Şi clienţii Raiffeisen se pregătesc de proces pentru modificarea contractelor de credit. Banca încearcă să negocieze individual

Autor: Alexandra Chelu 15.12.2010

Raiffeisen Bank vrea să amâne declanşarea procesului de către clienţii nemulţumiţi, iar reprezentanţii băncii nu mai au interes să rezolve pe cale amiabilă litigiul referitor la unele clauze abuzive introduse în contractele de credit, susţin avocaţii de la Piperea&Asociaţii.

Casa de avocatură Piperea&Asociaţii este reprezentantul legal a circa 120 de clienţi nemulţumiţi ai Raiffeisen Bank România.

Iniţial, Raiffeisen a arătat disponibilitate pentru rezolvarea pe cale amiabilă a litigiului referitor la caracterul abuziv al contractelor de credit încheiate cu clienţii Piperea&Asociaţii, potrivit casei de avocatură. Astfel, reprezentanţii băncii au onorat invitaţia la conciliere formulată de casa de avocatură şi au arătat interes faţă de susţinerile clienţilor.

"Banca şi-a arătat disponibilitatea de a analiza propunerea Piperea&Asociaţii referitoare la aplicarea unui anumit algoritm de calcul al dobânzii, ce asigura atât aplicarea OUG nr. 50/2010, cât si eliminarea efectelor clauzelor abuzive referitoare la determinarea ratei dobânzii", potrivit unui comunicat transmis de casa de avocatură.

Mai mult, banca s-a angajat să transmită clienţilor o procedură de lucru prin care să se asigure analiza dosar cu dosar a situaţiei fiecărui client. Fiecare client urma să stie când trebuie trimis dosarul său, cine îl va soluţiona şi în ce interval de timp. Rezulta că fiecare client al Raiffeisen Bank avea o şansă în a se elimina clauzele abuzive din contractele de credit încheiate cu banca.

"Totuşi, faţă de atitudinea ulterioară a Raiffeisen Bank în prezent, Piperea&Asociaţii nu poate decât să constate că interesul pentru rezolvarea pe cale amiabilă a litigiului referitor la caracterul abuziv al contractelor de credit încheiate de consumatori cu această bancă a fost doar o iluzie. Astfel, în locul analizei propunerii avocaţilor referitoare la aplicarea unui algoritm de calcul al dobânzii, banca a trimis un răspuns sec, apreciind că dobânda practicată de aceasta, la data intrării în vigoare a OUG nr. 50/2010 este stabilită în mod legal", se mai spune în comunicat. Mai mult, deşi consumatorii au încercat să dea curs invitaţiei băncii de a se proceda la analiza dosar cu dosar a contractelor de credit şi au cerut comunicarea procedurii de lucru pentru a se asigura transparenţa şi claritatea procesului de negociere, răspunsul Raiffeisen a fost unul evaziv, amintind de clauzele abuzive şi de Anexa la Legea nr. 193/2000, potrivit avocaţilor.

"Nu ştim ce a schimbat atitudinea Raiffeisen Bank (poate respingerea cererii de ordonanţă preşedinţială privind suspendarea ratelor de credit formulată de un alt grup, împotriva altei bănci?) şi nici dacă a existat, în mod real, o altă atitudine vreodată. Totuşi, în prezent, deşi aparent există o invitaţie la analiza dosar cu dosar a solicitărilor clienţilor, în realitate ceea ce se doreşte este o amânare a declanşării procesului colectiv împotriva băncii. În faţa lipsei de consecvenţă în atitudinea Raiffeisen Bank, rămâne ca instanţa de judecată să se pronunţe în acest caz", concluzionează comunicatul.

Oficialii băncii: Analizăm situaţia fiecărui client

Corina Vasile, directorul pentru comunicare şi relaţii publice al Raiffeisen Bank România, a precizat că banca a depus toate eforturile în cadrul procedurii de conciliere să convingă firma de avocatură să acţioneze în interesul clienţilor, şi anume, să individualizeze şi să susţină solicitările fiecărui client în parte.

"În ceea ce ne priveşte, am analizat fiecare contract în parte şi am semnalat avocaţilor necesitatea analizei caz cu caz, date fiind diferenţele între cauzele pe care dumnealor doresc să le prezinte ca una colectivă. Raiffeisen Bank a arătat, de asemenea, în cursul procedurii de conciliere, că a respectat toate prevederile legale în vigoare", a mai spus Vasile.

În ultimele luni tot mai mulţi clienţi nemulţumiţi de clauzele din contractele încheiate cu bănci s-au organizat pe Yahoo! în cadrul unor grupuri pentru a discuta despre problemele întâmpinate, despre implementarea noilor reglementări din domeniul financiar introduse prin OUG 50 privind creditele populaţiei şi despre eventualitatea declanşării unor procese împotriva băncilor. Primul grup a fost format de clienţii Volksbank, ulterior fiind create grupuri împotriva clauzelor introduse de mai multe bănci.

Până în prezent clienţi nemulţumiţi ai BCR şi Volksbank au declanşat procese colective împotriva băncilor.