Cuba în fotografii neconvenţionale/ de Rodica Grigore

Autor: Rodica Grigore 09.12.2010


"Am două patrii: Cuba şi noaptea./

Sau amândouă sunt doar una? Când măreţia soarelui/

se stinge de pe cer, o văd pe ea, Cuba,/

înfăşurată în văluri, purtând o garoafă/

ca o văduvă tăcută şi tristă."

(José Martí, Două patrii)

S-a vorbit, nu o dată, despre "cele două feţe" ale lui Valéry, mai precis ale operei sale, mereu împărţită între Monsieur Teste şi Eupalinos-Narcis; Inteligenţă şi Iubire. Lucru adevărat şi pe deplin aplicabil, oricât ar putea să pară de paradoxal, şi în cazul operei scriitorului american de origine română Andrei Codrescu. Dar cu precizarea importantă că, la el, inteligenţa nu rămâne în cadrele trasate cu rigiditate à la Teste (adevărată "maşină de gândit"!), ci se îndreaptă, adesea, spre ironia fină sau chiar spre sarcasm, iar iubirea tinde spre erotism.

Faptul este evident dacă avem în vedere majoritatea cărţilor autorului, fie că e vorba de nuvele, povestiri sau romane, fie de eseuri. Astfel, de la demonstraţiile intelectuale mai mult sau mai puţin carteziene ale noului Domn Teste din nuvela "Domnul Teste în America", cititorul va trece la erotismul din romanul "Casanova în Boemia". Iar dacă este atent la nuanţe, va descoperi, chiar dacă la un alt nivel, o oarecum neaşteptată combinaţie a celor două tendinţe, evidentă, poate, mai mult decât altundeva, în volumul "Ay, Cuba"*.

Ca factură, textele din această carte par a fi mai apropiate de tonul rubricii "All Things Considered", pe care Codrescu a realizat-o vreme de ani de zile în Statele Unite pentru National Public Radio. În plus, cartea de faţă este completată - într-un mod extrem de fericit - de fotografiile realizate de David Graham, ea fiind, practic, o culegere de eseuri, interviuri şi relatări, unele dintre ele regăsindu-se, la momentul respectiv, în emisiunile radiofonice realizate de Codrescu însuşi, toate determinate de călătoria pe care cei doi, scriitor şi fotograf, au întreprins-o în Cuba, cu puţin timp înainte de vizita istorică pe care a făcut-o acolo Papa Ioan Paul al II-lea.

Căci, în fond, miza respectivului volum chiar aceasta a fost: să ofere o imagine a şi asupra Cubei, înainte ca insula caraibeană să fie realmente invadată de nenumăraţii ziarişti şi reporteri care l-au insoţit pe Papa Ioan Paul al II-lea în călătoria sa. Desigur, e vorba de o imagine neconvenţională. Dar nu şi menită a idealiza ceva - ori pe cineva. Astfel, cu o remarcabilă calitate de a şti să observe chiar şi acele aspecte în general trecute cu vederea sau ascunse în spatele aparenţelor exotice ori propagandistice care au definit multă vreme şi pentru multă lume Cuba, Andrei Codrescu realizează o veritabilă schiţă de portret în mişcare pentru această ţară, privită, în primul rând, prin intermediul oamenilor săi, al ocupaţiilor acestora şi al realităţii vieţii de zi cu zi. Şi, evident, nu în ultimul rând, prin intermediul culturii sale, pe care, chiar şi atunci când se vrea a fi extrem de ironic sau de acid, autorul o surprinde perfect, subtextual fiind identificabile, la tot pasul, ecouri din opera autorilor cu adevărat reprezentativi pentru acest spaţiu cultural, de la José Martí sau Alejo Carpentier, la Guillermo Cabrera Infante - în paranteză fie spus, cu toţii admiraţi de Andrei Codrescu însuşi.

