De ce ar trebui agravate sancţiunile pentru abuzul de piaţă pe bursa de valori
Este unanim recunoscut faptul că există o relaţie direct
proporţională între gradul de protecţie a investitorilor pe o
anumită piaţă de capital şi nivelul de dezvoltare al acesteia,
incluzând în acest concept lichiditatea pieţei, volumul zilnic al
tranzacţiilor, capitalizările bursiere ale companiilor
listate.
Pentru o piaţă de capital cel mai prost lucru ce i se poate
întâmpla este să i se creeze reputaţia că este uşor manipulabilă şi
că persoanele care controlează sau administrează societăţile
listate tranzacţionează masiv în baza unor informaţii
privilegiate.
Investitorii nu vor aloca sume de bani pentru o piaţă şi
lichiditatea acesteia va avea de suferit în mod dramatic dacă
percepţia generală asupra respectivei pieţe va fi în sensul că
funcţionarea ei este influenţată de operaţiunile netransparente,
chiar ilicite ale anumitor entităţi şi persoane.
Tentative de manipulare a pieţelor financiare sau de utilizare
abuzivă a unor informaţii confidenţiale vor exista întotdeauna pe
orice tip de pieţe, indiferent de mărimea şi importanţa lor.
Relevant este cât de eficient este efortul autorităţilor de
descurajare a acestor încercări.
Două sunt cauzele majore care afectează încrederea investitorilor
în capacitatea autorităţilor de a reacţiona eficient şi prompt la
tentativele de abuz de piaţă.
În primul rând, este vorba de o legislaţie insuficientă, de absenţa
unor norme legale eficiente care să descrie toate sau cel puţin o
parte considerabilă din situaţiile de abuz de piaţă şi care să
stabilească sancţiuni pentru toate aceste încălcări ale
dispoziţiilor legale. O lacună esenţială din această perspectivă o
reprezintă insuficienţa sancţiunilor, atât din punct de vedere al
cuantumului, cât şi din cel al diversificării lor în funcţie de
varietatea situaţiilor de fapt care pot reprezenta conduite ilicite
incriminate de regimul juridic al abuzului de piaţă. Din păcate, în
lipsa unor norme adecvate în legislaţie, care să acopere o arie cât
mai largă de fapte cu caracter ilicit, anumite conduite ale unor
participanţi la piaţă, care sunt de natură a induce în eroare pe
ceilalţi participanţi, nu pot fi sancţionate. Spre exemplu, nu ar
trebui să existe dubii cu privire la definiţia front running-ului
şi la caracterul ilicit al acestui comportament care conduce la
crearea de prejudicii investitorului de către propriul său broker.
Ar fi necesar ca legea organică, dar şi reglementările CNVM să
conţină descrieri cât mai complete a faptelor ce pot fi înscrise în
sfera abuzului de piaţă, în special ca manipulări ale pieţelor de
capital.
În momentul de faţă numai trei metode de manipulare a pieţei de
capital sunt enunţate în legislaţia primară, care redă cu
fidelitate textul Directivei abuzului de piaţă adoptat de
Parlamentul European: corneringul - asigurarea unei poziţii
dominante asupra cererii sau ofertei (un procedeu utilizat în
trecut, dar dificil de pus în aplicare în prezent), marcarea la
închidere (marking the close) - efectuarea de tranzacţii la
închiderea pieţei în scopul inducerii în eroare a investitorilor şi
scalpingul - exprimarea unei opinii cu privire la un instrument
financiar profitându-se de impactul produs de respectiva opinie şi
fără anunţarea conflictului de interese. Absenţa unei descrieri a
metodei manipulative într-o lege adoptată de organul legiuitor
aduce în discuţie, din perspectiva dreptului penal aplicabil
abuzului de piaţă, principiul legalităţii incriminării, întrucât
faptele care sunt considerate drept infracţiuni nu pot fi stabilite
decât prin lege organică, potrivit Constituţiei României.
Cristian Duţescu este partener al casei de avocatură
Duţescu & Asociaţii