România, medalia de argint la campionatul european al scumpirilor la benzină. Cum s-a dublat aproape litrul de benzină în doi ani de criză

Autor: Roxana Petrescu 29.12.2010

România ocupă locul doi între toate cele 27 de stat membre ale UE când vine vorba de scumpirea benzinei în cei doi ani de criză, prima clasată fiind Grecia. Astfel, potrivit statisticilor europene, în perioada 12.01.2009 - 20.12.2010, litrul de benzină în România s-a scumpit în euro cu peste 71%.

Practic, modul în care a evoluat preţul la benzină nu a avut nicio legătură cu cererea de produse petroliere care în perioada analizată a înregistrat o scădere de 6% în 2009, continuată cu un recul de 10% în 2010. Astfel, în loc ca litrul de benzină se se ieftinească în contextul unei cereri mai mici, acesta s-a scumpit contrazicând noţiunile de bază ale economiei.

Potrivit preţurilor de referinţă afişate de Petrom, cel mai mare jucător din sectorul petrolier, pe 1 ianuarie 2009 un litru de benzină costa 2,87 de lei. Pe 22 decembrie 2010, acelaşi litru de benzină costa 4,79 de lei. Creşterile de preţ nu au fost aplicate însă numai de Petrom, în această horă a scumpirilor intrând toate companiile petroliere din piaţă cum ar fi Rompetrol, Lukoil, MOL sau Agip.

Practic, dacă la începutul anului 2009, un plin de benzină costa 172 de lei, la sfârşitul lunii decembrie acelaşi plin costă 287,4 de lei, cu peste 100 de lei mai mult, în condiţiile în care o mare parte a populaţiei a fost lovită de şomaj sau de tăieri salariale.

Chiar dacă cererea de carburanţi a scăzut constant în ultimii doi ani de criză, barilul de petrol s-a dublat în perioada analizată. Astfel, dacă în ianuarie 2009 preţul ţiţeiului abia trecea de 45 de dolari, la sfârşitul lunii decembrie acesta depăşea pragul de 90 de dolari pe baril. Cu toate acestea, "preţurile de criză" ale carburanţilor le depăşesc chiar şi pe cele înregistrate în 2008 când cererea era încă în creştere iar petrolul ajungea la maximul istoric de 147 de dolari pe baril.

România produce local circa jumătate din petrolul necesar acoperirii cererii interne, în contextul în care majoritatea ţărilor europene sunt importatoare nete de ţiţei. Cu toate că acest lucru ar fi trebuit să aducă un avantaj în ceea ce priveşte preţul, specialiştii din piaţă au declarat în repetate rânduri că eficienţa scăzută a rafinăriilor ar fi un alt motiv care duce la înregistrarea unor preţuri mari.