În plus, autorul reuşeşte să spună întotdeauna, nu o dată cu ironie sau cu umor - după caz!... - toate marile adevăruri ale tensionatelor relaţii dintre Statele Unite şi micuţa insulă comunistă situată, practic, în coasta superputerii mondiale, la doar nouăzeci de mile de Florida. Dar şi să privească tot ceea ce îi apare în faţă cu un ochi mereu dispus să observe cu adevărat şi capabil să vadă şi dincolo de clişeele care, mult prea adesea, au dominat modul în care Cuba a fost percepută peste hotare.

Prin urmare, textul - alături de fotografiile aferente - înregistrează detalii legate de arhitectura cubaneză, de ritualurile religioase sau de sărbătorile populare (care îmbină, într-un mod unic, elementele catolice cu cele africane sau asiatice), ori de modul de viaţă al oamenilor obişnuiţi din această lume atât de aparte, în contextul general al situaţiei care a urmat lungilor ani ai Războiului Rece.

Rezultatul va fi o carte deloc lipsită de accente meditative, demonstrând, nu o dată, capacitatea autorului de a aduce în discuţie tragicul destin al lumii latino-americane din ultimele câteva decenii. Naţiunea cubaneză însăşi este surprinsă, în plus, mereu în mişcare, dar e situată, în fiecare pagină, dincolo de accentele ideologice sau ideologizante prin intermediul cărora publicul american a cunoscut, ani de zile, acest univers uman şi cultural. Un univers adesea prezentat în conflict cu sine însuşi, de aici şi provocările cărora autorul a trebuit să le facă faţă, ştiind şi de această dată cum să spună povestea unei ţări cu adevărat uimitoare şi a locuitorilor săi, pornind de la convingerea pe care, de altfel, Andrei Codrescu a afirmat-o în repetate rânduri - şi care demonstrează credinţa sa în capacitatea literaturii de a face lumea în care trăim mai uşor de înţeles, desigur, pentru aceia dispuşi să privească şi dincolo de aparenţe: "Sunt om al cărţii, scrib, scriu şi o s-o fac până când nu mai este nevoie."

*) Andrei Codrescu, Ay, Cuba! A Socio-Erotic Journey. As Heard On NPR. (Photographs by David Graham), St. Martin's Press, 1999

RODICA GRIGORE esteconferenţiar universitar, Universitatea "Lucian Blaga" din Sibiu, disciplina Literatura universală şi comparată; licenţiată (1999) şi doctor în filologie din anul 2004. Volume publicate: Despre cărţi şi alţi demoni (2002), Retorica măştilor în proza interbelică românească. Mateiu Caragiale, Urmuz, Max Blecher, G.M. Zamfirescu, G. Călinescu (2005), Lecturi în labirint (2007), Literatura universală şi comparată. Puncte de reper în evoluţia romanului universal (2008), Evoluţia formlor romaneşti. Între modernism şi postmodernism (2008). Traduceri: Octavio Paz, Copiii mlaştinii. Poezia modernă de la romantism la avangardă (2003), Manuel Cortés Castañeda, Oglinda celuilalt. Antologie poetică (2006), Andrei Codrescu, Un bar din Brooklyn. Nuvele şi povestiri (2006, Premiul Filialei Sibiu a Uniunii Scriitorilor). Coordonează şi realizează (în colaborare) antologia de texte a Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu, apărută, în ultimii ani, sub următoarele titluri: Semne (2005), Împreună (2006), Next (2007), Energii (2008), InOvaţii (2009), Întrebări (2010). A publicat numeroase articole şi traduceri în presa literară românească, colaborând la revistele: "Cultura", "Contemporanul", "Adevărul literar şi artistic", "Euphorion", "Saeculum", "Scrisul Românesc", "Viaţa Românească" etc. O scurtă antologie de poezie românească i-a fost publicată în Mexic (2005, 2009), Spania (2006) si Venezuela (2007). Colaborează frecvent la publicatii literare din Statele Unite ale Americii, Spania, Mexic, Peru si Venezuela.