Opt centuri de oraşe din nord-vestul ţării, scoase la licitaţie fără ca CNADNR să ştie

Autor: Andreea Neferu 10.01.2011

Opt variante ocolitoare pentru oraşele Sighetul Marmaţiei, Ştei, Aleşd, Zalău, Turda, Aiud, Alba Iulia, Satu Mare au fost scoase la licitaţie la finalul săptămânii trecute pe e-licitatie.ro, însă reprezentanţii Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) susţin că anunţurile de intenţie au fost publicate de Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri (DRDP) Cluj şi nu de ei şi că acestea nu au nicio putere juridică.

"Anunţul de intenţie în acest caz nu înseamnă nimic. DRDP Cluj nu poate să scoată la licitaţie aceste centuri, totul trebuie derulat prin CNADNR central, mai ales că sunt implicate şi fonduri externe în contracte. Faptul că anunţurile au fost publicate nu înseamnă neapărat că anul acesta se vor organiza licitaţiile respective", au declarat reprezentanţii CNADNR la solicitarea ZF cu privire la aceste opt contracte.

DRDP-urile sunt direcţii subordonate CNADNR, în teritoriu, existând 7 astfel de centre.

În general, anunţurile de intenţie publicate pe e-licitatie.ro au scopul de a informa cu privire la planurile de organizare a unor licitaţii, dar şi de a scurta numărul de zile pentru depunerea ofertelor. Pe de altă parte, anunţurile de participare semnalează faptul că proiectele au fost scoase propriu-zis la licitaţie.

Valoarea totală a contractelor publicate de DRDP Cluj, dar în cazul cărora apare ca autoritate contractantă CNADNR, se ridică la circa 334,5 milioane de lei (circa 80 milioane de euro), iar data prevăzută pentru începerea procedurilor de adjudecare se regăseşte în a doua parte a anului, cu excepţia variantei ocolitoare pentru municipiul Satu Mare, pentru care procedurile de adjudecare ar urma să demareze în luna mai.

De asemenea, costurile centurilor par "derizorii", comparativ cu contractele de autostrăzi scoase la licitaţie în decembrie 2010, în cazul acestora din urma costurile variind între 3,6 şi circa 8 milioane de euro pe kilometru, potrivit calculelor ZF.

Spre exemplu, în cazul centurii municipiului Zalău, primul tronson, cu o lungime de 10 kilometri, este finalizat. Licitaţia pe care DRDP Cluj a anunţat că o va organiza s-ar putea referi la cel de-al doilea tronson, de 6 kilometri, valoarea estimată a contractului fiind în acest caz de 63,8 milioane de lei (circa 15 milioane de euro). Cu alte cuvinte, costul estimat pe kilometru este de 2,5 milioane de euro.

Pentru varianta ocolitoare a municipiului Satu Mare, cu o lungime de 19,545 kilometri, valoarea estimată a contractului este de circa 132,5 mil. lei (31,1 mil. euro), adică un cost de 1,6 mil. euro pe kilometru.

În 2010, s-au finalizat variantele de ocolire pentru oraşele Lugoj (9,6 kilometri), Sibiu (17,5 kilometri), Timişoara (12,6 kilometri), Ploieşti Vest (12,85 kilometri), Apahida (1,22 kilometri), Gherla (5,07 kilometri), Iaşi - varianta sud (5,8 kilometri), Cluj Est - tronsonul 3 (5,67 kilometri), Drobeta-Turnu Severin (12,56 kilometri), Mehadia (2,17 kilometri), potrivit CNADNR. În 2011 ar urma să fie finalizate centurile la standard de autostradă ale oraşelor Constanţa şi Arad.

CNADNR a intrat pe ultima sută de metri a anului 2010 şi într-un adevărat sprint al licitaţiilor pentru construcţii de autostrăzi.

Astfel, în mai puţin de o săptămână din decembrie au fost scoşi la licitaţie 183 km din Coridorul IV paneuropean, al căror cost total a fost estimat la aproape 1,4 mld. euro, din această sumă 85% fiind bani europeni, iar restul - contribuţie de la bugetul de stat. Cele patru tronsoane scoase la licitaţie în ultima lună a lui 2010 sunt Nădlac-Arad (38,9 kilometri), Timişoara-Lugoj (35 kilometri), Deva-Orăştie (32,8 kilometri), Orăştie-Sibiu (82 kilometri).