WikiLeaks: Politicieni şi diplomaţi, "agenţi de marketing" pe piaţa internaţională a aeronavelor comerciale

Autor: Vlad Popescu - Mediafax 03.01.2011

Corespondenţele diplomatice dezvăluite de WikiLeaks scot la lumină detalii despre modul în care diplomaţi de rang înalt influenţează contracte internaţionale între companii şi guverne, unii politicieni acţionând chiar ca "agenţi de marketing" pe piaţa aeronavelor comerciale, scrie

Mediafax Business

.

"Regele Arabiei Saudite a cerut Statelor Unite să-i doteze avionul personal cu aceleaşi echipamente performante ca şi Air Force One. Preşedintele Turciei a dorit ca administraţia Obama să permită unui astronaut turc să participe la o misiune în spaţiu a NASA. Premierul din Bangladesh a făcut presiuni pe lângă Departamentul de Stat de la Washington încercând să obţină drepturi de aterizare la Aeroportul Internaţional Kennedy, din New York", scrie New York Times într-un nou material bazat pe documentele diplomatice date presei de WikiLeaks.

Aceste trei guverne se pregăteau să cumpere aeronave comerciale în valoare de miliarde de dolari de la Boeing sau de la concurentul său european, Airbus.

"Iar diplomaţi Statelor Unite au acţionat ca agenţi de marketing, oferind deal-uri şefilor de stat şi directorilor de companii, ale căror decizii puteau fi influenţate de preţ, performanţă şi, la fel ca în cazul oricărui client pretenţios şi bogat, avantaje preferenţiale", scrie publicaţia americană.

Giganţii Boeing şi Airbus controlează, fiecare, circa jumătate din piaţa mondială a aeronavelor comerciale, fiecare contract având o miză măsurată în miliarde de dolari şi mii de locuri de muncă bine plătite.

Potrivit corespondenţelor diplomatice dezvăluite de WikiLeaks, politicienii şi diplomaţii au un rol mult mai important decât se credea anterior în procesul decizional care precedă astfel de contracte.