Cât de mare este taxa de poluare plătită de la 1 ianuarie pentru cele mai vândute maşini noi

Autor: Bogdan Alecu 03.01.2011

Cele mai economice automobile noi vor plăti o taxă de poluare în valoare de 50 de euro de la 1 ianuarie, în timp ce valoarea acesteia urcă până la aproape 1.900 de euro pentru maşinile cu motoare de peste 4,0 litri, cum este cazul limuzinelor Audi A8 sau Mercedes-Benz S-Klasse.



Cea mai mică taxă de poluare din topul celor mai bine vândute maşini de pe piaţa locală porneşte de la aproximativ 70 de euro, potrivit datelor Ministerului Mediului şi este valabilă pentru motoarele de 1,2 litri care se regăsesc pe modele precum Dacia Logan, Volkswagen Polo sau Renault Symbol. Din topul celor mai bine vândute maşini de import, cele mai mari taxe sunt plătite de modelele cu motoare de 1,6 litri, cum ar fi Ford Focus sau Skoda Octavia, în aceste cazuri valoarea taxei urcând la aproape 330 de euro.

Procedura de plată a taxei de poluare va fi aceeaşi ca şi până acum, potrivit oficialilor Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF). Aceştia au subliniat că noul calculator al taxei disponibil pe site-ul ANAF va fi disponibil în prima parte a acestei săptămâni, în timp ce la administraţiile fiscale se pot încasa deja banii pentru noua taxă de poluare.

De la 1 ianuarie pe piaţa europeană nu se mai pot comercializa maşini decât cu motoare care îndeplinesc normele de poluare Euro 5 sau peste, cele Euro 4 putând fi comercializate acum numai ca maşini la mâna a doua şi numai dacă au fost deja înmatriculate înainte de 31 ianuarie.

La finele anului trecut dealerii mai aveau puţine maşini Euro 4 pe stoc, potrivit declaraţiilor acestora, automobilele fiind în cele din urmă înmatriculate de aceştia şi vândute ca second-hand de la 1 ianuarie. Totodată, pentru cei ce au început formalităţile de achiziţie a unei maşini Euro 4 în 2010 pot achita până la 31 ianuarie taxa în forma veche.

În acelaşi timp, noua taxă de poluare nu va avea un efect direct asupra vânzărilor de maşini, în contextul în care valabilitatea voucherelor din programul 'Rabla" 2010 a fost prelungită până la 31 ianuarie, iar de la 1 februarie intră în funcţiune noul program de casare.

"Piaţa din ianuarie va fi afectată în special de lipsa de maşini din stocurile dealerilor, dar şi de voucherele care acum sunt tot mai puţine şi mai scumpe", a spus Alin Tapalagă, directorul general al Porsche Inter Auto, divizia de retail auto a Porsche România, cel mai mare jucător de pe piaţa de profil.

La finele lunii decembrie în piaţă se mai tranzacţionau aproximativ 7.500 de tichete, care pot fi utilizate pentru achiziţia a aproximativ 2.500 de maşini, echivalentul unui sfert din vânzările unei luni normale. Hibridele sau automobilele echipate atât cu un motor normal pe benzină, cât şi cu unul electric, cele cu motoare Euro 6, standard care va intra în vigoare din 2014, şi maşinile electrice sunt în continuare scutite de la plata noii taxe de poluare care va fi plătită de la 1 ianuarie anul viitor, potrivit oficialilor Ministerului Mediului.

Dintre cele câteva sute de modele comercializate pe piaţa locală de la 1 ianuarie pentru 21 nu se va plăti în continuare taxa de poluare.

Dealerii şi importatorii se aşteaptă la o creştere importantă a vânzărilor acestor modele, în contextul în care în prezent acestea sunt comercializate la un preţ mai mare decât maşinile "normale", în contextul în care acestea dispun de tehnologii mai costisitoare.

În prezent cele mai multe modele Euro 6 se regăsesc în gama Mercedes-Benz, acelaşi motor diesel de 3,0 litri cu tehnologie BlueTEC regăsindu-se inclusiv pe limuzinele E-Klasse, S-Klasse şi SUV-urile ML şi GL plus crossoverul R-Klasse. Pe lângă acestea se adaugă şi S-Klasse Hybrid, model care utilizează acelaşi sistem hibrid ca şi BMW Seria 7 ActiveHybrid.

Valeriu Zaharia, directorul de marcă pentru Mercedes-Benz autoturisme în cadrul Mercedes-Benz România, se aşteaptă ca unul din cinci modele vândute anul acesta să fie unul Euro 6 sau hibrid, în condiţiile în care momentan doar o singură motorizare respectă acest standard.

În cazul BMW, "upgrade-ul" de la Euro 5 la Euro 6 este opţional şi costă 1.240 de euro, preţ valabil pentru modelul 530d cu motor diesel de 3,0 litri, valoare similară cu taxa care s-ar plăti în cazul în care ar fi Euro 5.

Tot în cazul mărcii germane, lista modelelor scutite atât de actuala, cât şi de viitoarea taxă este continuată de hibridele X6 ActiveHybrid şi limuzina Seria 7 ActiveHbrid.

Pe de altă parte, potrivit oficialilor BMW, în condiţiile în care preţul acestora depăşeşte 100.000 de euro, clienţii le-au achiziţionat datorită tehnologiei şi nu pentru a face o economie.

În cazul Audi, singura motorizare Euro 6 disponibilă în momentul de faţă este cea "clean diesel" 3,0 TDI de pe SUV-ul Q7, urmând ca numărul acestora să crească anul viitor. În cazul acestuia, diferenţa de preţ între motorul Euro 5 şi cel Euro 6 este de aproape 1.500 de euro, dar în favoarea motorului mai "verde", potrivit site-ului oficial din România, acesta costând 56.331 de euro cu TVA inclusă, faţă de 57.780 de euro în cazul versiunii Euro 5.