HP, Siveco şi Oracle, furnizorii SIUI. Cât a costat sistemul informatic care a blocat pentru o săptămână asigurările de sănătate

Autor: Ioana David 12.01.2011

Implementarea primei etape a pro­iectului de informatizare a sănătăţii, adică sistemul informatic unic integrat (SIUI) care a costat 36 mil. euro, a început cu stângul în condiţiile în care sistemul nu poate să fie operat în întreaga ţară la nici o lună de la inaugurare.

SIUI, practic baza de date cu care lucrează medicii, a început să fie implementat la 20 decembrie 2010 în casele judeţene de asigurări de sănătate, în cabinetele medicilor de familie, în spitale şi are ca scop gestionarea online a oricărei informaţii medicale.

Ieri activitatea caselor de asigurări de sănătate a fost sistată în întreaga ţară până luni, iar cei mai afectaţi sunt cei care au venituri din drepturi de autor sau persoanele cu convenţii civile care plătesc aceste contribuţii o singură dată pe an, până la 25 ianuarie.

Odată cu apariţia acestei probleme, casele de sănătate nu mai pot elibera nici adeverinţe de sănătate. "Sistemul online a fost imple­mentat recent şi este funcţional. În cadrul procesului de optimizare şi reglaj într-un sistem de o asemenea anvergură este normal să apară încetinirea temporară şi reversibilă a unor procese de calcul, consecinţă a modelării parametrilor de setare a echipamentelor şi corelărilor de proces la nivelul modulelor informatice şi/sau a aplicaţiilor adiacente", au spus reprezentanţii CNAS.

Aceştia au adăugat că "problema tehnică apărută la platforma care gestionează bazele de date, independentă de SIUI, este derivată dintr-o sursă externă competenţelor CNAS şi a partenerilor săi contractuali".

Cu toate acestea, nu este clar ce anume a cauzat problema.

Contractul de informatizare a Sănătăţii a fost câştigat în urmă cu zece ani de puternica firmă americană Compaq (preluată ulterior de un alt gigant american HP), dar şi Siveco, Oracle şi Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS) fac parte din proiect.

Contactat de Ziarul Financiar, Radu Enache, directorul general al Hewlett Packard (HP) România, a spus că soluţia pentru remedierea defecţiunii urmează să vină din SUA, dar că de ea se ocupă Oracle. La rândul său, Sorin Mîndruţescu, directorul general al Oracle România - firma care a furnizat baza de date, nu a dorit să comenteze.

"Siveco România a dezvoltat şi im­plementat în calitate de subcontractor în cadrul proiectului de informatizare a Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate apli­caţiile destinate gestionării fondurilor de asigurări, respectiv aplicaţiile care permit realizarea raportărilor financiare desfăşurate de parti­cipanţii la sistem. Situaţia apărută azi (ieri - n. red.) la CNAS este legată de funcţionarea bazei de date Oracle şi, respectiv, a sistemului de operare de pe serverul central. Aceste componente sunt gestionate de prim contractorul proiectului, compania HP", au spus la rândul lor repre­zentanţii Siveco.

Întregul proiect de informatizare se ridică la 112 mil. euro, iar în continuare autorităţile mai au de implementat cardul de sănătate, fişa electronică şi prescripţia electronică.