CNADNR a cheltuit 1,7 mld. euro în 2010, dar nu se vede mai nimic pe şosele

Autor: Andreea Neferu 19.12.2010

Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a cheltuit până la începutul lunii noiembrie aproape 97% din bugetul aferent întregului an 2010.

Astfel, din cele aproape 7,3 miliarde de lei (1,74 miliarde de euro) alocate CNADNR anul acesta, instituţia a cheltuit pentru autostrăzi şi drumuri naţionale aproximativ 7,1 miliarde de lei (1,7 miliarde de euro), dar nu a finalizat decât 12 kilometri de autostradă şi 79 de kilometri de variante ocolitoare. CNADNR a anunţat că va mai pune în funcţiune luna aceasta 26 de kilometri de centuri.

Primele 11 luni ale anului nu a fost prea fructuoase nici la capitolul licitaţii atribuite pentru autostrăzi sau centuri. Astfel, anul acesta CNADNR nu a atribuit decât două contracte noi de execuţie de autostrăzi. Unul dintre ele este tronsonul Deva-Orăştie, contract în valoare de 177 milioane de euro fără TVA, semnat în noiembrie şi câştigat de asocierea Strabag AG, Strabag SRL şi Straco Grup. La acest tronson se adaugă secţiunea a doua a variantei de ocolire a municipiului Sibiu, realizată la standard de autostradă. Acest ultim contract se ridică la 9,8 milioane de euro fără TVA şi a fost adjudecat de Vectra Service SRL, potrivit CNADNR.

Dacă în primele 11 luni ale anului, instituţia a scos la licitaţie în mare parte contracte de reabilitare sau modernizare de drumuri, pe ultima sută de metri CNADNR a realizat un adevărat maraton al licitaţiilor pentru construcţii de autostrăzi, în speranţa că va reuşi să absoarbă mai multe fonduri europene.

Astfel, la începutul lunii decembrie, în mai puţin de o săptămână, au fost scoşi la licitaţie 183 de kilometri din Coridorul IV paneuropean, al căror cost total a fost estimat la aproape 1,4 miliarde de euro.

Din această sumă, 85% este finanţată prin bani europeni, restul fiind contribuţie de la bugetul statului.

Recent, şi preşedintele Traian Băsescu anunţa că până la finalul lui 2010 vor fi scoase la licitaţii patru mari contracte pentru execuţie de autostrăzi, arătând că autorităţile vor să înceapă să utilizeze fonduri europene.