Ofensiva Transporturilor: 183 km de autostrăzi scoşi la licitaţie în mai puţin de o săptămână

Autor: Andreea Neferu 14.12.2010

Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a intrat pe ultima sută de metri a anului într-un adevărat sprint al licitaţiilor pentru construcţii de autostrăzi.

Astfel, în mai puţin de o săptămână, au fost scoşi la licitaţie 183 de kilometri din Coridorul IV paneuropean, al căror cost total a fost estimat la aproape 1,4 mld. euro, iar din această sumă, 85% este finanţată prin bani europeni, restul fiind contribuţie de la bugetul statului.

Ieri, instituţia a mai scos la licitaţie două contracte pentru realizarea a încă 117 kilometri de autostradă, pe tronsoanele Orăştie-Sibiu şi Timişoara-Lugoj, care fac parte din Coridorul IV paneuropean, cu un cost total de circa 3,8 mld. lei (909 mil. euro).

Cu alte cuvinte, un cost de circa 8,5 mil. euro pe kilometru pentru porţiunea Orăştie-Sibiu şi un preţ estimat de circa 6 mil. euro pe kilometru pentru tronsonul Timişoara-Lugoj. Potrivit standardelor de cost elaborate de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, preţul minimal pentru un kilometru de autostradă variază între 3,86 şi 6,1 mil. euro, în funcţie de relieful pe care ar urma să fie construit (şes, deal, munte).

Cele două contracte au o durată de 54 de luni fiecare, iar în alegerea ofertei câştigătoare, propunerea tehnică va conta 70%, în timp ce preţul va avea o importanţă de 30%.

Aceste două tronsoane se adaugă altor două anunţate în ultimele zile, Nădlac-Arad, cu o lungime de 39 de kilometri şi o valoare contractuală estimată de 231 mil. euro, respectiv Lugoj-Deva, de 27 de kilometri, la un cost de 260 mil. euro.

Recent, şi preşedintele Traian Băsescu anunţa că până la finalul lui 2010 vor fi scoase la licitaţii patru mari contracte pentru construcţii de autostrăzi, arătând că autorităţile vor să înceapă să utilizeze fonduri europene.

Într-adevăr, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, care în ultimii trei ani a avut la dispoziţie fonduri europene în valoare de 2 mld. euro, are cel mai scăzut grad de absorbţie dintre ministere, reuşind să atragă până la sfârşitul lui noiembrie doar 1,84% din banii europeni alocaţi pentru perioada 2007-2010, adică circa 37 mil. euro. În condiţiile în care până în luna noiembrie instituţia nu a reuşit să atribuie decât un singur contract privind construcţia de autostrăzi, respectiv Deva-Orăştie, cu o valoare de circa 180 mil. euro fără TVA, CNADNR încearcă să grăbească în ultima lună a anului procedurile de licitaţie, pentru ca în februarie să deschidă ofertele. Cele cinci porţiuni de autostradă de pe Coridorul IV paneuropean - cele patru care au fost scoase la licitaţie, la care se adaugă Deva-Orăştie -, ar urma să fie finalizate în 2013, cu excepţia tronsonului Deva-Orăştie, care va fi finalizat mai repede, în 2012, dar şi a tronsonului Lugoj-Deva, a cărui construcţie se întinde până în 2015, potrivit informaţiilor transmise de MTI.

Cu toate acestea, ultimele patru autostrăzi scoase la licitaţie au un termen prevăzut pentru finalizare de 54 de luni de la data adjudecării contractului, astfel că ar urma să fie gata cel mai devreme în a doua parte a lui 2015.

De pe Coridorul IV au fost finalizate până în prezent tronsonul Bucureşti-Cernavodă şi centura Sibiului, dar se află în diferite stadii de execuţie sectoarele Arad-Timişoara, Cernavodă-Constanţa şi centura Constanţei. România are în prezent 314 kilometri de autostradă, respectiv Bucureşti-Piteşti (111 kilometri), Bucureşti-Cernavodă (151 kilometri) şi Câmpia Turzii-Gilău (52 kilometri), potrivit MTI.

Anca Boagiu, care conduce MTI, anunţa în urmă cu o săptămână că până la sfârşitul lui 2012 România va mai avea încă 243 de kilometri de autostrăzi.

Din 2004 până la finalul lui 2009 însă, România nu a reuşit să construiască decât circa 120 kilometri de autostrăzi, potrivit datelor ZF. Astfel, am rămas cu mult în urma ţărilor vecine, precum Ungaria sau Bulgaria, care au 696, respectiv 459 de kilometri de autostrăzi.