Romtelecom se pregăteşte de încă o tăiere drastică a costurilor: între 1.000 şi 1.400 de angajaţi vor fi concediaţi în 2011

Autor: Adrian Seceleanu 12.01.2011

Recesiunea a lăsat clienţii fără bani, dar cu aşteptări uriaşe în ce priveşte calitatea şi tarifele, în timp ce nivelul competiţiei rămâne dramatic, explică Yorgos Ioannidis, şeful companiei, noua campanie de reducere a cheltuielilor.




Romtelecom, unul dintre cei mai mari operatori de comunicaţii din România, se pregăteşte să traverseze în acest an unul dintre cele mai dure programe de restructurare din istorie, la finele căruia operatorul ar putea avea cu până la 1.400 de angajaţi mai puţin faţă de finele anului 2010, în condiţiile în care compania îşi propune să îşi majoreze în continuare numărul de clienţi.

Pe lângă reducerea personalului - cea mai vizibilă şi dificilă operaţiune de reducere a costurilor din 2011 - compania va derula, în total, peste 20 de programe diferite prin care se urmăreşte reducerea cheltuielilor, prin creşterea eficienţei în unităţile call-center, magazine şi simplificarea portofoliului de produse. Restructurarea care va fi desfăşurată în acest an de companie se anunţă a fi una dintre cele mai severe din ultimii ani, având în vedere că din 2008 până în 2010 compania a concediat deja 3.900 de oameni şi a mai derulat alte programe de reducere a costurilor, care vizaseră de la achiziţiile de benzină şi bilete de călătorie până la numărul de coli imprimate şi tipul de cerneală utilizată.

Yorgos Ioannidis, directorul general al Romtelecom, spune că programul dur de reducere a costurilor este motivat de condiţiile economice nefavorabile şi competiţia puternică de pe piaţa de telecom din România, care a dus la o scădere semnificativă a tarifelor în ultimii ani.

"Operăm pe o piaţă extrem de competitivă, cu unele dintre cele mai mici preţuri din Europa pentru serviciile de comunicaţii, şi trebuie să fim capabili să ne îmbunătăţim performanţele la nivel intern, capacitatea noastră de a oferi mai mult cu mai puţine resurse. Trebuie să susţinem transformarea şi schimbarea continuă a companiei - este singura modalitate prin care putem să fim în continuare competitivi pe piaţa românească", a declarat Ioannidis. "Costurile au devenit prioritatea maximă, dată fiind puterea de cumpărare redusă a clienţilor şi aşteptările acestora de a avea preţuri mici şi servicii de calitate", a adăugat el.

Decizia de a reduce personalul companiei cu până la 1.400 de oameni a fost adoptată de boardul operatorului, iar managementul urmează să negocieze cu sindicatele condiţiile în care vor fi realizate concedierile. Romtelecom este singura mare companie telecom locală ai cărei angajaţi sunt organizaţi în sindicate.

Potrivit companiei, toate departamentele companiei vor fi afectate, astfel că personalul va fi diminuat şi din departamente precum cel comercial. Anul trecut Romtelecom a externalizat mai multe activităţi către compania suedeză Ericsson, unul dintre cei mai mari producători mondiali de echipamente de comunicaţii şi furnizori de servicii pentru operatori, iar contractul a prevăzut şi transferul a 600 de oameni din departamentul tehnic al Romtelecom.

Angajaţii care vor fi concediaţi vor primi salarii compensatorii în funcţie de vechimea în cadrul companiei. Sumele plătite pot ajunge şi la 14.000 de euro, potrivit companiei, care se aşteaptă să realizeze reducerea de personal în trei valuri.

Toţi angajaţii companiei care vor fi incluşi în programul de restructurare vor fi consiliaţi pentru a-şi găsi un nou job sau vor putea urma cursuri pentru a-şi deschide propria companie. Aceste servicii vor fi furnizate angajaţilor Romtelecom de compania BPI Group. Oficialii Romtelecom spun că anul trecut 72% din angajaţii concediaţi au participat la programele de consiliere şi training, iar mai mult de jumătate dintre aceştia şi-au găsit un nou loc de muncă.

Dacă Romtelecom va concedia în acest an 1.400 de oameni, operatorul va avea la finele anului curent 7.200 de angajaţi, faţă de 12.200 în februarie 2007, când Yorgos Ioannidis a devenit şeful Romtelecom.

Care este totuşi explicaţia acestor programe dure de restructurare? Principala problemă a companiei Romtelecom o reprezintă declinul telefoniei fixe, segmentul de piaţă pe care compania este cel mai mare jucător. În primele nouă luni din anul 2006 Romtelecom avea venituri de 451 mil. euro din telefonia fixă, în timp ce în aceeaşi perioadă a anului trecut acestea scăzuseră la doar 255 mil. euro. Dincolo de scăderea veniturilor, scăderea accelerată a telefoniei fixe a lovit drastic şi în câştigurile companiei, pentru că aceste servicii aveau o marjă ridicată de profit. În plus, Romtelecom plăteşte şi preţul unor greşeli din trecut: ieşirea din businessul TV în 2005 şi startul târziu în furnizarea serviciilor rapide de net. Compania a reuşit să recupereze puternic în ultimii ani pe net şi TV, dar cele două milioane de clienţi aduc venituri mai mici, cu o marjă de profit mult mai mică decât în telefonia fixă.

Compania şi-a redus costurile de personal de la 175 mil. euro în primele 9 luni din 2006 la 121 mil. euro în aceeaşi perioadă din 2010, dar Deutsche Telekom, care controlează prin OTE compania, cere tăieri şi mai drastice.

Romtelecom trebuie astfel să taie de la salarii şi alte costuri pentru a avea bani de investiţii în reţea, pentru achiziţia unor operatori mai mici. În plus, Romtelecom are nevoie de bani şi pentru a putea licita pentru drepturile de difuzare a meciurilor de fotbal din Liga I de fotbal din România, care sunt deţinute până la jumătatea anului de RCS&RDS, numărul unu pe piaţa locală de televiziune.