Scor în business România-Polonia: 3 la 567

Autor: Cristina Roşca 14.12.2010

Peste 560 de investitori polonezi au businessuri în România, în timp ce în Polonia nu există la momentul actual decât trei companii locale, dintre care două au doar birouri.

"Românii nu vin în Polonia pentru că nu ştiu piaţa şi opor­tuni­tăţile pe care aceasta le oferă. Mai mult, nici nu sunt interesaţi să cu­noască această piaţă, pe care o integrează auto­mat în categoria fos­te­lor pieţe comu­niste. Ro­mânii pre­feră să meargă către ţări ves­tice precum Spania şi Franţa sau către Orien­tul Mijlociu", ex­plică pentru ZF Gabriel Costache, repre­zentant al Ambasadei României la Varşovia

În primele nouă luni din acest an com­paniile poloneze au adus pe piaţa locală circa 108 milioane de euro. Prin­tre cele mai importante companii se numără: Porta, companie care produce uşi la Arad, producătorul de pardoseli şi parchet din lemn Barlinek, cu sediul în Bacău, Cersanit, specializată în ceramică, producătorul de ambalaje Can-Pack şi Tymbark, unul dintre cei mai mari producători de nectaruri de pe piaţă. "În ultima perioa­dă nu a venit niciun nou in­vestitor român în Po­lonia. Po­lonezii sunt mai interesaţi de Ro­mânia decât noi de Po­lonia. Aici există trei in­vestitori români, dintre care doi au doar birouri şi un altul are un parte­ne­riat cu o companie locală pentru prospec­ţiuni în domeniul ga­zelor naturale", a declarat Costache.

Reprezentanţii ambasadei de la Var­şovia spun că investitorul român prezent în domeniul gazelor naturale este Aurelian Oil & Gas. Această com­pa­nie, originară din Marea Britanie, a în­cheiat la începutul anului un acord cu Rom­gaz Mediaş, producătorul român de gaze naturale, pentru exploatarea de zăcăminte de gaz în alte ţări.

Potrivit Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri (MECMA), cei mai importanţi doi investitori locali în Polonia sunt Global Food Poland sp. Zo.o., biroul grupului European Drinks, controlat de fraţii Ioan şi Viorel Micula, şi grupul de companii din domeniul IT Gecad, prezent prin intermediul a trei distribuitori autorizaţi.

În iunie, Ancuţa Conta, de la Secţia Economică din cadrul Ambasadei României la Varşovia, afirma că mai există o serie de companii active, în special în sectorul de construcţii, însă acestea lucrează pe diferite proiecte. Ea dădea exemplul unei companii din Suceava, care câştigase un proiect ce viza extinderea şi modernizarea unor fabrici pentru Coca-Cola. Această activitate este însă una pe termen limitat.

"Există, de asemenea, firme româneşti care lucrează pe proiecte concrete cu firme din Polonia, cum ar fi, de pildă, firma Loial Impex din Suceava, care realizează o centrală de cogenerare", spuneau în luna august reprezentanţii MECMA.

Dacă românii nu se înghesuie în Polonia, cea mai puternică economie din Europa Centrală şi de Est şi singura care a reuşit să se menţină pe creştere economică pe toată durata crizei economice şi financiare, polonezii au venit în număr mare în România, în special după 2007, când România a aderat la Uniunea Europeană, potrivit Halinei Golebicka, şeful secţiei de Promovare a Comerţului şi a Investiţiilor din cadrul Ambasadei Republicii Polone. Economia Poloniei a crescut cu 3,3% în primele nouă luni din an, în timp ce economia României s-a contractat cu 2,5%.

Ea mai spune că există trei sectoare principale către care investitorii polonezi au ales să îşi canalizeze banii. Acestea sunt construcţii, agricultură şi procesarea alimentelor şi consultanţă.

La sfârşitul lui 2009 Polonia se afla pe poziţia a 29-a în topul celor mai mari investitori din România, iar după primele nouă luni din acest an, cel mai dezvoltat stat din regiune reuşise să mai urce trei poziţii.

Până în prezent, în pofida crizei niciun jucător nu a ieşit de pe piaţă. A existat un caz care a sistat activitatea timp de doi ani pentru a o relua ulterior, însă activitatea din România era dependentă de cea din ţara-mamă, explică Golebicka, fără a oferi însă nume. Mai mult, viitorul se profilează optimist.

Noi companii poloneze, din domenii precum construcţii, textile, consultanţă şi procesarea alimentelor, îşi manifestaseră interesul să investească în România. Este vorba de o serie de avantaje pe care le oferă ţara noastră, precum forţa de muncă ieftină, nivelul scăzut al impozitului pe profit şi apropierea de state terţe, precum Serbia. Salariul mediu brut în România era de 445 de euro, în timp de în Polonia depăşea 700 de euro. Impozitul pe venit, care la noi este de 16%, în Polonia, este progresiv, între 18 şi 32%. Şi la impozitul pe profit România stă mai bine, 16%, faţă de 19%.

Principalele obstacole sunt majorarea TVA la 24%, procedurile de rambursare a TVA, numeroasele cazuri de faliment în rândul creditorilor, procedurile ANAF, situaţia drumurilor, potrivit celei care conduce secţia de Promovare a Comerţului şi a Investiţiilor din cadrul Ambasadei Republicii Polone. Potrivit estimărilor oficiale, până în prezent, Polonia a investit în România peste 500 de milioane de euro, cifrele dublându-se după aderare. Balanţa înclină în favoarea Poloniei şi atunci când vine vorba de comerţ exterior. În primele şase luni din 2010 exporturile Poloniei au fost aproape de două ori mai mari decât cele ale României, 768,3 mil. euro comparativ cu 453,3 mil. euro.

Criza a afectat relaţiile comerciale ale celor două ţări, astfel că în 2009 valoarea schimburilor (2,031 mld. euro) a reprezentat doar 72% din cea obţinută în 2008. După primele luni din acest an se observă o îmbunătăţire comparativ cu perioada similară a anului trecut.

Ca pondere în total, cele mai importante produse exportate de Polonia şi care iau direcţia România sunt maşini şi utilaje mecanice, echipamente electrice, produse minerale, metale comune şi articole metalice. Ţara noastră trimite în Polonia tot maşini şi utilaje, echipamente electrice, metale comune şi articole metalice, vehicule, aeronave, vapoare.

Unii dintre investitorii polonezi din România contribuie la adâncirea deficitului comercial al României pentru că importă materii prime din ţara-mamă. Un exemplu în acest sens este Tymbark, care aduce fructele din Polonia, din cauza producţiei slabe de fructe din România, potrivit Halinei Golebicka.

Tymbark a fost şi primul investitor polonez în România, fiind prezent pe piaţă de mai bine de zece ani. Anul trecut, compania a investit 30 mil. euro în construirea celei de-a doua fabrici locale de sucuri, dezvoltându-şi astfel platforma de producţie de la Vălenii de Munte. Pentru acest an, cel mai mare investitor polonez de pe piaţa locală anunţase că intenţionează să construiască o unitate de procesare a fructelor şi legumelor în locaţia sa de producţie. Investiţia, estimată la 4,5 mil. euro, încă nu a fost finalizată.

cristina.rosca@zf.ro