Pe când Matei Millo juca la Hanul Bossel/ de Emanuel Bădescu
Ziarul Financiar
06.01.2011
Pe Podul Mogoşoaiei, încă de la începutul veacului al
XVlI-lea, boierii cei mari ai Ţării Româneşti se întrecură în a-şi
zidi case mari şi, după gustul vremii, arătoase. Între ei, un loc
de seamă il ocupau Ghiculeştii, care au dat ţării nenumăraţi
şi luminaţi voievozi. O parte dintre proprietăţile lor se înşirau
de la strada Edgar Quinet de astăzi până la strada Regală.
Impresionau prin dimensiunile lor palatele lui Scarlat Ghica şi
Tache Ghica, ultimul prefăcut mai târziu în Hotelul Charles Brofft
şi apoi în Hotel Continental.
"La 1839 - povesteşte Gheorghe Cruţescu -, partea de
miazănoapte a palatului lui Ghica a fost cumpărată, la mezat, de un
tapiţer sas, anume Friedrich Bossel, care fie că doar repară, fie
că zidi din temelie lungul şir de case cu un etaj cunoscut, până la
sfârşitul veacului, sub numele de casa Bossel.
Zece ani după
cumpărare, sasul deschidea în catul de sus o sală de bal şi de
teatru, care, timp de treizeci de ani, mai ales după sfârşitul
Sălii Momolo, a adăpostit balurile cele mai nobile si singurele
spectacole din Bucureşti, ca cele de la Teatrul Naţional după
1853."
Sala avea 330 de staluri şi 22 de loji, plus o mică galerie
pentru amatorii de teatru nevoiaşi. Aici a debutat, în seara zilei
de 5 august 1850, Matei Millo în "Coana Chiriţa". Spectacolul a
trebuit să fie repetat de trei ori într-o zi! "Jucă apoi - ne
spune Constantin Ollănescu - Baba Hârca cu un succes nebun,
care desfundă mahalalele şi făcu, zile după zile şi seri după seri,
să curgă lumea la poarta Teatrului. Vestea despre Millo luase
într-atât proporţiile unui eveniment, că veneau boierii de
pe la moşii să-l vază jucând şi chiar Vodă Ştirbei cu Doamna se
coborî de două ori de la Câmpina, într-adins pentru a se duce la
teatru".
Carol Szathmari, care între anii 1847-1856 şi-a avut atelierul
fotografic la Hanul Bossel, în prăvălia din colţul nordic, l-a
fotografiat - pe la 1864 - pe marele actor în diverse roluri
interpretate pe scena care concura Teatrul Mare de peste
drum.
Era o perioadă efervescentă pentru Friedrich Bossel, pozitiv
accentuată de trecerea armatei lui Coronini prin Bucureşti. A
înfiinţat Societatea Liedertafel, a construit Pasajul Român,
inaugurat în iunie 1859, a obţinut pentru comunitatea de
limbă germană şi idiş mahalalele Izvor şi Manea Brutaru, a
cumpărat moşia Băicoi din Prahova, a devenit membru fondator al
Societăţii de Tragere la Semn, pentru care a amenajat un
poligon lângă biserica numită Cuibul cu Barză, în fosta grădină
Manu. În doar două decenii, un simplu dar foarte capabil tapiţer
ajunsese să joace solitar rolul de amfitrion al protipendadei
valahe!
Nici până astăzi n-am reuşit să dezleg misterul acestui
succes. Bănuiesc ajutorul substanţial, deşi discret, al
Consulatului Austriac, situat atunci în imediata apropiere a
hanului, pe locul unde va fi construit Hotelul Donat Huques.
Ţara Românească era de multă vreme vizată de Imperiul Habsburgic.
Este semnificativă "mâna de ajutor" întinsă liberalilor rusofobi
din Partida Naţională, pe care, astfel, austriecii îi puteau
supraveghea şi, eventual, îndepărta şi de Franţa. Într-o prăvălie a
Hanului Bossel, marelui naţionalist C.A. Rosetti i se va facilita,
împotriva voinţei iui Gheorghe Bibescu, Domnul Ţării,
deschiderea în 1846 a unei librării în care, de fapt, se făcea
politică revoluţionară. Mai târziu, Rosetti şi-a instalat în
apartamentele dinspre Biserica Dintr-o Zi, puse la dispoziţie de
Bossel, tipografia şi redacţia ziarului "Românul".
În 1860 fruntaşul liberal a deschis aici şi o prăvălie de
vinuri alese, Au Gourmand, care va scandaliza boierimea şi mai cu
seamă parveniţii, pe motiv de... înjosire! Erau zile de glorie
pentru Bossel, mărturisea Ulysse de Marsillac, preţiosul vecin,
care se producea uneori
la pian, interpretând sonate de Beethoven în faţa unei săli
arhipline. Din nefericire pentru fostul tapiţer, ghinionul nu va
întârzia să se facă simţit.
Neputând să achite suma da bani împrumutată de
la zaraful Isaac Menachem pentru construirea Pasajului Român, i-a
cedat acestuia hanul şi sala de teatru, care, treptat, vor cădea
pradă uitării. Rosetti şi-a mutat tipografia lângă biserica pe nume
Caimacata, în vecinătatea Consulatului Angliei, unde activau rudele
soţiei.
Sărăcit şi uitat de bucureşteni, Friedrich Bossel va înceta
din viaţă în 1873. Hanul său, ajuns după 1883 în proprietatea lui
Leon Mircuş, va fi cumpărat în 1906 de Societatea Imobiliara
şi va fi demolat în anul 1913, în locul său clădindu-se un
palat impunător, în care va fi amenajată prima sală de
cinematograf.
EMANUEL BADESCU (n. 25 august 1952) este bibliotecar în
cadrul Cabinetului de Stampe al Bibliotecii Academiei Romåne.
Licen]iat în istorie la Universitatea Bucure[ti, a colaborat cu
peste 1.000 articole la revistele "Formula AS", "Lumea Magazin",
"Magazin Istoric" [i la "Ziarul de Duminic`". A publicat 1
Decembrie 1918 Alba Iulia - Bucureşti [i
Imnurile na]ionale la romåni. Este şi coautor al volumelor
Scurtă istorie a regalităţii în
România, Nicolae Ionescu. Bucureştii de
altădată, De la Vatican la
Ierusalim, Conspiraţia
securităţii, Bucure[tii \n imagini \n vremea
lui Carol I (volum premiat de Uniunea Scriitorilor).