Globalizarea unui ardelean nomad/ de dr. Tiberiu Alexa
Autor:
Elena Dragu
09.12.2010
Cândva, pe vremea când prima
revoluţie industrială mărşăluia victorioasă prin oraşele şi satele
Europei occidentale, teoreticianul de obârşie poloneză Téodor
Wyzewa nota următoarele cugetări: "Lumea în care trăim, pe care o
declarăm a fi reală, este practic o creaţie a sufletului (simţirii)
nostru. (…) A vedea, a auzi înseamnă a crea aparenţe în propria
interioritate, creând astfel Viaţa. (…) Trebuie să construim,
dincolo şi deasupra acestei lumi de mizere aparenţe uzuale, lumea
sfântă a unei vieţi mai bune: mai bună, căci o putem realiza în mod
premeditat, conştienţi că noi o facem. Aceasta este însăşi sarcina
Artei.
"
În mod poate ciudat, dar nicidecum
neexplicabil, la vremea când prima revoluţie de deconstrucţie
industrială domneşte astăzi victorioasă prin oraşele şi satele
româneşti, Dorin Raţiu experimentează pe cont propriu logica
creativă cuprinsă în observaţiile şi îndemnurile de mai sus (despre
a căror existenţă presupun că pictorul clujean nu are
cunoştinţă).
Ardelean temeinic, Dorin Raţiu
conversează cu Natura. O face în buna tradiţie existenţială
antepostmodernă a contopirii emoţionale cu mediul, tocmai pentru "a
crea aparenţe în propria interioritate". Din câte ştiu, prietenul
meu nu este un ecologist (sau, cel puţin, nu unul activist). Înclin
deci să cred că pictura sa nu exprimă tezismele «păcii
verzi», ci pur şi simplu experienţele căutării (şi regăsirii?)
de sine prin dialog cu Lumea vizibilului natural.
Ce-i drept, această expoziţie
intitulată «Nomad»* ne aduce în faţă o altă lume
decât cea de acasă. Şi probabil că în acest punct temeinicia
(conservatoare?) a ardeleanului suportă o amendare substanţială din
moment ce artistul abandonează blagiana ondulaţie transilvană
«deal-vale-deal» în favoarea orizonturilor mediteraneene
«cer-mare-pământ». Pe cale de consecinţă, spectacolul
pictural propus aparţine nu doar unui alt spaţiu geografic şi
cromatic, ci - poate mai ales - unei alte experienţe de
(auto)cunoaştere, ce se petrece într-un sud solar pe care
ardeleanul (prin definiţie un răbdător vegetal montagnard!) îl
cercetează spre a-şi dezvălui propriile "corespunderi"
existenţiale.
Imaginile mediteraneene
interpretate de Dorin Raţiu nu sunt decât în mod aparent nişte
"peisaje" dintr-un jurnal de călătorie. Aproape nimic nu le fixează
strict în perimetrul geografic al Ciprului, iar motivele iconice
abia dacă sugerează vag parfumuri ale unui Orient nomad, aşa cum ne
este el fixat prin poncifele culturale europoide (în mod fericit
lipsesc oleandrii, şalvarii, dromaderul…!). Rămân atotstăpânitoare
culorile. Dar nu culorile exotismului oriental, ci culorile cu
rădăcini ardeleneşti pe care Dorin Raţiu le-a dus cu sine de acasă
pentru a le modula în spaţiul de temporară adopţie. Aşa încât
nomad nu este Orientul (căci acestea nu sunt exerciţii
peisagistice denotative!), ci pictorul însuşi, care se dedă la
experienţe creative conotative prin care revarsă sonorităţi
cromatice armonice intense şi pline de o densitate aproape
materială. În sens deplin contrar cu dizolvarea masei formelor sub
iluminarea intens solară a sudului (aşa cum ştim că ar trebui să se
petreacă lucrurile), masele cromatice generează în pictura lui
Dorin Raţiu forme de o corporalitate tandră şi coezivă. "De vină"
trebuie să fie tocmai rădăcinile transilvane ale nomadului Dorin
Raţiu.
Rezultatul atins prin lucrările
acestei expoziţii ar putea fi definit recurgând la o altă formulare
întrebuinţată de Wyzewa cu referire la aşa-zişii «pictori
wagnerieni», despre care observa că "prin aceste culori pe care
le folosesc doar ca semne ale emoţiei, îmbinându-le într-un anumit
mod care, prin jocul lor liber, (reuşesc) să producă în noi o
impresie deplin comparabilă cu cea a unei simfonii."
Iată de ce cred că Dorin Raţiu nu
este un simbolist. El este un simbolizator… Un simbolizator de sine
discret, tandru dar sever, precum un ardelean globalizat.
Globalizat în bine!
*) Dorin Mircea Raţiu, "Nomad -
reintoarcerea", Clubul Ţăranului. Vernisajul a avut loc marţi, 7
decembrie 2010