în special cele mai circulate porţiuni precum autostrada A2 ce face legătura între Varşovia şi Berlin.

"Ce facem noi acum este la o scară mult mai largă decât îşi poate permite o ţară care nu este bogată", a afirmat premierul Tusk cu ocazia aniversării a trei ani de mandat al guvernului actual.

Proiectele ce au ca scop construirea de autostrăzi sunt în principal realizate de firme poloneze de construcţii, însă şi de companii externe, din Germania, Austria, Spania şi Portugalia. Consorţiul polonezo-german ce include Hermann Kirchner, Max Bogl, Energopol Szczecin şi Josef Mobius a finalizat la începutul anului porţiunea de 28 km din autostrada S3, în partea de vest a Poloniei. Aceasta face parte dintr-un proiect ce valorează 2,3 miliarde de zloţi ( 584 mil. euro), 85% din fonduri provenind de la Uniunea Europeană.

Un alt proiect valoros este cel care cuprinde autostrada S8 care traversează centrul Poloniei până la Varşovia şi a cărei finanţare se ridică la 2,9 miliarde de zloţi

(720 mil. euro), dintre care 2,4 mld. zloţi

(600 mil. euro) au fost suportaţi de Uniunea Europeană. Proiectul este realizat de un consoţiu polonezo-portughez.

Construiesc cu costuri mici

Autoritatea drumurilor naţionale şi autostrăzilor din Polonia a declarat împreună cu guvernul polonez că cel mai important aspect este cel legat de costuri şi nu de originea firmei constructoare.

"Sunt firme din Portugalia, Germania, Grecia, Spania şi alte state care acţionează pe cont propriu sau prin intermediul unor subsidiare poloneze", spune Magdalena Jaworska, directorul instituţiei.

Ministerul transporturilor din Polonia a permis unei palete largi de companii să participe la licitaţii, companii medii din Polonia concurând cu giganţi din vestul Europei. Ca rezultat al intensificării competiţiei, preţul construirii unui kilometru de autostradă a scăzut cu 30% în ultimii ani.

Ministerul dezvoltării regionale, organismul care a absorbit cele mai multe fonduri europene, a calculat recent că în perioada dintre 2004, când Polonia a aderat la UE, şi până în 2009, companii din zona euro au încheiat contracte în valoare de 4,6 milarde de zloţi (1,14 mld. euro). 2,4 mld. zloţi ( 600 mil. euro) au provenit din fonduri europene, suma reprezentând 4,8% din totalul capitalului ce a intrat în Polonia în perioada respectivă.

Proiecte similare vizează şi alte regiuni ale Poloniei, precum Rzeszow, care va face legătura cu Germania. Jaworska susţine că "în 2012 o să construim cele mai multe drumuri din istoria Poloniei".

Electricitatea devine o problemă pentru Polonia

Electricitatea în Polonia va fi mai scumpă decât cea din Germania, din cauza faptului că cea dintâi nu reuşeşte să construiască suficiente centrale pentru a acoperi cererea de energie electrică, scrie Bloomberg. Polonia, care este cea mai mare economie din Europa Centrală şi de Est, ar putea deveni cel mai mare importator de energie din regiune.

"Polonia este o insulă în Europa, deoarece nu este supracapacitată", afirmă Pawel Smolen, executiv în cadrul Vattenfall Europe, o divizie a celei mai mari companii de utilităţi din regiunea de nord a Europei. El susţine că criza economică mondială nu a restrâns cererea, iar ţara ar putea totuşi înregistra o scădere a capacităţii, dată fiind situaţia în care proiectele de investiţii în domeniu lipsesc.

Cererea de electricitate din Polonia a crescut cu 4,2 % în primele zece luni, comparativ cu aceeaşi perioadă din 2009, potrivit operatorului energetic PSE. Exporturile poloneze de electricitate

către Germania, Suedia, Cehia şi Slovacia au scăzut cu 40% în perioada 2006-2009, în timp ce importurile din aceleaşi

ţări au urcat cu 55% în perioada menţionată.

Polonia va construi o capacitate de producţie pe bază de lignit de 860 de megawaţi în 2011, dar va dezactiva o capacitate de 206 megawaţi.

"Pe termen lung, preţurile energiei în Polonia vor creşte, având în vedere că nu se va construi o nouă capacitate la fel de repede precum va creşte cererea", spune Michal Czaplinski, reprezentant al companiei energetice GDF Suez. 75% din centralele pe bază de cărbune ale Poloniei sunt mai vechi de 30 de ani.