Brăiloiu, KDF Energy: „Cele mai importante deţineri ale unui om de afaceri sunt agenda lui de telefon, cercul lui de prieteni şi agresivitatea“

Autor: Iuliana Roibu 09.12.2010

George Brăiloiu a vândut în ultimii doi ani aer de peste 150 de milioane de euro şi spune că şansa sa în acest business a fost bazată pe relaţiile dobândite în ultimii zece ani pe piaţa financiară internaţională, scrie în această săptămână revista BUSINESS Magazin. Care va fi următorul pariu al lui Brăiloiu?




Când povesteşte despre evoluţia sa în afaceri, George Brăiloiu consideră că doi paşi sunt cu adevărat relevanţi: prima lui tranzacţie la bursă, în 1997, şi plecarea din ţară, în Asia Centrală, în 2003. Cei doi paşi au fost foarte importanţi în decizia de a intra pe piaţa certificatelor de carbon. George Brăiloiu a văzut oportunitatea în 2007: tocmai îşi terminase de curând mandatul din Turkmenistan, unde a lucrat aproape trei ani şi a condus o firmă de consultanţă care presta servicii pentru Turkmengaz (a doua companie de profil din lume, după Gazprom). Povesteşte însufleţit despre Ashgabat, capitala ţării: "Este o destinaţie de business foarte importantă şi, mai ales, vibrantă; toate companiile mari din lume au sedii acolo, ai acces la discuţii şi tranzacţii cât tot bugetul României frecvent. Acolo m-am format ca om de afaceri". Odată întors în Europa, George Brăiloiu a adus cu el nu numai experienţă, ci şi o agendă de telefon bogată, pe care o consideră şi acum cel mai important asset al său.

"Cele mai importante deţineri ale unui om de afaceri sunt agenda lui de telefon, cercul lui de prieteni şi agresivitatea", consideră Brăiloiu, care recunoaşte că a face afaceri într-un domeniu atât de restrâns este imposibil dacă nu eşti foarte bine conectat. De altfel, Brăiloiu crede că a ajuns să facă business în acest domeniu doar pentru că a simţit piaţa şi a cunoscut oamenii potriviţi, nu pentru că s-ar pricepe: "Eu nu ştiu să fac nimic; am angajat oameni care se pricep".

În 2007, principalele activităţi ale lui Brăiloiu erau yachtingul şi bursa. Se înscrisese în cluburi precum cele din Sardinia sau din New York, participa la cupe de yachting celebre şi dădea mâna acolo cu cei mai importanţi bancheri şi oameni de afaceri ai lumii. Vorbind cu oameni şi jucând la bursele externe ("am portofolii bune la marile burse eueopene, în special acţiuni din domeniul energetic"), George Brăiloiu şi-a dat seama că aderarea României la UE va însemna şi naşterea unui nou business pe plan local, cel al certificatelor de emisii - care reprezintă dreptul companiilor de a polua. A înfiinţat KDF Energy (cu filiale în România, Bulgaria, Grecia şi Lituania) şi a intrat pe piaţă în 2008, începând să cumpere direct certificate din schema de emisii 2008-2012. Piaţa certificatelor de emisii de dioxid de carbon îşi are rădăcinile în 1997, când a fost semnat de către 183 de ţări Protocolul de la Kyoto. România a primit un set de certificate în 2007, dar cea mai mare cantitate (350 de milioane de certificate) este în curs de intrare, eşalonat, în contul celor 229 de companii româneşti anual până în 2012, când expiră prima perioadă de angajament a protocolului de la Kyoto.

"Ne-am dat seama de potenţialul acestui sector şi am fost printre primii care au intrat pe această piaţă foarte sofisticată şi nouă", îşi aminteşte Brăiloiu, care a venit nu numai cu dorinţa de a face business în acest sector (cum sunt mulţi alţi brokeri), ci şi cu - după cum spune chiar el - "ceea ce e esenţial în acest business: cunoştinţe; piaţa asta e una foarte restrânsă, cu jucători care se cunosc bine între ei; un cerc mic, format din instituţii financiare şi mari case de brokeraj, precum şi trezorerii ale marilor companii energetice din Europa". Un cerc mic în care Brăiloiu spune că a intrat şi că prezenţa acolo îi asigură tranzacţionarea unor volume care altfel ar ieşi mai greu din ţară.

"Ca strategie, am ales Balcanii şi am intrat simultan în România, Grecia şi Bulgaria, ştiind că marile bănci nu aveau o politică de extindere în aceste zone şi astfel ne-am putut dezvolta rapid", povesteşte Brăiloiu. În Bulgaria, KDF a deschis biroul în primăvara lui 2010, la Plevna. La câteva luni însă, piaţa bulgară a fost oprită de la tranzacţionare, UE considerând că nu este "pregătită" pentru acest sistem. George Brăiloiu spune că acum KDF este lider pe piaţa din Bulgaria, având drept clienţi pe cei mai mari producători de energie. După numărul de tranzacţii, KDF este lider şi pe piaţa din România, care a fost în 2010 în valoare de 100 de milioane de euro. Pe piaţa din Grecia, unde KDF şi-a deschis birou tot în 2009, la Atena, compania are deocamdată cam 30% din piaţă. "Doar", pentru că George Brăiloiu ţinteşte mai mult şi participă în acest sens la o serie de licitaţii care l-ar putea duce la mai mult de jumătate din piaţă.Citiţi mai mult pe www.businessmagazin.ro