BCR a pierdut credite de 120 mil. euro ale clienţilor care s-au refinanţat la alte bănci

Autori: Liviu Chiru , Sorin Pâslaru 05.12.2010

BCR, cea mai mare bancă locală, a înregistrat refinanţări de credite ipotecare de 120 mil. euro, reprezentând 8% din portofoliu, după eliminarea comisionului de rambursare anticipată, instituită prin Ordonanţa 50/2010.



"Industria bancară a fost restructurată şi cred că există părţi unde trebuie să continue. În acest moment avem această faimoasă Ordonanţă 50 şi cred că unele părţi ale acesteia sunt foarte bune, cum ar fi eliminarea comisionului de rambursare anticipată. Unele părţi din ordonanţă sunt bine-venite, dar altele nu", a spus Dominic Bruynseels, şeful BCR, într-o conferinţă organizată cu ocazia aniversării a 20 de ani de la înfiinţarea băncii. În prezent, portofoliul de împrumuturi ipotecare este de 1,5 miliarde de euro, reprezentând o treime din creditele de retail acordate de bancă.

BCR s-a confruntat cu un val de nemulţumiri din partea clienţilor după ce a ales să implementeze Ordonanţa 50, dar cu menţinerea costului total al creditelor, deşi o parte din comisioanele aplicate în trecut nu mai sunt permise de actuala legislaţie. Totodată, BCR, la fel ca majoritatea băncilor, a apelat la formule de calcul în care aplică o marjă ridicată, de până la nouă puncte procentuale, peste indicatorul de referinţă Euribor (acum de circa 1%), astfel încât să menţină dobânzile la nivelurile atinse înainte de intrarea în vigoare a ordonanţei, în vară. În aceste condiţii, câteva sute de clienţi au ales să meargă în instanţă într-un proces colectiv, în încercarea de a obţine costuri mai mici.

Ordonanţa 50 este în proces de a fi transformată în lege, fiind adoptată de Senat în forma propusă de Guvern încă din toamnă. Discuţiile s-au blocat însă la nivelul Comisiei de buget-finanţe din Camera Deputaţilor, care are rol decizional, pe fondul unui număr foarte mare de amendamente depuse de cei interesaţi. Şeful BCR spune că este de acord cu eliminarea comisionului de rambursare anticipată.

"Vrem ca oamenii să aibă posibilitatea de a alege", spune Bruynseels. La întrebarea cum explică faptul că BCR are contracte de credit ipotecar semnate în 2006-2007 care au în prezent dobânzi de 9,5-10% la euro în condiţiile în care banca lansează acum produse de împrumuturi pentru locuinţă cu dobânzi de 6%, preşedintele BCR a spus: "Aşa au fost semnate contractele. Dar clienţii vechi se pot refinanţa". Întrebat pentru câţi clienţi şi ce volum a refinanţat BCR credite de locuinţe de la ratele de 9,5-10% la 6%, preşedintele BCR a răspuns doar că un volum de credite de 120 mil. euro au părăsit banca pentru refinanţări la alte bănci. Bruynseels nu a dat detalii privind volumul de refinanţare al clienţilor vechi ai BCR la dobânzi noi, mai mici.

Preşedintele BCR mai consideră că piaţa bancară este acum suficient de competitivă, iar pasul următor va fi ca băncile să treacă de la orientarea pe vânzarea de produse la o concentrare asupra clientului.

Oana Petrescu, vicepreşedintele băncii responsabilă cu operaţiunile de retail, spune că anul acesta consilierii din agenţii au acordat mare parte din timpul lor asistenţei pentru clienţii existenţi, în condiţiile în care mulţi au venit să discute modalităţi de diminuare a efortului cu plata ratelor sau chiar să depună reclamaţii. "În funcţie de regiune, între 30% şi 50% din timpul oamenilor din sucursale a fost ocupat cu astfel de activităţi. În alte condiţii probabil că am fi putut să vorbim de un exces de personal, dar astfel nu e cazul", a spus Petrescu. Ea precizează că BCR a restructurat peste 10.000 de credite pentru clienţii de retail.

E timpul pentru finanţarea investiţiilor

Dominic Bruynseels consideră că se impune schimbarea modului în care economia funcţionează şi care a fost până acum condusă de consumul intern.

"Nu cred că este o necesitate schimbarea modului în care bancherii creditează, cred că este o necesitate schimbarea modului în care economia funcţionează. Este nevoie de credite pentru investiţii", spune şeful BCR. El anticipează pentru 2011 o creştere a creditării de 5-8% pe segmentul corporate şi de circa 5% pe cel al populaţiei. Puţin peste jumătate din portofoliul de finanţări acordate de BCR merg spre sectorul corporate, adică 10 miliarde de euro. Bruynseels afirmă că BCR este "deschisă pentru afaceri", dar numai pentru clienţii care se îndatorează responsabil. "Odată ce oamenii vor avea bani în buzunar şi încredere în locurile de muncă, vor începe să cheltuiască din nou. Însă nu mă aştept la asta până la jumătatea anului viitor". Bruynseels consideră că metoda de a reporni economia stă tot în investiţiile în infrastructură şi în sectoarele care s-au arătat mai rezistente, respectiv cele legate de export.